Elmar Heggen (RTL Group): Tot overname geen bezuinigingen bij RTL Nederland

Elmar Heggen, COO en Deputy CEO van RTL Group, is niet verrast door het besluit uit mei van de ACM dat een volledige review (vergunningsaanvraag, red.) nodig is voor de overname van RTL Nederland door DPG Media. Dat meldt hij aan Marketing Report naar aanleiding van de halfjaarresultaten. 

'Overname wordt toegestaan'

RTL Group gaat ervan uit dat een overname toe wordt gestaan en denkt dat deze eind 2024 (met enkele weken, maximaal een maand speling) realiteit zal worden. Elmar Heggen wijst er op dat het aan DPG Media is om met de ACM eventuele remedies te bespreken. RTL Group blijft geloven in de benodigde consolidatieslag in de media-industrie.

Elmar Heggen stelt ook dat het de ACM is geweest die de tv-reclamemarkt als markt definieerde als basis om de overname van Talpa Network (door RTL Group) niet toe te staan, terwijl DPG Media weliswaar wel in België, maar in Nederland niet actief is in de tv-markt, waarmee het een complementaire partij is.

Geen bezuinigingen bij RTL Nederland

Elmar Heggen stelt verder dat de business van RTL Nederland in het waarschijnlijk laatste jaar onder RTL Group gewoon doorloopt zonder dat er bezuinigingen zijn op het vlak van lineaire tv. Het langdurig (van 15 juni tot minstens 6 oktober) niet uitzenden van een dagelijkse talkshow is een beslissing van het management van RTL Nederland (Sven Sauvé en Peter van der Vorst met hun teams, red.) aldus de COO en Deputy CEO van RTL Group.  We zouden onverstandig zijn om te weinig te investeren in lineaire tv en zo de erosie van lineaire tv te versnellen, aldus Elmar Heggen.

Videoland

Over Videoland is Elmar Heggen heel tevreden, nu het winstgevende punt is bereikt. Wel benoemt de RTL Group-directeur de uitdagingen aangezien je een punt bereikt waarop het met 1,449 miljoen abonnees lastiger zal zijn met dezelfde aantallen nieuwe abonnees te blijven binnenhalen. Daarbij merkt Elmar Heggen op dat Videoland en zelfstandig product is dat niet wordt gebundeld met andere pakketten (zoals concurrenten soms doen met telecompartijen, red.).

Gokreclames

De lagere prestaties in de tv-reclamemarkt verklaart RTL Group door het per 1 juli 2023 wegvallen van gokreclames. De impact daarvan dreunt als het ware nog na in de eerste helft van 2024, aangezien vergeleken wordt met de situatie in 2023 toen dat nog wel was toegestaan. In de tweede helt van 2024 hoopt RTL Group dat de Nederlandse tv-reclamemarkt iets beter zal presteren al is het maar omdat zowel in de tweede helft van 2023 als 2024 ongerichte reclame voor online gokken verboden is.  

Fremantle

Over de resultaten van Fremantle meldt Elmar Heggen dat een belangrijke oorzaak de auteursstaking is in de Verenigde Staten die impact heeft op de business. Daarbij wijst hij ook op concurrenten als ITV Studios en Banijay die met dezelfde consequenties te maken hebben. Broadcasters en stramingdiensten bestelden echter extra seizoenen en meer entertainment, waardoor RTL Group verwacht dat in de tweede helft van 2024 er betere resultaten voor Fremantle zullen zijn.

Overigens steunt Elmar Heggen het door Georgette Schlick (CEO van Fremantle Noord-Europa) geuitte betoog dat producenten zich opnieuw moeten uitvinden door lagere volumes en lagere budgetten, waardoor een transformatie noodzakelijk is.

www.rtl.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

RTL Group en Bertelsmann krijgen andere leiding

13-11-2025 | 11:49:00
De Fransman Clement Schwebig wordt per 1 mei 2026 CEO van RTL Group en Thomas Coesfeld wordt per 1 januari 2027 bestuursvoorzitter van Bertelsmann

RTL AdAlliance TV Key Facts: focus op kwaliteitsmedia en vertrouwen

07-11-2025 | 12:09:00
TV Key Facts, het jaarlijkse internationale onderzoek van RTL AdAlliance focust in zijn 2025-editie op de relevantie van wat het kwaliteitsmedia noemt

RTL Nederland in H1, 2025: omzetstijging en resultaatdaling

08-08-2025 | 10:15:00
In het eerste half jaar van 2025 heeft RTL Nederland een omzet van 307 miljoen euro behaald, een stijging van 2 procent, vooral dankzij de resultaten van streamingdienst Videoland. De aangepaste ebita daalde met 5 procent naar 78 miljoen

ACM gelooft niet in one stop shop DPG Media/RTL Nederland

18-07-2025 | 13:44:00
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de openbare versie van het concentratiebesluit en het verbintenissenvoorstel omtrent de overname van RTL Nederland door DPG Media gepubliceerd

[Column] David de Jong: DPG Media heeft slim spel gespeeld

30-06-2025 | 21:57:00
DPG Media heeft het spel slim gespeeld en de benodigde toestemming van mededingingsautoriteit ACM binnen om RTL Nederland over te nemen. ACM spreekt van strenge voorwaarden en betrokkenen hebben het erover dat dit soort voorwaarden uitzonderlijk zijn
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar SEA Specialist - Hybride, Zwolle

Being There wint pitch en lanceert Europese Melitta-campagne

21-11-2025 | 11:33:23
Always up for good coffee gaat deze maand live in NL, Zweden, Duitsland en Frankrijk en wordt via online kanalen, social en op de winkelvloer uitgerold.

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

21-11-2025 | 10:51:25
Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling

KPN opent de lijn om te appen met Sint

21-11-2025 | 08:55:21
Via een online ouderportaal kunnen ouders gegevens over hun kinderen invoeren, zoals naam, leeftijd en interesses.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.