Victor Knaap: Er moet veel sterker AI beleid komen vanuit de overheid

[Column] Minister voor Digitale Zaken, een staatssecretaris voor AI en een AI kennis centrum op elk departement

De verkiezingsprogramma’s in Nederland zijn in de maak en gezien de enorme AI revolutie die gaande is moet er de komende jaren veel sterker beleid en regie komen vanuit de overheid. En niet alleen vanuit angst en protectionisme, maar we moeten ook kijken naar het Europese en Nederlandse verdienmodel van de toekomst.

Daarvoor zijn gerichte politieke keuzes nodig. Denk aan een Minister voor Digitale Zaken, een staatssecretaris voor AI en een AI kennis centrum op elk departement om de productiviteit omhoog te krijgen binnen de overheid. Ik ben zeker niet de enige die hier over spreekt; Jip Samhoud, Jelle Prins, Marijn Pijnenborg, Onno Eric Blom, Constantijn Van Oranje-Nassau en vele anderen spreken zich uit en ik hoorde Alexander Klöpping naam heel vaak voorbij komen als potentiële kandidaat.

Daarnaast wordt er gesproken over een AI Gigafabriek door Han de Groot om de benodigde rekenkracht te verschaffen, met bijbehorende investeringen in hernieuwbare energie. Grootschalige AI-innovaties op het gebied van klimaat, gezondheid en veiligheid zijn nodig om het toptalent uit de hele wereld aantrekken. En een krachtig privaat / overheid investeringsfonds met een AI-first visie zou de boel ongelofelijk kunnen versnellen.

Heb je ideeën, die we kunnen verwerken in ons voorstel naar de politiek, of ken je andere geschikte kandidaten zodat Alexander podcasts kan blijven maken? Laat het ons weten!


Victor Knaap is mede-oprichter van Monks

www.monks.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Dimi Albers: Groeien is geen keuze meer – het is een manier van denken

27-10-2025 | 13:37:00
Global CEO Dimi Albers deelt zijn inzichten over ondernemerschap binnen DEPT, de kracht van snelheid en wat groei anno 2025 écht betekent.

Ayvens kiest Traffic Builders als digitale groeipartner

27-10-2025 | 10:45:32
Ayvens gaat in Nederland een samenwerking aan met Traffic Builders. Met dit partnership wil Ayvens haar digitale verkoopkanaal uitbreiden

DEPT zet in op groei met geïntegreerde aanpak

27-10-2025 | 09:18:32
Het marketing- en technologiebedrijf positioneert zich als The Growth Invention Company en richt zich op het versnellen van groei bij merken

[Vacancy Kinesso has a position for Paid Social Associate Account Director - Nike

24-10-2025 | 09:26:00
Kinesso is directly looking for Paid Social Associate Account Director - Nike - Amsterdam

iO behoudt HubSpot Elite-status en versterkt groei

23-10-2025 | 08:49:00
De status wordt toegekend aan partners die expertise, implementatiesnelheid en aantoonbare klantresultaten combineren.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Onlyhumans laat Vlaanderen blauw kleuren voor Flitsmeister

27-10-2025 | 13:47:00
Om in Vlaanderen meer naamsbekendheid op te bouwen, werkt Flitsmeister samen met reclamebureau Onlyhumans.

DELA en Lucy lanceren campagne over vooruitdenken

27-10-2025 | 12:14:00
De campagne, ontwikkeld door bureau Lucy, draait om de boodschap Vooruitdenken, uit liefde voor hen die achterblijven.

[Vacatures] Ocean Outdoor zoekt een Fotograaf

27-10-2025 | 08:15:00
Ocean Outdoor is per direct op zoek naar Fotograaf - Amsterdam

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is

[Vacancy Kinesso has a position for Paid Social Associate Account Director - Nike

24-10-2025 | 09:26:00
Kinesso is directly looking for Paid Social Associate Account Director - Nike - Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.