
Finalisten Gouden Loekie bekend
De strijd om de dertigste Ster Gouden Loeki is losgebarsten met de bekendmaking van de finalisten. Deze jubileumeditie kent - naast de uitreiking van de Ster Gouden, Zilveren en Bronzen Loeki - een extra prijs: de Ster Gouden Loeki voor goede doelen.
De commercials die nog in de race zijn voor dé publieksprijs voor tv-reclame zijn van Albert Heijn, Artsen slaan alarm, Dela, HEMA, Jumbo, KPN, Kruidvat, de Leescoalitie, Prijsvrij en Staatsloterij. De Ster Gouden Loeki voor goede doelen kent nog vijf kanshebbers: Alzheimer Nederland, KiKa, Metakids, Nationaal Huidfonds en Stichting ALS Nederland maken kans op de felbegeerde prijs.
Het bekendmaken van de finalisten betekent ook de start van de stemperiode. Zoals elk jaar bepaalt het publiek wie er met de felbegeerde prijs naar huis gaat. Tot en met 16 maart kan er gestemd worden via stergoudenloeki.nl.
Vanwege het 30-jarig jubileum zal er vanaf 20 februari in Beeld & Geluid ook aandacht worden besteed aan de Ster Gouden Loeki. Zo is er onder andere een Ster Gouden Loeki-beeldje te zien en hebben bezoekers de mogelijkheid om te stemmen.
De winnaar van de Ster Gouden Loeki 2024 wordt op 20 maart onthuld tijdens een feestelijk evenement in Amsterdam. Ster reikt die avond vier prijzen uit: de Gouden, Zilveren en Bronzen Loeki, en de Ster Gouden Loeki voor goede doelen.
De finalisten:
Albert Heijn & TBWA\NEBOKO met Whamster
Artsen slaan alarm & Wefilm met Dit is wat de tabaksindustrie je niet vertelt over vapen
Dela & TBWA\NEBOKO en Wefilm met Oneindig aandacht
HEMA & Hotel L'Amour met Kerst Takkie en Siepie
Jumbo & Hotel L'Amour met Kerst voor elkaar
KPN & Dentsu Creative Amsterdam met Stukje van mij
Kruidvat & DDB Amsterdam met Iedereen verdient een mooie kerst!
De Leescoalitie & Alfred International Wie leest heeft een goed verhaal
Prijsvrij met Dat zijn wij gewoon zelf, hè
Staatsloterij & TBWA\NEBOKO met Geef elkaar een beetje geluk
Finalisten voor goede doelen:
Alzheimer Nederland & Tin Can met Wat alz... het jouw man is?
KiKa & Joe Public met Moeder
Metakids met Jelte viert maanden, omdat hij geen jaren heeft
Nationaal Huidfonds & Noise met Verklein je risico op huidkanker. Weren, kleren, smeren
Stichting ALS Nederland & Joe Public met Juliette
In 1995 reikte Ster voor het eerst de Ster Gouden Loeki uit. De verkiezing is door Ster in het leven geroepen om het Nederlands publiek actief te betrekken bij reclame. Een grotere betrokkenheid leidt tot een grotere acceptatie van reclame. Daarnaast wil Ster met de prijs reclamemakers belonen en stimuleren om aantrekkelijke reclame te maken. De allereerste Ster Gouden Loeki werd in 1995 gewonnen door KLM met de commercial Zwanen.
De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt door 75 procent bepaald door het publiekspanel en voor 25 procent door het Nederlands publiek.
Omzet Ster 2024 daalt naar 211,6 miljoen euro
NPO-Plan kabinet moddert door met oude wijn in nieuwe zakken
Voorstel NPO: brede taakopdracht met reclame en omroephuizen
Wetsvoorstel Eppo Bruins: NPO-reclame blijft op 8 procent
Frank Volmer over de Gouden Loeki 2024
Gepubliceerd door: Laura Heerlien