[Grow by DPG Media] De hartslag van Nederland: Ons uitgavenpatroon als gevolg van de inflatie

Afgelopen jaar steeg de inflatie met 3,8 procent. Veel lager dan het recordjaar in 2022, maar nog steeds bovengemiddeld hoog. Nu het leven nog duurder wordt en de koopkracht blijft dalen, wat betekent dit dan voor het uitgavenpatroon van Nederlanders? Hoe bewust zijn zij van hun aankopen? En hoe zit het met financiële onzekerheid? Om daarachter te komen deden wij samen met Panel Inzicht een grootschalig doelgroeponderzoek De hartslag van Nederland. Benieuwd naar de resultaten? Je leest het in dit artikel van Grow van DPG Media.

Bezuinigingen op uitgaan, kleding en douchen

De stijgende inflatie heeft Nederlanders aangespoord om hun uitgavenpatroon flink onder de loep te nemen. Zo let maar liefst 76 procent van de Nederlanders erg op de uitgaven die zij doen. Waar we als gevolg van de inflatie het meest op bezuinigen ten opzichte van een jaar geleden zijn met name uitgaan en uiteten (40%), het kopen van kleding (40%) en de tijd die we onder de douche staan (34%). Ook kiest men andere manieren van reizen. Zo pakt bijna één op de drie Nederlanders minder vaak de auto dan een jaar geleden. Fietsen en wandelen doen we juist vaker (33%). Over het algemeen bezuinigen ouderen flink, waar jongeren, 20- tot 30-jarigen, dat het minst doen.

Geen impulsaankopen, maar bewuste keuzes

Nederlanders blijken zich erg bewust van hun aankopen. Zo overweegt de meerderheid (65%) hun aankopen uitgebreid, slechts 16 procent doet impulsieve aankopen. Vooral jongeren lijken makkelijker geld uit te geven dan ouderen en datzelfde geldt voor stedelingen: in de stad geeft men makkelijker geld uit dan mensen die in een dorp wonen. Goedkoop is duurkoop lijkt daarnaast niet vaak van toepassing. Zo gaan de meeste Nederlanders liever voor de beste kwaliteit (42%) dan voor de laagste prijs (32%). 

Financiële zorgen onder jongeren

Met de toenemende inflatie komt ook financiële onzekerheid. Ruim één op de drie Nederlanders (38%) heeft financiële zorgen. Vooral onder 20- tot 30-jarigen zijn deze zorgen groot. Zo maakt maar liefst de helft van deze groep zich zorgen over zijn of haar financiële situatie. 

Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: "De jongere doelgroep, vooral 20- tot 30-jarigen, blijken het minst kostenbewust. Naast dat deze groep vaak minder verdient dan de oudere leeftijdsgroepen, valt er nog een hoop voor hen te winnen."

www.dpgmediagroup.com/grow

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 
Lees ook:

Digitale gids That’s Entertainment versterkt merkvoorkeur Ziggo

21-10-2025 | 14:46:00
Het platform combineert inspirerende content, slimme distributie en een datagedreven aanpak om kijkers te gidsen door het brede entertainmentaanbod.

Crossmediale DPG Media-campagne scoort voor Rijn IJssel

16-10-2025 | 09:15:22
Rijn IJssel, een toonaangevende MBO-instelling in Arnhem, had de ambitie om meer studenten en ouders te bereiken voor hun open dagen.

Whazzup?! in Media #8: Politiek en media in balans

14-10-2025 | 15:09:01
In aflevering 8 van de podcast Whazzup?! in Media onderzoeken René Zeedijk en Roger Verdurmen het spanningsveld tussen journalistiek, eigenaarschap en politiek.

Case: M18% brandlift voor Austria Tourism

13-10-2025 | 09:34:59
Austria Tourism wilde het unieke Lebensgefühl van de Oostenrijkse wintersportgebieden onder de aandacht brengen bij Nederlandse wintersportliefhebbers.

Whazzup?! in Media #7: AI-Shift - De strijd om traffic

09-10-2025 | 16:51:00
René Zeedijk en Roger Verdurmen reflecteren op een onderwerp dat steeds belangrijker wordt: de impact van Google AI op websiteverkeer.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Onlyhumans laat Vlaanderen blauw kleuren voor Flitsmeister

27-10-2025 | 13:47:00
Om in Vlaanderen meer naamsbekendheid op te bouwen, werkt Flitsmeister samen met reclamebureau Onlyhumans.

DELA en Lucy lanceren campagne over vooruitdenken

27-10-2025 | 12:14:00
De campagne, ontwikkeld door bureau Lucy, draait om de boodschap Vooruitdenken, uit liefde voor hen die achterblijven.

[Vacatures] Ocean Outdoor zoekt een Fotograaf

27-10-2025 | 08:15:00
Ocean Outdoor is per direct op zoek naar Fotograaf - Amsterdam

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is

[Vacancy Kinesso has a position for Paid Social Associate Account Director - Nike

24-10-2025 | 09:26:00
Kinesso is directly looking for Paid Social Associate Account Director - Nike - Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.