
Floris van de Weg: Amsterdam groeiend creatief VML-knooppunt
[Marketing Report TV] Business Unit Director van VML over internationale groei en lokale kracht
VML telt wereldwijd zo’n dertigduizend medewerkers, maar in Nederland is het bureau nog relatief onbekend. Volgens Floris van de Weg, Business Unit Director bij VML, is het dan ook hoog tijd dat daar verandering in komt: “Het best bewaarde geheim van Nederland… dat moeten we echt meer laten zien.”
In gesprek met Peter Wybenga in de bioscoop van Bruut vertelt hij over de positionering van VML, de internationale schaal van het bureau en de samenwerking met grote merken. “We geven alles wat we in ons hebben, elke dag opnieuw, in wat we doen voor onze klanten. Met veel diversiteit.”
Multidisciplinaire aanpak
VML Nederland telt ongeveer 350 medewerkers, verdeeld over verschillende disciplines: commerce, enterprise solutions, customer experience (CX) en brand experience (BX). Floris van de Weg: “Zo zorgen we ervoor dat iedereen in zijn eigen discipline elke dag het maximale geeft.”
Deze structuur stelt het bureau in staat om lokaal én internationaal effectief te opereren: “Het is mijn eerste baan bij een netwerkbureau, dus ik dacht: dat wordt log en ingewikkeld. Maar dat valt mee.”
Grote klanten, sterke teams
VML werkt in Nederland voor bekende merken als Gamma, MediaMarkt, Andrélon, Nespresso, Mazda en Center Parcs. Internationaal voert het werk uit voor onder andere Coca-Cola en Heineken. Floris van de Weg: “Bij Coca-Cola zorgen we dat het merk in online winkels goed en consistent zichtbaar is. Daarnaast doen we activaties op de winkelvloer en grotere campagnes, zoals voor het ARTD-portfolio.”
Ook het binnenhalen van het Heineken-account is een belangrijke stap voor het bureau. Floris van de Weg: “De Through the Line GlobalScope' hebben we drie maanden geleden gewonnen. We zijn nu in de lead en bepalen samen met het team in het VK de uitvoering van alle activaties dicht op het aankoopmoment.”
Eén voordeur naar de klant
VML maakt deel uit van het WPP-netwerk. De internationale samenwerking verloopt volgens Floris van de Weg soepel: “We kunnen makkelijk gebruikmaken van specialisten in andere landen als we die hier niet hebben. En andersom vragen andere kantoren soms specifiek om een creatief team uit Amsterdam.”
Tegelijkertijd is het belangrijk dat klanten de persoonlijke benadering behouden. Floris van de Weg: “Voor een lokale klant moet het voelen alsof ze de enige klant zijn. Met een specifiek team, vaste contactpersonen. Het voordeel is dat we het netwerk achter ons hebben voor extra expertise.”
Vooruitkijken met optimisme
Ondanks uitdagende marktomstandigheden blijft hij optimistisch: “Het afgelopen anderhalf jaar hebben we vooral nieuwe klanten mogen verwelkomen en nauwelijks klanten verloren.” Innovatie speelt daarbij een sleutelrol: “We doen nu veel met WPP Open, ons eigen AI-platform. Dat biedt veel mogelijkheden om efficiënter te werken.”
De merknaam VML is in Nederland nog niet breed bekend, maar daar komt verandering in. Floris van de Weg: “We krijgen steeds meer werk dat naar Amsterdam komt. Dat is fantastisch voor ons team.”
Bekijk de video hier:
Marketing Report TV is powered by Bruut en Abovo Maxlead

Bruut is dé one-stop-shop voor videocontent! Van strategie tot creatie, en van productie tot distributie. Wij doen het! Hoge kwaliteit video, slim en efficient gemaakt voor ieder scherm, dat is onze kracht. Met een hecht team van enthousiaste makers hebben maken we gepassioneerd content voor iedereen.

Wij zijn Abovo Maxlead; 230 specialisten in marketing en media, gevestigd in Hoorn en Oegstgeest. We zijn het grootste onafhankelijke marketing- en mediabureau van Nederland. We zijn eigenzinnig. Eigenzinnig in marketing en media.
Van een full funnel, crossmediale marketingcampagne tot een nieuwe website, en van een verse huisstijl tot een complete omnichannel marketingstrategie; we kunnen het allemaal voor je maken. We zijn continu op zoek naar de meest effectieve marketing- en mediamix, in nauwe samenwerking met onze klanten. Omdat we alle disciplines onder één dak hebben zijn de lijnen kort en kunnen we je optimaal bedienen. We kennen elke markt als onze broekzak.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bart de Vries: Wij staan de hele dag op de zeepkist met HYPR
Reinier Steures: Creativiteit vraagt om structuur
Pim de Bilde: Virtual production voorkomt verrassingen
Paul Boots: Spelen is creëren bij IRON Films
Gookie Sassen: Minder voorspelbaar, meer impact
Yolanda van Die: Zonder vertrouwen werkt AI niet
Patritia Pahladsingh over de kracht van brand behavior
Liselotte Vink: The Family groeit in kracht en diversiteit
Rik Ledder: Prijzen versterken talent bij TBWA\NEBOKO
Quinten van Hoogdalem: Summer Course vol nieuwe inzichten
Neslihan Akkurt over RA*W en talentontwikkeling
Hassan Khan: Cannes is een database vol inspiratie
Sven Vening: Creativiteit maakt verschil bij Dentsu Creative
Marjan Straathof: AI ontwikkelt sneller dan je denkt
Dave Frauenfelder: KPN kiest voor maatschappelijke impact
Gepubliceerd door: Saskia van Weert