Hanneke Rikveld: Natwerks kracht zit in duurzame relaties

[Interview] Head of Account van Natwerk over cultuur, samenwerking en de kracht van fysieke aanwezigheid

Natwerk heeft recent vier nieuwe aandeelhouders verwelkomd die zijn toegetreden tot het directie- en managementteam. In een reeks interviews gaan we met hen in gesprek. Deze keer spreken we met Hanneke Rikveld, Head of Account van Natwerk.

Je was vanaf april 2023 actief als freelance Account Director. Je bent nu partner/aandeelhouder geworden en Head of Account. Waarom heb je deze stap gezet?

Enkele jaren geleden ben ik gaan freelancen omdat ik te veel in een sleur zat op werk. Ik miste uitdaging en afwisseling en zocht m’n ontwikkeling in freelancen. Toen ik bij Natwerk binnenstapte als freelancer voelde ik me meteen onderdeel van het team. Strategie, creatie en account en productie gaan bij Natwerk echt hand in hand. Ook gaf het heel veel energie om weer bij een onafhankelijk bureau te werken. Korte lijnen, kleine teams en veel bewegingsvrijheid.

Als ik iets heb geleerd is dat het je kansen moet grijpen wanneer ze zich voordoen, dus toen de kans zich voordeed om samen met Reinier Steures, Maaike van der Meer, Coen Ruseler en Jurgen Retra verder te bouwen aan Natwerk, was de keus snel gemaakt.

We zijn alle vijf uit hetzelfde hout gesneden en beschikken over dezelfde drive en liefde voor het vak. Doordat we deels complementair aan elkaar zijn, vervullen we automatisch de rol waarin onze kracht het meest tot zijn recht komt. En samen met Barend Stegeman en Wessel Beumer (creatieve directie) vormen we een hele solide basis om vanuit verder te bouwen.

Je was actief bij GUC Agency, die vanaf 2019 is opgegaan in iO. Hoe kijk je terug op die periode en het proces? Wat neem je daarvan mee naar Natwerk?

Het heeft best even geduurd voordat we van GUC Agency fysiek overgingen naar iO campus Amsterdam. Helaas hadden we de pech dat we direct na corona overgingen naar de campus, waardoor veel mensen gewend waren geraakt aan het thuiswerken en niet behoefte voelden om op kantoor te werken. En met het gros aan thuiswerkende collega’s, is het lastig een nieuwe bedrijfscultuur te bouwen. Ik miste dan ook al snel sfeer, de energie, de creativiteit, zoals je die bij een reclamebureau gewend bent.

Ik geloof dan ook heel erg in het belang van fysiek op kantoor zijn. Je mag bij Natwerk een dag per week thuiswerken, de andere dagen ben je op kantoor. Dat klinkt misschien ouderwets, maar het is zó belangrijk voor de sfeer en de samenwerking. Dingen gaan zoveel sneller en het maakt het ook veel leuker. Ik geloof er ook echt in dat het de nieuwe generatie helpt om het vak sneller goed in de vingers te krijgen.

Natwerk bestaat 20 jaar; jij stapt nu aan boord. Wat betekent dit voor Natwerk en de klanten?

Ik ben voor velen al een vertrouwd gezicht, omdat ik al wat langer betrokken ben. Met deze stap wordt een stuk continuïteit gewaarborgd. wat rust met zich meebrengt. Mijn kracht ligt in het bouwen van duurzame relaties en ik vind ons werkveld oprecht heel leuk. Ik hoop die liefde en dat enthousiasme over te brengen op klanten en intern.

Opvallen en effectief blijven is iets wat veel creatieve bureaus aangeven te doen. Hoe zorgt Natwerk daarvoor?

Iets wat we bij Natwerk nooit vergeten is onze eigen PR. Neem bijvoorbeeld onze eigen Natwerk-campagne; voor ons niet meer dan logisch dat we bewijzen dat wij begrijpen hoe je als merk kunt opvallen. Ook zijn we vaak trots op het werk dat we maken en dragen dit uit. Sommigen vinden dat misschien arrogant, maar onbekend maakt onbemind dus waarom zouden we het niet doen?

Welke campagnes die Natwerk heeft gemaakt, maakt dat je trots bent om betrokken te zijn bij Natwerk en waarom?

Ik zie regelmatig werk waar je vlinders van in je buik krijgt, omdat je weet dit-is-goed!, dus het is eigenlijk onmogelijk om te kiezen. Ik had het vorige week nog bij het zien van een presentatie voor ARTIS, dan ben ik oprecht trots dat ik deel uitmaak van deze club met talenten.

Reinier Steures zei bij Marketing Report TV een jaar geleden dat Natwerk zich elke keer opnieuw aan het uitvinden is. Hoe denk je dat Natwerk zich het beste kan profileren anno 2025, op welke soort klanten zou jij willen dat Natwerk zich op welke wijze richt?

Klanten die bewust kiezen voor een nauwe samenwerking. Vertrouwen is hierin superbelangrijk, want het vormt de basis van een goede relatie. En het moet leuk zijn, want zoals Coen Ruseler altijd al zei leuk is het begin van goed.

www.natwerk.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Vacatures] UNLIKE zoekt een Senior Social Content Creative

25-04-2025 | 09:48:00
UNLIKE is per direct op zoek naar Senior Social Content Creative

[Vacatures] UNLIKE zoekt een Campaign Projectmanager

25-04-2025 | 09:32:00
UNLIKE is per direct op zoek naar Campaign Projectmanager

Natwerk verwelkomt vier aandeelhouders in directie

15-04-2025 | 08:48:00
Natwerk uit Amsterdam breidt zijn directie uit met vier aandeelhouders: Coen Ruseler, Maaike van der Meer, Hanneke Rikveld en Jurgen Retra.

Natwerk en Gall & Gall lanceren merkactivatie met pop-up

14-04-2025 | 08:20:00
Natwerk en Gall & Gall hebben hun eerste gezamenlijke project gepresenteerd onder de recent ontwikkelde merkstrategie.

Natwerk viert twintigjarig jubileum met feest en pak

04-04-2025 | 09:08:00
Reclamebureau Natwerk viert zijn 20-jarig bestaan met een samenwerking met Bonne Suits.
 

 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.