Havas Media: Vertrouwen herstellen met bewijs en experts

Havas Media-rapport Restoring Trust herstelt merkvertrouwen via tastbaar bewijs en expert-accreditatie

Het rapport Restoring Trust van Havas Media ziet nog steeds zeer laag vertrouwen in instituties, bedrijfsleven en merken. Merken kunnen vertrouwen herstellen met tastbaar, wetenschappelijk bewijs en accreditatie via betrouwbare derden-experts. Tevens ziet het onderzoek drie type leiders ontstaan onder vooruitlopers. 

Specifieke vertrouwenslessen

Het rapport vergelijkt vooruitstrevende consumenten, prosumers, met meer mainstream populatie om te zien waar de meeste progressie voor merken te behalen valt. Onder deze prosumers, vooruitlopers in maatschappij, kunst en bedrijfsleven, is het vertrouwen in instituties weliswaar hoger dan bij de mainstream, maar nog steeds erg laag. Beide groepen zijn het eens dat vertrouwen dalende is, met name ook tussen mensen onderling. 

Vertrouwen dat mede-burgers positieve verandering brengen hangt bij prosumers op 57 procent en in de mainstream 49 procent. Het vertrouwen in NGO’s is daarin 44 procent prosumer versus 33 procent mainstream. Vertrouwen in de eigen overheid als change agent is nog lager, met 42 procent prosumer tegen 29 procent mainstream. En merken en bedrijven volgen daarachteraan met 29 procent prosumer versus 33 procent mainstream. 

Extra alarmerend zijn de cijfers die aangeven dat men geen universele waarheid meer ziet (vier van de tien respondenten), en dat conspiracy theories een manier zijn om de wereld beter te begrijpen (onder de nieuwe GenZ generatie 32 procent). Echter zijn de populistische stromingen niet direct degene die dit gat opvullen. Mensen met hoge intelligentie, een expertfunctie en een hoge opleiding worden beter vertrouwd zeggen Prosumers in pakweg drie van de vier gevallen, met een mainstream die daarin tussen de 50 en 60 procent bungelt. 

Uitwijken naar wetenschappelijk bewijs

Thijs Muller, CEO Havas Media & Voorzitter PMA: “Verruit de belangrijkste highlights zijn dat in deze periode van erg laag vertrouwen, we uitwijken naar wetenschappelijk bewijs, onafhankelijke derden en onze eigen omgeving van medewerkers. Het rapport laat dus zien dat populisme een grens heeft, wat hoopvol is, en we zien een kentering. Maar toch, we moeten aan de bak, vooral met onze storytelling, om de vertrouwensniveaus omhoog te krijgen!” 

Vertrouwen terugwinnen

Interessante cijfers zijn de getallen die laten zien hoe merken vertrouwen kunnen terugwinnen. Dat kan door wetenschappelijk bewijs te leveren (82 procent prosumer en 66 procent mainstream) en door zich te laten testen en scoren door onafhankelijke derden (65 procent prosumer en 45 procent mainstream). Verder werden medewerkers als meest betrouwbare informatiebron gezien (33 procent), gevolgd door watchdogs en de CEO (beiden 17 procent). De Havas Meaningful Brands-methodiek en de nieuwe converged tools van het bedrijf zijn daarom hierop ingericht om nog beter te duiden waar een merk vertrouwen kan winnen. 

www.havasmedianetwork.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Havas Lemz activeert Nederland met opvallende uitvalactie

18-11-2025 | 17:37:00
Havas Lemz ontwikkelde de activatie Nederland valt uit als onderdeel van Denk vooruit, de bewustwordingscampagne van de NCTV.

Sunday Times: Havas heeft interesse in WPP Media

17-11-2025 | 12:33:00
De Britse krant The Sunday Times heeft dit weekend bericht over mogelijke interesse vanuit Havas om WPP over te nemens

Havas versterkt positie in Duitsland met Gauly Advisors

10-11-2025 | 09:31:28
Het bureau wordt onderdeel van H/Advisors, het wereldwijde strategische communicatieadviesnetwerk van Havas

Home, Havas Play en JBL organiseren JBL Tour One Experience

06-11-2025 | 11:39:00
Van 7 tot en met 9 november verandert JBL samen met Home en Havas Play het pand aan Rokin 102 in Amsterdam in een plek waar muziek centraal staat.

Havas voert reverse share split door in november 2025

10-10-2025 | 09:41:00
Communicatie- en mediagroep Havas heeft bevestigd dat het bedrijf een reverse share split zal doorvoeren van tien-op-één voor zijn gewone aandelen


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Wieden+Kennedy creëert feestcampagne voor Zalando

02-12-2025 | 11:18:54
De campagne bouwt voort op het thema What Do I Wear? en laat zien hoe de online modebestemming klanten inspireert om met zelfvertrouwen en creativiteit de feestdagen in te gaan.

Dappr en SportsGen lanceren Dappr Award voor jonge sporters

02-12-2025 | 10:47:00
De samenwerking richt zich op het vergroten van Dappr’s zichtbaarheid in de breedtesport en het ontwikkelen van activaties rondom het thema vallen, opstaan en doorgaan.

Publicis Groupe helpt MediaMarkt aan sterk werkgeversmerk

02-12-2025 | 10:03:30
Onder de pay-off Dát is nou MediaMarkt laat de organisatie zien hoe het echt is om er te werken.

Higuita en Lot of Happiness lanceren eindejaarscampagne

02-12-2025 | 09:35:00
Voor bijna de helft van de Nederlanders is samenzijn met familie en vrienden de belangrijkste bron van geluk.

TBWA\NEBOKO en McDonald’s lanceren AI-kerstfilm

01-12-2025 | 14:33:00
De film, It’s the most terrible time of the year, laat zien hoe december voor veel mensen eerder stressvol dan sfeervol is.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.