Even bellen met … Sophie Grandia over de Airborne en Mediahuis NRC-podcast 180 graden voor Achmea

Mediahuis NRC en Airborne ontwikkelden de podcast 180 Graden voor Achmea. Marketing Report zou Marketing Report niet zijn als we daar niet meer over wilden weten. We bellen met Sophie Grandia, Team Lead Recruitment bij de financieel dienstverlener.

Hoi Sophie, wat een opvallend project lanceren jullie met NRC en Airborne. Hoe komt een verzekeraar erbij om een podcast te maken rondom maatschappelijke vraagstukken?

Hi! Grappig dat je dat zegt. Voor ons voelt het vrij voor de hand liggend – eigenlijk. We kwamen op het idee voor een podcast omdat we al een aantal experimenten met podcast-advertising hebben uitgevoerd. Zowel in vakinhoudelijke podcasts (zoals Jong Beleggen en met Nerds om tafel) als over de as van leeftijd (Geuze en Gorgels en Vad3rs).

Daarnaast hebben we ook met allerlei vormen geëxperimenteerd: host-reads, pre-, mid- en endrolls. Om de effectiviteit te toetsen, werken we samen met onderzoeksbureau Memo2 en nemen we wel eens deel aan grotere algemene podcast onderzoeken. Eigenlijk lieten alle vormen positieve effecten zien op met herkenning en beleving. Dus zodoende hadden we bedacht dat een eigen podcast wel eens heel effectief zou kunnen zijn.

Maar dan komt het; wie gaat er nou een podcast luisteren van Werken bij Achmea? We waren niet in de veronderstelling dat het aantal luisteraars onder onze eigen naam niet door het dak zouden gaan. We besloten om een partner te zoeken; NRC Mediahuis. Zij bedienen namelijk voor een groot deel dezelfde doelgroep als wij bij Achmea zoeken (relatief jong en hoog opgeleid) en ze zijn goed in het maken van podcasts. NRC Mediahuis werkte samen met Airborne en zo was de cirkel rond.

Het thema was eigenlijk zo bedacht. Achmea is én doet veel meer dan dat de meeste Nederlanders weten. We zijn ooit gestart als verzekeraar maar inmiddels een grote financiële dienstverlener. Wij staan voor Duurzaam Samen Leven. Samen met onze klanten, strategische partners en relaties lossen wij grote maatschappelijke vraagstukken op rond gezondheid, wonen & werken, mobiliteit en inkomen. Daar zitten zat mooie voorbeelden tussen waar je iets mee kunt.

Wie en wat hopen jullie te bereiken met deze podcast?

Het doel van Employer Branding is een plekje in de hoofden en harten van potentieel talent. Een groot deel van de huidige arbeidsmarkt is latent werkzoekend; zij zijn niet dagelijks bezig met het bekijken van vacatures. Op het moment dat ze wel actief aan de slag gaan dan wil je dat ze aan jou denken. En met deze podcast (en grote campagnes) hopen we te blijven plakken bij de verschillende doelgroepen.

Wat zijn voor jou de aspecten die eruitspringen in deze reeks en welke aflevering raakt jou het meest?

Dit is een van de projecten uit mijn hele carrière waar ik denk ik het meest trots op ben. Ik vind dat we er samen met Sharid, NRC en Airborne in geslaagd zijn om het eerlijke verhaal te vertellen en nieuwe perspectieven op de maatschappelijke vraagstukken te laten zien. Te laten zien dat er meer is dan wat mensen denken. Een mooi voorbeeld vind ik de aflevering van Eenzaamheid. Er wordt gedacht dat de digitalisering daar juist voor zorgt. Maar in de aflevering komt een ander perspectief aan bod. En dat Dertigersdilemma – ik ben zelf 33 – die raakte mij enorm. Eigenlijk vind ik ze allemaal heel erg mooi! En wat ik ook echt heel mooi vindt is dat het onderwerpen zijn die dicht bij onze beoogde doelgroep (18-35 jaar hbo+) staan.

Hoe belangrijk is audio voor jullie?

We hebben nog geen eigen sound of stijl en zijn volop aan het experimenteren. Maar – mocht dit een schot in de roos zijn, dan horen jullie ongetwijfeld vaker én meer van ons!

www.airborne.audio

www.achmea.nl

www.mediahuisnrc.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Dit zijn de genomineerden voor de Audify Awards 2025

30-09-2025 | 09:34:00
De jury keek naar de kracht van geluid, auditieve originaliteit en de manier waarop merk en boodschap elkaar versterken.

Airborne maakt podcast voor Joods Cultureel Kwartier

25-09-2025 | 11:09:00
De reeks neemt de gebeurtenissen rond Ajax – Maccabi Tel Aviv in november 2024 als startpunt, waarbij Israëlische fans werden mishandeld en bedreigd

Marvin Jacobs: Is AI-slop de toekomst van podcasting?

24-09-2025 | 10:13:00
Liefdeloze content of een slimme innovatie die laat zien hoe de podcastwereld zich ontwikkelt?

Mediahuis NRC en Airborne ontwikkelen podcastserie Achmea

22-09-2025 | 13:37:00
De reeks richt zich op maatschappelijke thema’s als duurzaamheid en toekomstbestendig werken.

Sanne Kanis en Airborne Network lanceren Made in Europe

17-09-2025 | 16:56:00
Wekelijks spreken zij wetenschappers, ondernemers, investeerders en beleidsmakers over de vraag hoe Europa digitaal soeverein kan worden.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.

Roorda ontwikkelt campagne Handig, van de Belastingdienst

03-11-2025 | 15:14:00
De Belastingdienst start een campagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan.

Aidem agency creëert socialserie voor ICI PARIS XL

03-11-2025 | 14:48:00
Met het format wil het merk de wereld van beauty en lifestyle dichter bij de belevingswereld van Gen Z en jonge Millennials brengen.

Genomineerden Gouden Loeki Q3 zijn bekend

03-11-2025 | 10:27:00
Kruidvat is twee keer genomineerd met campagnes rond duurzaamheid en beauty. Ook de commercial van de Politie en Omroep MAX springt in het oog

Intertoys viert Sinterklaas met grote speelgoedavonturen

03-11-2025 | 10:17:00
De commercial en de socialcampagne zijn ontwikkeld met socialmedia-agency Modern Citizens en digital activatiebureau Engaged.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.