[Dutch PR Awards 2024] Marcommit: Media-boost rondom Gen Z zorgt voor vijf nieuwe klanten

Naam Case: Media-boost Gen Z zorgt voor vijf nieuwe klanten | Inzender: Marcommit | Categorie: B2B

Kun jij Marcommit introduceren?

Marcommit, onderdeel van Only Creative Entrepreneurs, is hét B2B PR- en contentmarketingbureau in Nederland. Het bureau is opgericht in 2000 en heeft haar wortels in de PR voor IT-bedrijven. Bij Marcommit gaat iedereen voor impact. Impact op de maatschappij, op klanten en op de omgeving. Dat doet het bureau voor en met toekomstgerichte en vooruitstrevende organisaties, zoals Thales, Lightspeed, TOPdesk, Mollie, Wuunder en diverse labels binnen Conclusion, Visma en de Salta Group (voormalig NCOI). Dagelijks maakt Marcommit impact met het creëren van doordachte strategieën tot het bedenken van scherpe campagnes en verrassende invalshoeken. Alles om naamsbekendheid uit te bouwen, een expertpositie te claimen, een product of dienst te introduceren, content te creëren, leads te genereren, nieuw talent aan te trekken of een nieuwe doelgroep aan te spreken.

Wie was de opdrachtgever?

Pro Contact is een disruptor in de recruitmentmarkt én expert op het gebied van Recruitment Process Outsourcing (RPO). Het bedrijf levert moderne recruitmentoplossingen zoals jobmarketing en employer branding campagnes, in combinatie met inhouse recruiters. RPO is een modern, betaalbaar alternatief voor traditionele recruitmentvormen zoals uitzenden, detacheren en werving- en selectie.

De briefing en de doelstellingen

Pro Contact’s missie is om de verbinding aan te gaan tussen kandidaat en werkgever, om de ideale match te vinden. Om dit te bereiken, willen ze autoriteit zijn in de wereld van recruitment en de arbeidsmarkt. Het vinden van personeel gaat verder dan enkel werven, het draait ook om het werkgeversmerk. De kennis en expertise hieromtrent verspreidt Pro Contact graag. Marcommit werd ingeschakeld en adviseerde een tweeledige focus als basis voor de PR- en contentmarketingstrategie. Het is belangrijk om door middel van Corporate PR continu aanwezig te zijn binnen de doelgroep voor merkherkenning en naamsbekendheid. Dit werd gecombineerd met een allesomvattende PR-campagne ‘Dealen met generatie Z op de werkvloer’ om de autoriteit van de organisatie te laten zien en werkgevers te prikkelen met een actueel topic.

Pro Contact herkent de huidige arbeidsmarktuitdagingen van bedrijven. Door onderzoek te doen naar de nieuwste generatie op de arbeidsmarkt ontdekken zij nieuwe perspectieven en kansen. Het credo van Pro Contact luidt: niet alleen de werkgever moet opvallen om de juiste kandidaat te vinden, ook als recruitmentpartij moet je opvallen en tegelijkertijd autoriteit uitstralen rondom dit topic.

Naast het tackelen van de uitdagingen bij het vinden van de juiste kandidaat, zet Pro Contact zich in om helderheid te verschaffen over de veranderende arbeidsmarkt. Met als doel? Dit onderwerp bovenaan de Nederlandse (HR- en recruitment) agenda te plaatsen.

Inzichten en strategie

Marcommit creëerde een slimme PR-strategie om Pro Contact te laten schitteren als toonaangevende autoriteit. De strategie werd gedreven door kennisdeling en het bewijs van hun vergaande expertise en inzicht in de huidige arbeidsmarkt. Feit is dat generatie Z de arbeidsmarkt betreedt. Werkgevers moeten hier aan wennen. Normen en waarden die twintig jaar geleden golden, gelden nu niet meer: Gen Z werkt liever parttime om meer van het leven te genieten. Hoe deal je met deze nieuwe generatie? Dit vormde de basis voor marktonderzoek en Marcommit legde zo het fundament voor de spraakmakende PR- en contentmarketingcampagne

De case

Het potentieel van de generatie Z op de arbeidsmarkt werd uitgelicht vanuit de kant van de werkgever (onderzoek onder 300+ werkgevers met >10 medewerkers). In een tijd waarin bedrijven klagen over personeelstekorten, pakte Pro Contact het podium om aan te tonen waar de problematiek zit en legde de vinger op de zere plek: Werkgevers ergeren zich aan twintigers: ’Alles moet leuk zijn, anders gaan ze weg’.

