Dutch PR Awards 2025 - nxt agency: Digitale Toegankelijkheid voor iedereen in Nederland


Naam Case: Digitale Toegankelijkheid voor iedereen in Nederland | Inzender: nxt agency | Categorie: B2B

Kunnen jullie nxt agency introduceren?

Wij zijn nxt agency: hét PR-bureau dat organisaties positioneert als thought leaders. Wij zorgen dat organisaties op een authentieke, inhoudelijke en impactvolle manier zichtbaar worden in de media, bij de juiste doelgroepen.
Data-driven storytelling gecombineerd met een sterke PR-strategie is onze focus. We vertalen kennis, visie en cijfers naar verhalen die aansluiten op de actualiteit.

We werken voor organisaties in sectoren waar communicatie het verschil maakt: onderwijs, HR, tech, energie, mobiliteit en start-ups. Sectoren met grote maatschappelijke relevantie, waarin zichtbaarheid en geloofwaardigheid essentieel zijn.

Wie was de opdrachtgever?

De opdrachtgever was MKB-Nederland, de grootste belangenorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf in Nederland. Zij vertegenwoordigen ruim 150.000 ondernemers en zetten zich in voor een gezond ondernemersklimaat door het behartigen van hun belangen op regionaal, landelijk en Europees niveau.

De briefing en de doelstellingen

Veel ondernemers waren zich er nog niet van bewust dat zij vanaf 28 juni 2025 wettelijk verplicht zijn om hun digitale diensten en producten toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Deze verplichting is onderdeel van de European Accessibility Act (EAA).

MKB-Nederland gaf de opdracht om deze aankomende wetgeving onder de aandacht te brengen bij ondernemers. Het doel was om het onderwerp hoog op de agenda te krijgen en ondernemers niet alleen te informeren over de verplichting, maar hen juist te inspireren. Digitale toegankelijkheid moet niet alleen worden gezien als een juridische plicht, maar ook als een kans voor innovatie, inclusie en bereik.

De doelstellingen voor deze campagne:

  • Minimaal 1 landelijke publicatie realiseren
  • Zichtbaarheid genereren via een mix van print, radio en online media
  • MKB-ondernemers bewust maken van de impact van de European Accessibility Act (EAA)
  • De urgentie van digitale toegankelijkheid onder de aandacht brengen bij een breed zakelijk publiek

Inzichten en strategie

Het belangrijkste inzicht was dat er een groot gat zit tussen wat ondernemers denken over digitale toegankelijkheid en de realiteit. Veel MKB’ers zijn zich niet bewust van de obstakels die mensen met een beperking dagelijks ervaren op websites en in apps. Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek dat 70% van de digitale omgevingen in Nederland niet voldoet aan de normen van de nieuwe wetgeving.

De strategie richtte zich daarom op het zichtbaar maken van deze kloof. Door onderzoeksresultaten te combineren met persoonlijke verhalen, brachten we het probleem op een impactvolle manier onder de aandacht. Ondernemers kregen tijdens deze campagne niet alleen inzicht in wat er misgaat, maar ook waarom dit ertoe doet.

De kracht van de strategie lag in de balans: feitelijke onderbouwing om urgentie te creëren, persoonlijke verhalen om betrokkenheid op te wekken, en duidelijke voordelen om te activeren, gekoppeld aan de actualiteit: het ingaan van de nieuwe wet. Zo maken we van digitale toegankelijkheid geen technisch probleem, maar een ondernemerskans én maatschappelijke verantwoordelijkheid.

De case

Uit recent onderzoek van MKB-Nederland en onderzoeksbureau Level blijkt dat veel ondernemers nog onvoldoende voorbereid zijn op de European Accessibility Act (EAA), die op 28 juni 2025 van kracht wordt. Deze Europese wet verplicht bedrijven hun websites, apps en digitale diensten toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. De cijfers waren alarmerend: 71% van de e-commercewebsites is slecht te navigeren met toetsenbord of schermlezer, 64% van de apps mist cruciale elementen zoals alternatieve teksten of voldoende contrast, en 52% van de digitale betaalautomaten biedt geen auditieve of tactiele ondersteuning. Hierdoor worden zo’n 20% van de Nederlanders – mensen met een visuele, auditieve of motorische beperking – structureel buitengesloten van online gebruiksgemak.

Voor MKB-Nederland vormden deze uitkomsten de aanleiding voor een campagne met een heldere missie: ondernemers informeren én inspireren om digitale toegankelijkheid serieus te nemen. Niet alleen als wettelijke verplichting, maar als kans om te groeien in klanttevredenheid, bereik en maatschappelijk relevant ondernemerschap.

De strategie combineerde harde data met persoonlijke verhalen van mensen die dagelijks belemmerd worden in hun digitale toegang. Deze verhalen maakten het probleem tastbaar, en toonden tegelijkertijd de meerwaarde van inclusieve oplossingen. Ondernemers kregen inzicht in wat digitale toegankelijkheid inhoudt, waarom het belangrijk is, én hoe het kan bijdragen aan hun succes. Zo werd bijvoorbeeld benadrukt dat toegankelijke digitale omgevingen kunnen leiden tot een stijging van 23% in klanttevredenheid (NPS), een lagere bounce rate en een sterker imago bij klanten en stakeholders.

Door de actualiteit van de wetgeving te koppelen aan concrete zakelijke voordelen en menselijke verhalen, wist de campagne zowel bewustwording als actiebereidheid te stimuleren.

www.dutchpr-awards.nl

Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards - Maud Burgers over Albert Heijn

10-07-2025 | 07:34:00
Aan het woord is Claudia Metz, senior adviseur corporate communicatie en woordvoerder bij HEMA en genomineerd als Woordvoerder van het Jaar 2025.

Dutch PR Awards - Crisp PR & Communicatie: Utrecht energized

09-07-2025 | 18:10:00
Utrecht energized is Europa’s eerste grootschalige Vehicle‑to‑Grid (V2G) initiatief met deelauto’s.

Dutch PR Awards 2025 - Iconic Studios x Vertigo 6

02-07-2025 | 17:19:00
Iconic Studios & Vertigo 6 doen mee aan de Dutch PR Awards 2025. Aan het woord zijn Claire Slootheer & Mike Hendrixen

Dutch PR Awards - Anya Pieroen over Nestlé

30-06-2025 | 09:02:00
Aan het woord is Claudia Metz, senior adviseur corporate communicatie en woordvoerder bij HEMA en genomineerd als Woordvoerder van het Jaar 2025.
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.