Global en JCDecaux steunen duurzame buitenreclamecampagne

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel krijgt steun van Global en JCDecaux bij hun duurzame buitenreclamecampagne.

Global en JCDecaux stellen dit jaar gratis restruimte beschikbaar voor de mediacampagne van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, die plaatsvindt van 3 tot en met 9 maart. Hiermee willen ze positieve gedragsverandering stimuleren en het belang van een duurzamere reclame-industrie onderstrepen.

Duurzame buitenreclames in opmars

Reclame speelt een sleutelrol in consumentengedrag. Nederlanders worden dagelijks blootgesteld aan tot wel vijfduizend advertenties, waarvan veel de consumptie van fossiele brandstoffen, fast fashion en dierlijke producten stimuleren. Dit heeft een normaliserend effect: hoe vaker mensen niet-duurzame reclame zien, hoe vanzelfsprekender vervuilend gedrag lijkt. 
Steeds meer Nederlandse steden en provincies nemen daarom maatregelen tegen klimaatschadelijke reclame. Amsterdam verbood in 2020 als eerste stad ter wereld fossiele reclame, gevolgd door steden als Utrecht en Bloemendaal, die dit uitbreidden naar vlees- en zuiveladvertenties. Ook de provincie Noord-Holland schrapte fossiele reclames uit de openbare ruimte.

Essentiële maatregel 

Gedragswetenschappers noemen een verbod op fossiele reclame een essentiële maatregel voor de transitie naar een duurzame samenleving. Door digitale reclameruimte beschikbaar te stellen voor de Week Zonder Vlees & Zuivel willen Global en JCDecaux hun betrokkenheid bij het bevorderen van duurzame buitenreclame benadrukken en laten zien dat mediapartijen steeds bewuster omgaan met hun maatschappelijke rol.

Emma Berndt, communicatie- en contentmarketeer bij Global: ‘’Wij geloven in de kracht van buitenreclame om positieve verandering te stimuleren. Onze objecten staan letterlijk midden in de maatschappij en maken het medium op een unieke manier onderdeel van duurzaamheid, anders dan andere media. Bij Global vinden we het belangrijk dat initiatieven zoals de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel zichtbaarheid krijgen op dit massa-medium, vooral op plekken waar keuzes worden gemaakt, zoals in en rondom de supermarkt. Met deze campagne inspireren we mensen op een toegankelijke en positieve manier om bewuster te eten."

Een positieve boodschap in een gevoelig debat

De discussie rondom vleesconsumptie wordt steeds gevoeliger. Stichting Week Zonder Vlees kiest er dit jaar daarom bewust voor om de campagne positief te benaderen. De eerste fase van de buitenreclamecampagne richt zich op het creëren van bewustwording en toont smakelijke plantaardige gerechten met de boodschap: Eet je mee van 3 t/m 9 maart?. Hierbij fungeert de campagnenaam zelf niet meer als hoofdboodschap, maar juist als afzender, waar eerdere jaren Doe mee met de Week Zonder Vlees de uiting was.
In de tweede fase refereert de stichting aan de vooroordelen en negatieve reacties omtrent het onderwerp van minder vlees en zuivel eten. De advertenties tonen dezelfde smakelijke gerechten, maar dan gepaard met opvallende reacties die de campagne regelmatig ontvangt op sociale media, zoals Ik eet nog liever karton of Ik geef dit nog niet aan m’n hond. Hiermee wordt op luchtige wijze ingespeeld op de vraag: is al die ophef echt nodig als het eten er zo lekker uitziet (en smaakt)?
Isabel Boerdam, oprichter van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel: "We willen laten zien dat plantaardig eten niet draait om regels of verboden, maar om ontdekken en genieten. Met deze buitenreclamecampagne houden we de criticasters een spiegel voor en nodigen we heel Nederland uit om het een weekje te proberen. Proeven is geloven!"

Met de steun van Global en JCDecaux krijgt de boodschap een breed podium in het Nederlandse straatbeeld. Zo hoopt de campagne niet alleen bij te dragen aan een duurzamer voedingspatroon, maar ook aan een constructiever maatschappelijk debat over de toekomst van ons eten.

www.global.com

[Vacatures] Global Media & Entertainment zoekt een Business Controller

03-09-2025 | 08:00:00
Global Media & Entertainment is per direct op zoek naar Business Controller (40 uur)

Jeugdfonds Sport & Cultuur start campagne Gewoon Mogelijk

01-09-2025 | 09:58:10
Met de campagne wil de organisatie ouders en verzorgers stimuleren een sport- of cultuurclub voor hun kind te kiezen, ook als er thuis onvoldoende geld is

[Vacatures] Global Media & Entertainment zoekt een Designer

29-08-2025 | 10:32:00
Global Media & Entertainment is per direct op zoek naar Designer (32 - 40 uur)

HAK ziet stijging in awareness en productrelevantie door inzet DOOH

10-08-2025 | 22:23:00
Hak en Initiative zette het Digital Out-of-Home netwerk van Global Nederland in als aanvulling op social om een jonge doelgroep te bereiken

[Vacatures] Global Media & Entertainment zoekt een Team Lead Operations

17-07-2025 | 13:43:00
Global Media & Entertainment is per direct op zoek naar Team Lead Operations (36/40 uur)


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Johan van der Zanden over Jeroen van Koningsbrugge

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.

Fama Volat lanceert Hartmakers-campagne voor Hart van Brabant

04-09-2025 | 12:55:10
Onder de titel Word Hartmaker van Hart van Brabant heeft Fama Volat een campagne ontwikkeld voor de regio, voorheen bekend als Midden-Brabant.

ESH Media sluit netwerk aan op Cäsar-platform

04-09-2025 | 12:43:00
Hierdoor zijn de meer dan 4.750 dubbelzijdige A0-displays van de exploitant nu beschikbaar via het Cäsar Dataloket.

Masha Kodden CMO De Koffiejongens

04-09-2025 | 12:37:00
Zij sluit zich aan bij het koffiemerk op een moment dat het bedrijf zijn merkcampagne Op avontuur tussen de grote jongens lanceert.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.