Fujitsu: Oudere generaties gebruiken AI vaker dan hun jongste collega's

Uit onderzoek van Fujitsu blijkt dat oudere werknemers Generative AI (GenAI) gemiddeld vaker gebruiken tijdens hun werkdag dan hun jongste collega's. Het onderzoek GenAI at Work ondervroeg 3700 werknemers met verschillende functies binnen Europese organisaties. De meerderheid gaf aan dat GenAI hen veel tijd bespaart.

Acceptatie AI

In tegenstelling tot de verwachting accepteren oudere generaties GenAI sneller dan verwacht. Zo zegt 20 procent van de ondervraagde 43- tot 58-jarigen dat ze de technologie meerdere keren per dag gebruiken. Terwijl slechts 9 procent van de 18- tot 26-jarigen (Gen Z) dat doet. De 59-plussers gebruiken GenAI gemiddeld twee keer zo vaak als de jongere generatie. Dit betekent echter niet dat jongere generaties deze tools links laten liggen: de helft van de Gen Z-respondenten gebruikt GenAI meerdere keren per week.

Het rapport van Fujitsu toont ook de verschillen in het gebruik van GenAI tussen EU-landen. In Nederland gebruikt 29 procent van de ondervraagden GenAI dagelijks, een percentage vergelijkbaar met België (32 procent). Spanje (50 procent) en Ierland (49 procent) vormen echter uitschieters.

Werknemers vertrouwen op AI

Naast de verschillen tussen generaties toont het onderzoek ook aan dat GenAI terrein wint op de werkvloer. Meer dan vier op de vijf werknemers in Europa (83 procent) zien GenAI als een technologie die hen ondersteunt in hun werk. Voor bedrijven die slagen in de 'war for talent' is het essentieel om dergelijke technologieën in te zetten: 82 procent staat positief tegenover het gebruik van GenAI.

GenAI bespaart werknemers 4,75 uur per week

Een belangrijke reden waarom GenAI doorbreekt op de werkplek is productiviteitswinst. Vier op de vijf ondervraagden zijn van mening dat technologie tijd bespaart. De meerderheid (33 procent) besteedt hierdoor één tot twee uur per week hun tijd aan andere taken. Nog eens 29 procent wint zelfs drie tot vier uur per week. Gemiddeld bespaart GenAI werknemers tegenwoordig 4,75 werkuren per week.  Wie GenAI op de juiste manier toepast, creëert automatisch productievere en creatievere teams.

Klik hier om het volledige onderzoek van Fujitsu te lezen.

www.fujitsu.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Monks Nederland slankt af bij introductie AI-visie

12-12-2025 | 12:34:00
Monks Nederland heeft de afgelopen periode een proces doorgemaakt waarbij het zal afslanken. Het bedrijf bevestigt aan Marketing Report dat het intern een andere visie heeft gepresenteerd die inspeelt op met name AI-ontwikkelingen

Harold Groeneveld en Johan Keurentjes: 2026: het jaar van AI-First waardegedreven groei inlossen

12-12-2025 | 00:00:00
Harold Groeneveld is Managing Director van De Nieuwe Zaak. Johan Keurentjes is COO en CEO ad interim van United Playgrounds. We spreken het duo

Helft van Nederlandse organisaties mist AI-beleid

11-12-2025 | 10:19:00
Ruim de helft van de Nederlandse werknemers gebruikt AI op het werk zonder dit te melden.

McDonald's trekt AI-kerstcommercial terug

10-12-2025 | 19:54:00
McDonald's heeft de door TBWA\NEBOKO ontwikkelde kerstcommercial It’s the most terrible time of the year teruggetrokken

Ate van der Meer: Bezieling is terug, het kan niet anders

10-12-2025 | 10:01:26
Identiteit, waarde en creativiteit zijn opnieuw leidend in een sector die jarenlang verslaafd was aan performance. Dat is geen nostalgie. Dat is overleven.

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.