Glimmers zijn terug en vrouwen bepalen wat nieuwe luxe is

Merken zonder cultural capital verliezen razendsnel relevantie volgens Havas Media Luxury Rapport  

Havas Media komt met het rapport The New Codes of Luxury. De belangrijkste conclusie: de nieuwe glamour is nu welhaast een necessity, maar met een catch: alleen als de glimmers afkomstig zijn van merken met een sense of belonging. Daarnaast zijn de highlights dat de koopkracht van vrouwen de markt vormgeeft naast de grote verkoopgroei via socials. Dit geheel noemt men cultural capital van luxemerken.  

De uitgaven in de luxury-markt groeien. En niet alleen richting Valentijnsdag. Vrouwen geven in deze markt meer dan 10.000 euro uit aan fashion per jaar, meer dan 5.000 euro aan beauty & personal care en boven de 11.000 euro aan home & interior. Het engagement met luxe merken verschuift daarbij naar sociale media, waarbij 33 procent van de vrouwen aangeeft op sociale kanalen hun inspiratie op te doen. We zien ook dat 41 procent van de luxury shoppers van boven de 55 via social media aankoopt, met beauty & personal care dominant in dit domein. 

Thijs Muller, CEO Havas Media: “Zowel de oriëntatie als het aankoopmoment van luxury verplaatst meer naar social search. Cruciaal daarbij is dat gemak en inspiratie de bepalende factoren zijn. Niet leeftijd, zoals vaak wordt gedacht. Het is emotioneel, niet demografisch. Merken met diepte, storytelling en communityfocus, cultural credibility, zijn de grote winnaars. Dit zijn flinke verschuivingen. Merken kunnen niet achterblijven.”  

Hand made belangrijk

Specifiek over de eigenschappen van de luxury-producten ziet men hand made als belangrijk in 51 procent van de gevallen, wil men in zeven van de tien gevallen dat het merk culturele community-waarde heeft en bij 65 procent van de respondenten leeft de wens dat het merk sterke ethiek en waarden erop nahoudt. Het rapport benadrukt daarmee dat het merk cultural credibility dient te hebben in de community om goede ROI te behalen.

www.havasmedianetwork.com

Havas Play deelt visie in whitepaper over merken in content

12-12-2025 | 10:49:55
In dit document beschrijft het bureau hoe merken kunnen deelnemen aan entertainment en culturele momenten zonder het verhaal te verstoren

Havas PLAY ANZ start betaalde creatieve stage

11-12-2025 | 15:36:45
Stagiairs werken drie dagen per week aan campagnes voor bestaande klanten en doen ervaring op in contentcreatie en community building

Havas Lemz activeert Nederland met opvallende uitvalactie

18-11-2025 | 17:37:00
Havas Lemz ontwikkelde de activatie Nederland valt uit als onderdeel van Denk vooruit, de bewustwordingscampagne van de NCTV.

Sunday Times: Havas heeft interesse in WPP Media

17-11-2025 | 12:33:00
De Britse krant The Sunday Times heeft dit weekend bericht over mogelijke interesse vanuit Havas om WPP over te nemens

Havas versterkt positie in Duitsland met Gauly Advisors

10-11-2025 | 09:31:28
Het bureau wordt onderdeel van H/Advisors, het wereldwijde strategische communicatieadviesnetwerk van Havas


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.