Gevelrestauratie Koninklijk Theater Tuschinski van start

De gevel van het Koninklijk Theater Tuschinski, cultureel erfgoed in Amsterdam, ondergaat vanaf begin mei een renovatie. In opdracht van Pathé wordt het monumentale pand gerestaureerd, met behoud van het karakter. Drones zijn ingezet om alle tegels los in kaart te brengen en te kunnen renoveren. Hierdoor kunnen bezoekers ook de komende 100 jaar blijven genieten van het theater. Elk detail wordt behouden in de gevel, die wordt gekenmerkt door de Art Deco architectuur met zijn symmetrische opbouw en keramische decoraties. Het theater blijft geopend gedurende de werkzaamheden.

Tegelonderhoud met drones

Het renovatieproject omvat verschillende aspecten, waarbij het onderhoud aan de rijk gedecoreerde voorgevel een essentieel onderdeel vormt. De nadruk zal liggen op het voegwerk, de kozijnen, het koperwerk, de ornamenten en de tegels. Met behulp van drones zijn de voorgevel en torens geïnspecteerd op loszittende of beschadigde tegels. Na deze inspectie zijn gedetailleerde tekeningen opgesteld waarop de schade is gemarkeerd. De beschadigde tegels zullen vervolgens worden hersteld, inclusief het gebruik van koud glazuur om scheuren te repareren. 

Deze restauratiewerkzaamheden maken deel uit van een groter geheel, waarbij ook het metselwerk en het herstel van het lood- en zinkwerk op de daken en achterzijde van het gebouw worden aangepakt. Het honderd jaar oude theater kenmerkt zich door een combinatie van verschillende architecturale stijlen, waaronder Jugendstil, Art Deco en de Amsterdamse School, die allemaal zorgvuldig behouden blijven tijdens de renovatiewerkzaamheden.

Foto's oude gevels zichtbaar op steigers

Gedurende de renovatie worden de steigers van het theater versierd met foto's van de oude gevels van het theater, als eerbetoon aan zijn geschiedenis en artistieke erfenis. Het theater blijft geopend gedurende de werkzaamheden die in het tweede kwartaal van 2024 plaatsvinden.

Eerdere verbouwingen

De unieke sfeer en stijl van Koninklijk Theater Tuschinski zijn gedurende de afgelopen eeuw zo goed mogelijk bewaakt. Sinds Pathé meer dan 25 jaar geleden het beheer overnam, zijn alle zalen zo veel mogelijk teruggebracht naar hun originele stijl. Hierbij zijn ook de originele wandschilderingen van Pieter den Besten in zaal 2, die tijdens een brand in de Tweede Wereldoorlog verloren gingen, gereconstrueerd. De grandeur van de twintiger jaren is daardoor nog meer voelbaar in dit theater.

Gereed voor de komende 100 jaar

Ontworpen als een oase van luxe door Abraham Tuschinski, heeft het Koninklijk Theater Tuschinski zijn belofte van historische grandeur en moderne technologie waargemaakt sinds de opening van 1921. Het is een icoon van de Nederlandse filmwereld en een bekend begrip in de internationale filmindustrie. In 2021 nog uitgeroepen tot mooiste bioscoop ter wereld door Time Out Magazine, blijft Tuschinski een topbestemming voor Nederlandse en internationale filmvertoningen van de hoogste kwaliteit. Pathé zet zich in om de erfgoedwaarde te behouden en te versterken, zodat ook de komende 100 jaar luxe en genot voor iedereen toegankelijk blijft in dit bijzondere theater.

www.pathe.nl

Lees ook:

Pathé introduceert bioscoopstoel als kerstornament

18-11-2025 | 18:07:00
Pathé brengt dit jaar een kerstornament uit: een miniatuur van de rode bioscoopstoel.

Selmore lanceert feestdagencampagne voor Bioscoopbon

18-11-2025 | 10:11:00
De campagne is eenvoudig opgebouwd: een herkenbare situatie en een filmische setting met een vleugje droge humor

Vue opent bioscoop met 15 zalen in Houthavens

13-11-2025 | 11:10:58
Volgens de exploitant is dit het hoogste aantal zalen op één locatie in Nederland.

IFFR 2026 viert film en stad met tijgercampagne

31-10-2025 | 10:46:00
De campagne, ontwikkeld door het Rotterdamse ontwerpbureau 75B, brengt de tijger terug in een kleurrijk samenspel van stad, cinema en creativiteit.

Happiness Amsterdam en Kennemerhart lanceren employer branding-campagne

21-10-2025 | 15:37:00
De campagne benadrukt de unieke waarde van werken met ouderen en speelt in op de groeiende vraag naar medewerkers in de ouderenzorg.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Havas Lemz activeert Nederland met opvallende uitvalactie

18-11-2025 | 17:37:00
Havas Lemz ontwikkelde de activatie Nederland valt uit als onderdeel van Denk vooruit, de bewustwordingscampagne van de NCTV.

Accenture Song maakt kerstcampagne voor Smyths Toys

18-11-2025 | 11:53:00
De campagne zet de speelse dynamiek tussen een jongen en zijn hond centraal om de merkbeleving rondom Kerstmis te versterken in meerdere Europese landen.

Selmore lanceert feestdagencampagne voor Bioscoopbon

18-11-2025 | 10:11:00
De campagne is eenvoudig opgebouwd: een herkenbare situatie en een filmische setting met een vleugje droge humor

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Customer Success bij Bauer Media Outdoor Nederland

18-11-2025 | 09:06:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Customer success bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Junior Projectmanager

18-11-2025 | 07:32:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Junior Projectmanager - Hoorn
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.