De lancering wilden we groots aanpakken. We gaven de primeur aan De Financiële Telegraaf. Zij ontvingen bij hoge uitzondering het hele onderzoek en we gaven de journalist alle vrijheid. Het onderzoek sprak haar enorm aan en ze creëerde een giga-artikel in de zaterdagkrant. Met ieder volgend onderzoeksresultaat wilden we maximaal resultaat op het gebied van publiciteit en herhaalden de volgende stappen: de primeur bij een gerenommeerd medium om de kans op prominente publicaties te verhogen. Vervolgens deelden we het persbericht met relevante media, realiseerden interviews met de Pro Contact experts en creëerden scherp opiniërende content voor andere redacties (zoals blogs en rapid responses). Met één doel: Pro Contact’s positie als disrupter in de recruitmentmarkt in de spotlight te zetten en een unieke stem te geven in de heersende discussie rondom generatie Z

www.marcommit.nl

www.pro-contact.nl

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Uitreiking Dutch PR Awards 2025

26-09-2025 | 15:13:00
Op dinsdag 14 oktober vindt de uitreiking plaats van de Dutch PR Awards 2025 tijdens een feestelijk avondprogramma in de Stadsschouwburg in Haarlem, een van de mooiste event locaties van Nederland

Nominaties Dutch PR Awards 2025

30-08-2025 | 11:14:00
Op deze plaats gaan we alle nominaties voor de Dutch PR Awards 2025 bekendmaken. De namen van de personen en inzendingen linken door naar de ingezonden cases

Dutch PR Awards 2025 - Nee tegen Vapen

11-08-2025 | 09:00:00
Aan HAGENS PR de vraag om een PR-aanpak te creëren die bijdraagt aan de ambitie van de Rijksoverheid om een rook- en nicotinevrije generatie te bereiken

Dutch PR Awards 2025 - Dezelfde pin, niet zo slim

08-08-2025 | 13:44:00
ABN AMRO heeft HAGENS PR gevraagd om een PR-strategie te ontwikkelen die mensen motiveert de code voor hun bankapp (regelmatig) te veranderen

Dutch PR Awards 2025 - STAAT-E-LEKKER

04-08-2025 | 14:49:00
Vraag: hoe zorgen we ervoor dat Nederlanders hun e-bike beter beschermen?
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bata Industrials presenteert internationale merkstrategie

26-09-2025 | 10:03:44
Bata Industrials heeft een wereldwijde merkpositionering gelanceerd onder de slogan Work safe. Live great.

ING start campagne rond verduurzamen woning

26-09-2025 | 09:21:36
De bank wil hiermee laten zien dat energiebesparende maatregelen niet alleen goed zijn voor het milieu, maar ook financieel voordeel kunnen opleveren.

Heinz introduceert Mr. Ridiculously Good in pastasauzecampagne

26-09-2025 | 09:07:00
Samen met VML The Cocktail en het merk Mr. Men Little Miss werd personage Mr. Ridiculously Good bedacht

[Vacatures] Springbok zoekt een Projectmanager Digital Marketing

26-09-2025 | 08:53:00
Springbok is per direct op zoek naar een Projectmanager Digital Marketing - Den Bosch

Bob Koigi: Techreuzen versterken greep op advertentiemarkt

26-09-2025 | 08:51:00
Nieuwe data tonen een industrie die zich concentreert rond drie techgiganten
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.