Een bericht van... Gerard Timmer

De verhalen over de persoonlijke ervaringen van ongewenst gedrag bij medewerkers van de publieke omroep die over de afgelopen periode naar boven zijn gekomen hebben ook mij hard geraakt. Ervaringen die men niet had mogen hebben. Daar had anders op gehandeld moeten worden, zeker met de kennis van nu en de inzichten van vandaag.

Ik maak door mijn verleden bij BNNVARA, en nu de NOS, onderdeel uit van de discussie die als gevolg hiervan is ontstaan. Dat begrijp ik, net als dat ik begrijp dat mensen daar vragen over stellen.

Zonder hier nader in te willen gaan op de aard, toon en teneur van het artikel van vandaag in de Volkskrant, en wat ik wel en niet herken aan gedane beweringen, het artikel maakt inbreuk op de geloofwaardigheid die nodig is om leiding te geven aan de noodzakelijke veranderingen waar de publieke omroep en de NOS voor staan.

Ook al weet ik zelf waar ik voor sta, de discussie over mijn verleden mag het ingezette proces naar die veranderingen niet in de weg staan. Dat geldt voor de te nemen stappen, en voor de mensen die de volgende stap willen en moeten kunnen zetten in het bijzonder. Daarnaast mag een discussie rond mijn persoon de medewerkers van de NOS, en de NOS als publieke nieuwsorganisatie niet in de weg staan.

Hoezeer ik ook verantwoordelijkheid voor deze mooie en betekenisvolle organisatie voel en in het bijzonder voor de cultuurverandering waar we mee bezig zijn, dit maakt dat ik heb besloten te stoppen als algemeen directeur van de NOS.

Gerard Timmer

Reactie Ondernemingsraad NOS op vertrek van Gerard Timmer

De ondernemingsraad respecteert de keuze van Gerard Timmer om zijn functie neer te leggen. We vinden het verdrietig dat hij op deze manier de NOS verlaat, maar we begrijpen zijn afwegingen. Zeker in een periode waarin grote veranderingen bij de NOS plaatsvinden, is het niet wenselijk dat er discussie is over de directeur.

De uitkomsten van het interne cultuuronderzoek en het rapport van de Commissie Van Rijn hebben laten zien dat er zaken niet goed zijn gegaan en dat dingen anders moeten. We kunnen Gerard Timmer alleen beoordelen op zijn tijd bij de NOS. Sinds zijn komst heeft hij projecten in gang gezet om de cultuur bij de NOS te veranderen. Dat waarderen wij.

Opeenvolgende ondernemingsraden hebben zich sterk gemaakt voor betere omgangsvormen, de huidige OR blijft dat ook doen. We waren het als ondernemingsraad niet altijd eens met de directie, maar we zijn altijd het gesprek met elkaar aangegaan.

De afgelopen maanden zijn in de hele organisatie gesprekken gevoerd, zowel over het verleden als de gewenste toekomst. Het vertrek van Gerard Timmer mag geen reden zijn om stil te zitten als het gaat om de cultuurverandering.

De NOS is een organisatie met betrokken mensen. Collega’s zijn geraakt door het nieuws van vandaag. Natuurlijk is het voor de NOS ingewikkeld dat we onder een vergrootglas liggen. Tegelijkertijd beseffen we dat dit hoort bij het zijn van een publieke organisatie.  Er werken veel bevlogen mensen bij de NOS, en hoewel dat misschien niet altijd naar voren komt in de berichtgeving, werken mensen hier ook met veel plezier. We staan als NOS voor een grote uitdaging, maar als OR hebben we er vertrouwen in dat we met zijn allen toewerken naar een betere NOS.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Publieke omroep bereikt 10 miljoen mensen met verkiezingen

30-10-2025 | 13:05:00
Het best bekeken moment was woensdagavond rond 21.26 uur, vlak voor de tweede exitpoll. Toen keken 2,7 miljoen mensen naar Nederland kiest de uitslagen

[DutchMedia Podcast] over Ster-reclame, NPO Blend & WK bij NOS

15-10-2025 | 09:39:04
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Minister Gouke Moes (BBB) geeft definitieve toestemming voor NPO Blend

08-10-2025 | 18:18:00
Minister Gouke Moes (BBB) van  OCW heeft de NPO definitieve toestemming gegeven voor NPO Blend. De radiozender is op 6 november 2023 gestart op experimentele basis om biculturele 35- tot 54-jarigen te bereiken en wordt online en via DAB+ verspreid

NPO-hervorming omroepverenigingen: geen overeenstemming over vorming omroephuizen

04-10-2025 | 01:37:00
Er is geen overeenstemming tussen de omroepverenigingen bereikt over de vorming van omroephuizen. Dit is de conclusie van Meindert Landsmeer die als procesregisseur door toenmalig NSC-minister Eppo Bruins was aangesteld

SEO Impactanalyse: Verruiming Ster gaat vooral ten koste van Nederlandse spelers

04-10-2025 | 00:24:00
Het door SEO gedane onderzoek naar verruiming van Ster-reclame bij de NPO levert 14 tot 24 miljoen euro aan extra omzet op ten koste van private Nederlandse media
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.

Havas Lemz ontwikkelt overheidscampagne Man, zeg er wat van!

06-11-2025 | 08:40:00
De campagne speelt in op de maatschappelijke discussies over de veiligheid van vrouwen en de rol die mannen daarin kunnen nemen

[Vacatures] DPG Media zoekt een Conversation Specialist

06-11-2025 | 08:13:00
DPG Media is per direct op zoek naar Conversation Specialist - Amsterdam

Wibra en Giesbers Retail lanceren de wiBRA

05-11-2025 | 15:33:00
Wibra heeft de wiBRA geïntroduceerd: een bh van hoge kwaliteit voor €9,99. De lancering gaat gepaard met een campagne ontwikkeld door Giesbers Retail

Makro en Yune lanceren campagne over de hectiek van december

05-11-2025 | 10:43:00
Onder het motto De meest hysterische tijd van het jaar positioneert de groothandel zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode vol hectiek
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.