Dutch PR Awards 2025 - Volvo Midsommar Getaway

Een Zweedse zomerervaring met de Volvo EX30 Cross Country

Naam Case: Midsommar Getaway: een Zweedse zomerervaring met de Volvo EX30 (Cross Country) | Inzender: Brand Potential Benelux | Categorie: Automotive

Kunnen jullie Brand Potential introduceren?

Brand Potential - voorheen Coopr - is een internationaal merk- en communicatiebureau. Door onderzoek, strategie, design en PR bouwen wij aan merkinvloed. Duidelijk, overtuigend en creatief.

Wie was de opdrachtgever?

Volvo Car Nederland.

De briefing en de doelstellingen

De EX30 is Volvo’s meest compacte en duurzame SUV met laagste CO2-footprint en is al enige tijd op de markt. Toch merkte Volvo Car Nederland dat het model - inclusief de nieuwste Cross Country variant - extra zichtbaarheid kan gebruiken.

De doelgroep voor de Volvo EX30 zijn stedelijke, milieubewuste professionals tussen de 28 en 45 jaar. Ze hebben een bovenmodaal inkomen, wonen in (middel)grote steden en zijn vaak alleenstaand of samenwonend zonder kinderen. Deze groep zoekt een compacte, premium auto die past bij hun duurzame en actieve levensstijl, waarbij design, technologie en een lage ecologische voetafdruk belangrijk zijn.

Volvo gaf ons daarom de opdracht om een ervaring te ontwikkelen waarmee we:

- De EX30 én EX30 Cross Country onder de aandacht brengen in relevante lifestylemedia die deze doelgroep aanspreken;
- Positieve associaties creëren rondom het merk en model;
- Contentwaardige ervaringen bieden aan media en creators die passen bij hun doelgroep;
- Zichtbaarheid realiseren op een manier die authentiek en inspirerend is.

Het doel was nadrukkelijk niet om grootschalige media in te kopen, maar om via een zorgvuldig gecureerde experience te bouwen aan langdurige mediarelaties en positieve aandacht te genereren op basis van een oprechte ervaring.

Inzichten en strategie

We kozen ervoor om de EX30 en EX30 Cross Country te koppelen aan de Zweedse kernwaarden van Volvo: persoonlijk, veiligheid en duurzaamheid met oog voor design. Wat past daar beter bij dan Midsommar – hét Scandinavische zomerfeest bij uitstek?

Het inzicht: de doelgroep van de EX30 en EX30 Cross Country (millennials zonder kinderen, vaak stedelijk wonend) zoekt in het weekend actief de natuur op om te ontspannen. Met deze doelgroep in gedachten, ontwikkelden we de Midsommar Getaway, die perfect aansluit bij hun levensstijl én bij het karakter van de EX30.

De strategie: we nodigden een selecte groep media en creators, die zelf tot deze doelgroep behoren, uit voor een zomerse escape die het Zweedse leven ademt. Niet alleen om de auto te ervaren, maar vooral om de merkwaarden van Volvo te beleven. Minder focus op sales of performance, meer op gevoel, beleving en merkvoorkeur – met hoogwaardige content als organisch resultaat.

De case

De Volvo Midsommar Getaway vond plaats in juli 2025. Media en creators werden een week voor het event verrast met een Volvo weekendtas, een picknickkleed en een paklijst. Op een zonnige vrijdag vertrokken zij gezamenlijk vanuit het hoofdkantoor van Volvo Car Nederland in Volvo EX30’s en EX30’s Cross Country naar een natuurrijke locatie in Friesland. Daar werden ze ondergedompeld in een volledig verzorgde Zweedse zomerervaring. 

Het programma begon met een merkintroductie en uitleg over Midsommar. Daarna volgden Zweedse fika, bloemen plukken en kransen maken, een zomers diner bij zonsondergang met livemuziek, een buitenbioscoop bij het kampvuur en een overnachting in een belltent. Na een gezamenlijk ontbijt namen we afscheid van de genodigden en vertrokken zij in hun EX30 en EX30 Cross Country met een goedgevulde picknickmand en een leuke route met picknickplekken. 

Alles was erop gericht om de EX30 en EX30 Cross Country niet alleen te laten zien, maar te laten vóelen. De deelnemers ervoeren de auto’s in een context die past bij hun eigen lifestyle, en de beleving maakte het eenvoudig om persoonlijke content te creëren. 

De aanwezigen: JAN Magazine, Cosmopolitan, Bedrock, Manify, Grazia, Marie Claire en content creator Jennie Heleena. Allen sloten aan bij de doelgroep: stijlbewuste, bewuste stedelingen die duurzaamheid belangrijk vinden én van vrijheid houden.

www.dutchpr-awards.nl

Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Maarten Molenbeek (Douane Nederland) Woordvoerder van het jaar bij Dutch PR Awards 2025

28-10-2025 | 08:30:00
Maarten Molenbeek is uitgeroepen tot Woordvoerder van het Jaar bij de Dutch PR Awards 2025

Brand Potential wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:19:00
Dutch PR Awards 2025 - Brand Potential. Become a Lord or Lady with DFDS

TEAM LEWIS wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:15:00
Niets zo mooi als speelgoed van een ander

RAI wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Van 7 tot en 11 mei vond in RAI Amsterdam het EASL-congres (European Association for the Study of the Liver) plaats

De Wolven wint ZILVER bij Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Luchtige menstruatiegesprekken met vaders, om menstruatietaboe te doorbreken
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Interview] Carolien Bos (Menzis): Er voor iemand zijn is de kern

31-10-2025 | 15:07:00
Carolien Bos is directeur klant & markt bij zorgverzekeraar Menzis. Onlangs kondigde Menzis aan de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis te lanceren en voor een andere positionering te kiezen met de missie Wij kiezen voor de mens. We spreken met Carolien Bos hierover

Stan Molemaker hoofdambassadeur Movember 2025

31-10-2025 | 10:57:08
De campagne wil mannen aanmoedigen open te praten over mentale gezondheid en elkaar actief te steunen.

Bibliotheken starten campagne Heel Nederland Leest

31-10-2025 | 09:05:12
Bezoekers ontvangen gratis Onder de paramariboom van Johan Fretz om deze maand samen te lezen en het gesprek aan te gaan.

[Vacatures] Giesbers Retail zoekt een Campagnemanager

31-10-2025 | 08:13:00
Giesbers Retail is per direct op zoek naar Campagnemanager (HBO · 32/40 uur) Arnhem 

Media Reverse en Habufa lanceren XOOON-campagne op tv

30-10-2025 | 16:09:00
In de najaarscampagne van XOOON, onderdeel van Habufa Meubelen, staat de huiskamer centraal.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.