
Victor Knaap: Er moet veel sterker AI beleid komen vanuit de overheid
[Column] Minister voor Digitale Zaken, een staatssecretaris voor AI en een AI kennis centrum op elk departement
De verkiezingsprogramma’s in Nederland zijn in de maak en gezien de enorme AI revolutie die gaande is moet er de komende jaren veel sterker beleid en regie komen vanuit de overheid. En niet alleen vanuit angst en protectionisme, maar we moeten ook kijken naar het Europese en Nederlandse verdienmodel van de toekomst.
Daarvoor zijn gerichte politieke keuzes nodig. Denk aan een Minister voor Digitale Zaken, een staatssecretaris voor AI en een AI kennis centrum op elk departement om de productiviteit omhoog te krijgen binnen de overheid. Ik ben zeker niet de enige die hier over spreekt; Jip Samhoud, Jelle Prins, Marijn Pijnenborg, Onno Eric Blom, Constantijn Van Oranje-Nassau en vele anderen spreken zich uit en ik hoorde Alexander Klöpping naam heel vaak voorbij komen als potentiële kandidaat.
Daarnaast wordt er gesproken over een AI Gigafabriek door Han de Groot om de benodigde rekenkracht te verschaffen, met bijbehorende investeringen in hernieuwbare energie. Grootschalige AI-innovaties op het gebied van klimaat, gezondheid en veiligheid zijn nodig om het toptalent uit de hele wereld aantrekken. En een krachtig privaat / overheid investeringsfonds met een AI-first visie zou de boel ongelofelijk kunnen versnellen.
Heb je ideeën, die we kunnen verwerken in ons voorstel naar de politiek, of ken je andere geschikte kandidaten zodat Alexander podcasts kan blijven maken? Laat het ons weten!
Victor Knaap is mede-oprichter van Monks
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Vacatures] SuperRebel.Agency zoekt een Creative Lead Social
[Vacancy] Somention has a position for International Webcare & Community Managers
BUUT ontwikkeld met DEPT: strategie, design, experience
iO voorspelt halvering zoekverkeer door AI in 2028
Vier iO-webinars over AI, martech, onderwijs en development
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bata Industrials presenteert internationale merkstrategie
ING start campagne rond verduurzamen woning
Heinz introduceert Mr. Ridiculously Good in pastasauzecampagne
[Vacatures] Springbok zoekt een Projectmanager Digital Marketing
Bob Koigi: Techreuzen versterken greep op advertentiemarkt
Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt