
GroupM verder als WPP Media
WPP Media wordt gelanceerd als volledig geïntegreerd, AI-aangedreven mediabedrijf
GroupM heeft zijn naam per direct omgedoopt tot WPP Media, waarmee het internationale Britse mediabureau de link met het moederbedrijf WPP onderstreept. Bij de aankondiging noemt WPP Media zich een volledig geïntegreerd, AI-powered mediabedrijf. Voor de mediabureaulabels Mindshare, EssenceMediacom en Wavemaker is bevestigd dat deze blijven bestaan.
In Nederland maken ook GroupM Nexus (digital) en StudioM (creatie) deel uit van de mediabureaugroep. GroupM Nexus is geïntegreerd binnen WPP Media; Greenhouse was al in 2023 geïntegreerd. De Nederlandse tak heet voortaan WPP Media Netherlands. Maiko Valentijn is en blijft daar de CEO van. Wereldwijd maken 40.000 medewerkers deel uit van WPP Media met 160 kantoren in 80 landen. Het merk GroupM heeft 22 jaar bestaan.
Brian Lesser, CEO van WPP Media, heeft aangegeven dat waar GroupM is ontstaan toen mediaschaal er toe deed, staat WPP Media voor de kracht van AI, data, technologie en simpelere meer geïntegreerde oplossingen. Binnen WPP Media dient WPP Open als middelpunt voor groei en AI staan.
Vision‘30
WPP Media heeft voor medewerkers het plan Vision’30 gelanceerd, een 5-jaar plan dat bedoeld is voor het bedrijf om zich concurrerend te blijven en volgens eigen zeggen te winnen in een wereld waar media overal is en media in alles zit.
Medewerkers krijgen daarbij mogelijkheden om training en groei te verkrijgen om de volgende generatie van marketingleiders te worden in het AI-tijdperk. Maiko Valentijn geeft in een commentaar aan dat de Nederlandse operatie altijd frontrunner is geweest op het gebied van innovatie. De aangescherpte positionering via Vision'30 past volgens de Nederlanse CEO als geweldig goed waarbij hij er op wijst dat de toekomst met AI en data sneller dichterbij komt.
63 miljard
WPP Media zet wereldwijd circa 63 miljard dollar om aan mediabudgetten en is tot op heden de grootste mediabureaugroep in Nederland. In het eerste kwartaal 2025 daalde de wereldwijde omzet van WPP (waar ook andere bedrijven onderdeel van zijn) met 5 procent. WPP Media bedient 75 procent van de internationale grote adverteerders in 80 landen.
Bij WPP werden de afgelopen jaren bij de de PR-bureaus en creatieve bureaukant fusies doorgevoerd (Hill&Knowlton en BCW fuseerden tot Burson en VML, Y&R en Wunderman Thompson fuseerden tot VML).
De naam WPP stond oorspronkelijk voor Wire and Plastic Products; het bedrijf zat oorspronkelijk in deze business, maar is in de jaren '80 getransformeerd tot media- en marketingebedrijf. WPP is een multinational met zijn hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk.
Omnicom
WPP heeft te maken met consolidatieslagen en concurrentie in de markt, mede daar Omnicom aankondigde in de tweede helft van 2025 Inter Public Group (IPG) te willen overnemen en te fuseren tot de grootste wereldwijde bureaugroep.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Brussel viert creatieve industrie met ADNIGHT BLX
Heineken kiest WPP Open voor shopper-ervaringen op schaal
Bob Koigi: Merken die meebewegen bepalen de toekomst
Bob Koigi: De opkomst van adresseerbare advertenties
Bob Koigi: Tech-gedreven duurzaamheid
Gepubliceerd door: David de Jong