[Dutch PR Awards 2024] Marcommit: Media-boost rondom Gen Z zorgt voor vijf nieuwe klanten

Naam Case: Media-boost Gen Z zorgt voor vijf nieuwe klanten | Inzender: Marcommit | Categorie: B2B

Kun jij Marcommit introduceren?

Marcommit, onderdeel van Only Creative Entrepreneurs, is hét B2B PR- en contentmarketingbureau in Nederland. Het bureau is opgericht in 2000 en heeft haar wortels in de PR voor IT-bedrijven. Bij Marcommit gaat iedereen voor impact. Impact op de maatschappij, op klanten en op de omgeving. Dat doet het bureau voor en met toekomstgerichte en vooruitstrevende organisaties, zoals Thales, Lightspeed, TOPdesk, Mollie, Wuunder en diverse labels binnen Conclusion, Visma en de Salta Group (voormalig NCOI). Dagelijks maakt Marcommit impact met het creëren van doordachte strategieën tot het bedenken van scherpe campagnes en verrassende invalshoeken. Alles om naamsbekendheid uit te bouwen, een expertpositie te claimen, een product of dienst te introduceren, content te creëren, leads te genereren, nieuw talent aan te trekken of een nieuwe doelgroep aan te spreken.

Wie was de opdrachtgever?

Pro Contact is een disruptor in de recruitmentmarkt én expert op het gebied van Recruitment Process Outsourcing (RPO). Het bedrijf levert moderne recruitmentoplossingen zoals jobmarketing en employer branding campagnes, in combinatie met inhouse recruiters. RPO is een modern, betaalbaar alternatief voor traditionele recruitmentvormen zoals uitzenden, detacheren en werving- en selectie.

De briefing en de doelstellingen

Pro Contact’s missie is om de verbinding aan te gaan tussen kandidaat en werkgever, om de ideale match te vinden. Om dit te bereiken, willen ze autoriteit zijn in de wereld van recruitment en de arbeidsmarkt. Het vinden van personeel gaat verder dan enkel werven, het draait ook om het werkgeversmerk. De kennis en expertise hieromtrent verspreidt Pro Contact graag. Marcommit werd ingeschakeld en adviseerde een tweeledige focus als basis voor de PR- en contentmarketingstrategie. Het is belangrijk om door middel van Corporate PR continu aanwezig te zijn binnen de doelgroep voor merkherkenning en naamsbekendheid. Dit werd gecombineerd met een allesomvattende PR-campagne ‘Dealen met generatie Z op de werkvloer’ om de autoriteit van de organisatie te laten zien en werkgevers te prikkelen met een actueel topic.

Pro Contact herkent de huidige arbeidsmarktuitdagingen van bedrijven. Door onderzoek te doen naar de nieuwste generatie op de arbeidsmarkt ontdekken zij nieuwe perspectieven en kansen. Het credo van Pro Contact luidt: niet alleen de werkgever moet opvallen om de juiste kandidaat te vinden, ook als recruitmentpartij moet je opvallen en tegelijkertijd autoriteit uitstralen rondom dit topic.

Naast het tackelen van de uitdagingen bij het vinden van de juiste kandidaat, zet Pro Contact zich in om helderheid te verschaffen over de veranderende arbeidsmarkt. Met als doel? Dit onderwerp bovenaan de Nederlandse (HR- en recruitment) agenda te plaatsen.

Inzichten en strategie

Marcommit creëerde een slimme PR-strategie om Pro Contact te laten schitteren als toonaangevende autoriteit. De strategie werd gedreven door kennisdeling en het bewijs van hun vergaande expertise en inzicht in de huidige arbeidsmarkt. Feit is dat generatie Z de arbeidsmarkt betreedt. Werkgevers moeten hier aan wennen. Normen en waarden die twintig jaar geleden golden, gelden nu niet meer: Gen Z werkt liever parttime om meer van het leven te genieten. Hoe deal je met deze nieuwe generatie? Dit vormde de basis voor marktonderzoek en Marcommit legde zo het fundament voor de spraakmakende PR- en contentmarketingcampagne

De case

Het potentieel van de generatie Z op de arbeidsmarkt werd uitgelicht vanuit de kant van de werkgever (onderzoek onder 300+ werkgevers met >10 medewerkers). In een tijd waarin bedrijven klagen over personeelstekorten, pakte Pro Contact het podium om aan te tonen waar de problematiek zit en legde de vinger op de zere plek: Werkgevers ergeren zich aan twintigers: ’Alles moet leuk zijn, anders gaan ze weg’.

De lancering wilden we groots aanpakken. We gaven de primeur aan De Financiële Telegraaf. Zij ontvingen bij hoge uitzondering het hele onderzoek en we gaven de journalist alle vrijheid. Het onderzoek sprak haar enorm aan en ze creëerde een giga-artikel in de zaterdagkrant. Met ieder volgend onderzoeksresultaat wilden we maximaal resultaat op het gebied van publiciteit en herhaalden de volgende stappen: de primeur bij een gerenommeerd medium om de kans op prominente publicaties te verhogen. Vervolgens deelden we het persbericht met relevante media, realiseerden interviews met de Pro Contact experts en creëerden scherp opiniërende content voor andere redacties (zoals blogs en rapid responses). Met één doel: Pro Contact’s positie als disrupter in de recruitmentmarkt in de spotlight te zetten en een unieke stem te geven in de heersende discussie rondom generatie Z

www.marcommit.nl

www.pro-contact.nl

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

AI van vandaag is de slechtste van je leven

07-11-2025 | 13:15:00
Tijdens de Dutch PR Awards 2025 houdt Bart Meerdink, directeur bij Beeckestijn Business School, een voordracht over de razendsnelle ontwikkeling van AI

Maarten Molenbeek (Douane Nederland) Woordvoerder van het jaar bij Dutch PR Awards 2025

28-10-2025 | 08:30:00
Maarten Molenbeek is uitgeroepen tot Woordvoerder van het Jaar bij de Dutch PR Awards 2025

Brand Potential wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:19:00
Dutch PR Awards 2025 - Brand Potential. Become a Lord or Lady with DFDS

TEAM LEWIS wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:15:00
Niets zo mooi als speelgoed van een ander

RAI wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Van 7 tot en 11 mei vond in RAI Amsterdam het EASL-congres (European Association for the Study of the Liver) plaats
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.