Fujitsu: Oudere generaties gebruiken AI vaker dan hun jongste collega's

Uit onderzoek van Fujitsu blijkt dat oudere werknemers Generative AI (GenAI) gemiddeld vaker gebruiken tijdens hun werkdag dan hun jongste collega's. Het onderzoek GenAI at Work ondervroeg 3700 werknemers met verschillende functies binnen Europese organisaties. De meerderheid gaf aan dat GenAI hen veel tijd bespaart.

Acceptatie AI

In tegenstelling tot de verwachting accepteren oudere generaties GenAI sneller dan verwacht. Zo zegt 20 procent van de ondervraagde 43- tot 58-jarigen dat ze de technologie meerdere keren per dag gebruiken. Terwijl slechts 9 procent van de 18- tot 26-jarigen (Gen Z) dat doet. De 59-plussers gebruiken GenAI gemiddeld twee keer zo vaak als de jongere generatie. Dit betekent echter niet dat jongere generaties deze tools links laten liggen: de helft van de Gen Z-respondenten gebruikt GenAI meerdere keren per week.

Het rapport van Fujitsu toont ook de verschillen in het gebruik van GenAI tussen EU-landen. In Nederland gebruikt 29 procent van de ondervraagden GenAI dagelijks, een percentage vergelijkbaar met België (32 procent). Spanje (50 procent) en Ierland (49 procent) vormen echter uitschieters.

Werknemers vertrouwen op AI

Naast de verschillen tussen generaties toont het onderzoek ook aan dat GenAI terrein wint op de werkvloer. Meer dan vier op de vijf werknemers in Europa (83 procent) zien GenAI als een technologie die hen ondersteunt in hun werk. Voor bedrijven die slagen in de 'war for talent' is het essentieel om dergelijke technologieën in te zetten: 82 procent staat positief tegenover het gebruik van GenAI.

GenAI bespaart werknemers 4,75 uur per week

Een belangrijke reden waarom GenAI doorbreekt op de werkplek is productiviteitswinst. Vier op de vijf ondervraagden zijn van mening dat technologie tijd bespaart. De meerderheid (33 procent) besteedt hierdoor één tot twee uur per week hun tijd aan andere taken. Nog eens 29 procent wint zelfs drie tot vier uur per week. Gemiddeld bespaart GenAI werknemers tegenwoordig 4,75 werkuren per week.  Wie GenAI op de juiste manier toepast, creëert automatisch productievere en creatievere teams.

Klik hier om het volledige onderzoek van Fujitsu te lezen.

www.fujitsu.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Bart Meerdink: AI heeft alles in een stroomversnelling gebracht

05-09-2025 | 17:25:00
Bart Meerdink is Managing Partner en kerndocent van Beeckestijn Business School. Beeckestijn Business Schol richt zich op kennis over Digital & Marketing, Customer Experience, AI, Data & Tech, Communicatie en Leiderschap & Change

Mike Hendrixen: AI neemt je baan niet, nog niet

05-09-2025 | 09:37:00
Ik ben niet op zoek naar een andere baan, maar ik zag dat er meer dan 315 vacatures openstaan op de website van OpenAI

Monks Technology Services lanceert AI-gedreven ontwikkelmodel

04-09-2025 | 12:30:03
Monks Technology Services heeft Dev² gelanceerd, een nieuw model dat het volledige ontwikkelproces van applicaties versnelt.

Programma GTIA Benelux Community Meeting in Eindhoven bekend

03-09-2025 | 13:39:00
De Global Technology Industry Association (GTIA) heeft het volledige programma aangekondigd van de Benelux Community Meeting op 25 september 2025 in Eindhoven.

UNISCO is mediabureau voor challenger brands

03-09-2025 | 12:57:00
Arno Meijerink en Jan-Willem Stoop hebben UNISCO | Research & Media Strategy gelanceerd. Het bureau richt zich op challenger brands in elke groeifase

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.