Fitzroy ontwikkelt Smyle-campagne tegen plasticvervuiling

Smyle is gestart met een bewustwordingscampagne die aandacht vraagt voor plasticvervuiling. Het merk wil samen met andere producenten en consumenten overstappen op plasticvrije producten en verpakkingen.

De campagne is ontwikkeld door Fitzroy, onderdeel van United Playgrounds, en maakt gebruik van Digital Out of Home (DOOH) uitingen. Ocean Outdoor is partner in de uitvoering.

Plasticvrije keuzes zijn volgens Smyle noodzakelijk

Almar Fernhout, oprichter van Smyle: "Elk jaar belandt er 11 miljoen ton plastic in de oceanen. Een groot deel hiervan bestaat uit wegwerpverpakkingen. Totaal onnodig, want plastic vrije keuzes zijn niet moeilijk. En de campagne maakt in een klap duidelijk dat de switch noodzakelijk is."

De campagne maakt gebruik van herkenbare figuren uit de zee. Mischa Schreuder, Creative Partner bij Fitzroy: "Toen wij hoorden dat Smyle al bijna 10.000.000 plastic verpakkingen en microplastics heeft weten te voorkomen in de zee door hun plasticvrije verpakkingen, wilden wij dit op een opvallende manier laten zien. We hebben gebruikgemaakt van bekende zee-iconen zoals Nemo, Ariel en Moana. We laten deze iconen zien in hun natuurlijke habitat. En dat is in deze tijd niet zo’n mooi beeld als we in de sprookjes en tekenfilms gewend zijn. Smyle gaat door met deze missie en zal daarom nog tal van initiatieven ontplooien waarmee we samen het verschil kunnen maken — nu en in de toekomst."

Samenwerking met industrie essentieel voor versnelling

Met de campagne richt Smyle zich ook op andere producenten. Almar Fernhout: "Wij hebben sinds onze oprichting in 2020 al 10 miljoen plastic tandpasta tubes bespaard en dat getal willen we zo snel mogelijk verdubbelen. Maar stel je eens voor wat we kunnen bereiken als we onze krachten bundelen met de grote spelers, zoals Unilever, Procter&Gamble en GSK? Dat heeft snel grote impact: direct miljoenen minder plastic tubes in onze oceanen, natuur en verbrandingsovens. Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen."

Campagne loopt zes weken

De campagne richt zich naast producenten ook op consumenten. Almar Fernhout: "Wie wil er nou zijn tanden poetsen met plastic?" De uitingen zijn te zien op billboards en via social media. De campagne loopt gedurende zes weken.

Credits:

Bureau: Fitzroy/United Playgrounds | Klant: Smyle | Beeldbewerker: Wieger Poutsma | Samenwerking: Ocean Outdoor

www.fitzroy.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Marco Ophof treedt toe tot MT van 100procent

31-10-2025 | 13:33:00
Samen met Rick de Wit en Evelien Schrijver vormt hij het nieuwe leiderschapstrio dat het bureau richting de volgende groeifase leidt.

Marco Ophof: De echte doorbraak van personalisatie begint nu

06-10-2025 | 09:06:00
Personalisatie is al heel veel jaren hét modewoord in marketing. Toch bleef het vaak hangen in oppervlakkige automatisering

Verve viert 18 jaar met focus op onvervangbare merken

02-10-2025 | 11:50:00
Het bureau, onderdeel van United Playgrounds zet zichzelf neer als strategische partner voor organisaties die niet concurreren, maar leiden

Anne-Marie Twigge: Meer betekenis in een gebroken wereld

29-09-2025 | 13:02:15
Volgens Ipsos Global Trends 2025 daalde het optimisme over "jij en je familie" in één jaar met zeven punten.

Jur Baart: Zonder juniors hebben we straks geen seniors meer

25-09-2025 | 11:53:00
Ons vak zit in een stormachtige periode waarbij het steeds lastiger wordt voor net afgestudeerden om te starten bij een creatief strategisch bureau


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

EssenceMediacom en StudioM ontwikkelen Dr. Oetker-campagne Willie’s Bakfeest

04-11-2025 | 17:01:00
Dr. Oetker en Stichting Jarige Job slaan opnieuw de handen ineen voor een campagne die draait om geven, samen bakken en het vieren van ieder kind.

DDB en Transavia lanceren platform: Niet normaal gewoon

04-11-2025 | 11:00:00
Na een gewonnen pitch eerder dit jaar presenteert DDB Amsterdam het merkplatform voor Transavia: Niet normaal gewoon

Twenty Two ontwikkelt wervingscampagne PostNL

04-11-2025 | 10:16:00
De campagne is bedoeld om post- en pakketbezorgers aan te trekken en laat zien hoe de functie kan passen bij uiteenlopende levensfasen en situaties.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Sr. Content Creator

04-11-2025 | 07:33:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Sr. Content Creator - 32–40 uur · Amsterdam

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.