Dutch PR Awards 2025 - Hollandse Hoogtes

Officiële start wietexperiment bij teler Hollandse Hoogtes

Naam Case: Officiële start wietexperiment bij teler Hollandse Hoogtes | Inzender: Coebergh | Categorie: Tech

Kunnen jullie Coebergh introduceren?

Coebergh is een onafhankelijk PR-bureau, opgericht in 1997. Al bijna dertig jaar doen we waar we goed in zijn: reputaties bouwen en beschermen, zorgen voor de juiste aandacht van journalisten op basis van inhoud en nieuwswaardigheid en adviseren bij communicatievraagstukken – van structureel tot acuut.

We zijn meegegroeid met het vak. Social media, influencer marketing, mediaplanning – het hoort er inmiddels allemaal bij. Maar PR blijft onze basis en ons kompas. Of het nu gaat om B2B of B2C, om crisiscommunicatie, langetermijnpositionering of creatieve campagnes: we werken voor merken en personen waarin we geloven, groot en klein. Altijd met vakmanschap, inhoud en de juiste timing. Groot genoeg om diverse multinationals van dienst te zijn, klein genoeg om zeer flexibel te handelen.

Wie was de opdrachtgever?

Hollandse Hoogtes is één van de 10 telers binnen het Experiment Gesloten Coffeeshopketen. Het groeicentrum van 1.3 hectare groot in Bemmel is ontworpen als een Completely Controlled Growing System. Dit zorgt het hele jaar door voor een gegarandeerd constante kwantiteit, kwaliteit en samenstelling. Er wordt zoveel mogelijk duurzaam geproduceerd: Hollandse Hoogte kiest voor schone energie, verantwoord watergebruik en milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal. Het assortiment bestaat niet alleen uit premium cannabisbloemen, maar ook uit hoogwaardige hasj en edibles.

De briefing en de doelstellingen

Het Experiment Gesloten Coffeeshopketen, 'het wietexperiment', is een project van de Rijksoverheid dat onderzoekt of gereguleerde productie, distributie en verkoop van cannabis mogelijk is, en of dit invloed heeft op zaken als criminaliteit, veiligheid en volksgezondheid. Gedurende vier jaar mogen tien geselecteerde telers legaal cannabis produceren. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit ziet toe op de kwaliteit en de verpakkingseisen van de softdrugs.

Op maandag 7 april ging het wietexperiment officieel van start. Dit betekent dat coffeeshops in de deelnemende gemeenten vanaf dat moment alleen nog legaal geteelde cannabis mogen verkopen. Hollandse Hoogtes is één van de tien geselecteerde telers die onderdeel uitmaakt van dit project en daarmee bijdraagt aan een transparante en gereguleerde cannabismarkt. Ter gelegenheid van de start van het experiment organiseerde Hollandse Hoogtes op 7 april een feestelijke kick-off en opende de teler zijn deuren eenmalig voor journalisten en betrokkenen. 

Briefing / doelstellingen: 

- Zoveel mogelijk positieve publiciteit voor Hollandse Hoogtes
- Zichtbaarheid voor Hollandse Hoogtes binnen de landelijke berichtgeving over de start van het wietexperiment
- Ruimte voor Hollandse Hoogtes om uitleg te geven over het wietexperiment met als doel positieve beeldvorming en doorbreken 'taboe' / 'geheimzinnigheid' rond cannabis en hasj. 
- Ruimte voor Hollandse Hoogtes om uitleg te geven over het proces van het telen, kwaliteit, samenstelling, veiligheid etc. om consumenten vertrouwen te geven in de kwaliteit en veiligheid van de producten.

Inzichten en strategie

- Om dit bijzondere product uit de hoek van geheimzinnigheid te halen is transparantie, openheid en toegankelijkheid van groot belang. Het letterlijk openen van de deuren en laten zien dat Hollandse Hoogtes een 'normaal', professioneel en innovatief bedrijf is dat niks te verbergen heeft draagt hier aan bij. Coebergh adviseerde Hollandse Hoogtes om volledige openheid te geven en journalisten welkom te heten op de productielocatie waar toegang werd gegeven tot alle stappen van het productieproces.

- Een niet-onomstreden product als cannabis / hasj vraagt om een gedegen, zorgvuldige aanpak en voorbereiding. Samen met het team van Hollandse Hoogtes hebben we vooraf verschillende scenario's uitgedacht en Q&A's opgesteld.

- Om de onderscheiden van andere telers was het van belang om tijdig ons netwerk van journalisten te benaderen om hen proactief uit te nodigen om de start van het wietexperiment te verslaan vanuit Hollandse Hoogtes. Ook alle medewerking aan het schieten van (video)beeldmateriaal in de productielocatie is op advies van Coebergh direct geboden.

- Het zichtbaar maken van de omvang, professionaliteit en uitmuntende hygiene van de productielocatie draagt bij aan positieve beeldvorming en normalisering van het product.

- Door het grote media-offensief direct bij de start van het wietexperiment heeft Hollandse Hoogtes zich kunnen positioneren als autoriteit binnen de branche en worden zij ook nadien door journalisten gevonden als er gerelateerde onderwerpen / nieuws speelt.

De case

Op 7 april 2025 hebben wij samen met het team van Hollandse Hoogtes een pers-event georganiseerd op de productielocatie in Bemmel. Coebergh nodigde een brede groep van journalisten (nieuws, regionaal, vakmedia) uit om langs te komen tijdens het event of om 1-op-1 op een ander moment langs te komen. Voor elk medium werd een op maat aanpak geboden. Er werd volledige openheid gegeven van de locatie met rondleidingen langs alle stappen van het productieproces geleid door de directeur van Hollandse Hoogtes en door de productexperts van het bedrijf. De directeur en productexperts waren ook beschikbaar voor interviews en we hebben een persbericht verstuurd ter aankondiging van de start van het wietexperiment vanuit Hollandse Hoogtes.

Deze aanpak heeft overweldigende media-aandacht opgeleverd voor Hollandse Hoogtes en veel ruimte om uitleg te geven over het productieproces en de betekenis van het experiment. Op dit moment (vier maanden later) krijgen wij nog altijd veel verzoeken vanuit journalisten om in contact te komen met Hollandse Hoogtes.

Inmiddels zijn wij voor Hollandse Hoogtes met nieuwe projecten bezig en ook in de toekomst begeleiden wij hen in hun contacten met de media, waarbij transparantie en informeren voorop staan.

www.dutchpr-awards.nl

Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Maarten Molenbeek (Douane Nederland) Woordvoerder van het jaar bij Dutch PR Awards 2025

28-10-2025 | 08:30:00
Maarten Molenbeek is uitgeroepen tot Woordvoerder van het Jaar bij de Dutch PR Awards 2025

Brand Potential wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:19:00
Dutch PR Awards 2025 - Brand Potential. Become a Lord or Lady with DFDS

TEAM LEWIS wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:15:00
Niets zo mooi als speelgoed van een ander

RAI wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Van 7 tot en 11 mei vond in RAI Amsterdam het EASL-congres (European Association for the Study of the Liver) plaats

De Wolven wint ZILVER bij Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Luchtige menstruatiegesprekken met vaders, om menstruatietaboe te doorbreken
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Interview] Carolien Bos (Menzis): Er voor iemand zijn is de kern

31-10-2025 | 15:07:00
Carolien Bos is directeur klant & markt bij zorgverzekeraar Menzis. Onlangs kondigde Menzis aan de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis te lanceren en voor een andere positionering te kiezen met de missie Wij kiezen voor de mens. We spreken met Carolien Bos hierover

Stan Molemaker hoofdambassadeur Movember 2025

31-10-2025 | 10:57:08
De campagne wil mannen aanmoedigen open te praten over mentale gezondheid en elkaar actief te steunen.

Bibliotheken starten campagne Heel Nederland Leest

31-10-2025 | 09:05:12
Bezoekers ontvangen gratis Onder de paramariboom van Johan Fretz om deze maand samen te lezen en het gesprek aan te gaan.

[Vacatures] Giesbers Retail zoekt een Campagnemanager

31-10-2025 | 08:13:00
Giesbers Retail is per direct op zoek naar Campagnemanager (HBO · 32/40 uur) Arnhem 

Media Reverse en Habufa lanceren XOOON-campagne op tv

30-10-2025 | 16:09:00
In de najaarscampagne van XOOON, onderdeel van Habufa Meubelen, staat de huiskamer centraal.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.