[Dutch PR Awards 2024] Food Cabinet: Kvarøy – de revolutionaire kweekzalm

Naam Case: Kvarøy – de revolutionaire kweekzalm | Inzender: Food Cabinet | Categorie: FMCG

Kun jij Food Cabinet introduceren?

Als Creative Agency helpt Food Cabinet merken en organisaties impact te maken. Dit doen we voor startups, multinationals, pioniers en achterblijvers – voor iedereen die vindt dat het beter kan. Met onze PR- en communicatiecampagnes maken we de keuze voor good food onweerstaanbaar.

Alles wat we doen begint met onze liefde voor goed eten. Wij zijn specialist in food marketing en hebben een unieke combinatie van kennis en creativiteit. We weten als geen ander wat erbij komt kijken als je het eetgedrag van mensen wilt veranderen. Eten is zo sterk verbonden aan de omgeving, bestaande routines en identiteit. Als specialistisch bureau zijn we al meer dan 10 jaar actief in food en hebben zo een sterk netwerk opgebouwd van journalisten, influencers en chefs. We weten wat er speelt op het gebied van nieuws en trends, en kunnen daarom snel schakelen met het juiste verhaal, bij de juiste contactpersoon. Zo brengen we jouw verhaal onder de aandacht bij de juiste mensen, met de best passende invalshoek zodat zij erover gaan berichten.

Wie was de opdrachtgever?

Fish Tales. De ontwikkeling van het evenement en de strategie was echt een samenwerking met Fish Tales. Food Cabinet pakte het PR stuk op.

De briefing en de doelstellingen

Na jaren van onderzoek en ontwikkeling is het gelukt. Alf Knutsen, een zalmkweker van het kleine eiland ‘Indre Kvarøy’, in Noord-Noorwegen, heeft dé oplossing gevonden voor het duurzaam kweken van zalm. Voor het eerst in de geschiedenis is er een “vis-in vis-uit” ratio van minder dan 0,5. Met andere woorden, er komt twee keer zoveel vis uit dan dat erin gaat. Zonder dat het ook maar enigszins ten koste gaat van de kwaliteit en smaak. Dé kweekvis voor de toekomst! Alf Knutsen en duurzame vis-expert Bart van Olphen van Fish Tales hebben de handen ineengeslagen om deze zalm zo breed mogelijk beschikbaar te maken voor de Nederlandse consument.

Briefing
Ontwikkel een opvallende pr-campagne om deze kweekzalm onder de aandacht te brengen.

Doelstelling
Fish Tales staat ervoor om te zorgen dat iedereen oneindig kan genieten van de lekkerste vis. Nu én in de toekomst. Met deze campagne maken we consumenten bewust van wat er speelt in de wereld van zalm, en laten we zien dat Fish Tales niet alleen de allerlekkerste eerlijke en duurzame vis biedt, maar ook de vinger aan de pols houdt op het gebied van duurzame innovaties. Zo brengen we het product onder de aandacht, om de verkoop te stimuleren.

Inzichten en strategie

Inzicht
Kweekzalm heeft absoluut niet het imago van lekker of duurzaam en komt over het algemeen ook niet positief in het nieuws. Om de bijzondere kweekzalm van Fish Tales onder de aandacht te brengen, moeten we dit doorbreken.

Strategie
Om het commerciële verhaal van een productlancering te ontstijgen, leggen we de nadruk niet op het merk Fish Tales en het feit dat de vis in de winkel ligt, maar juist op de revolutionaire doorbraak in het kweken van zalm. Smaak is hierin doorslaggevend, vandaar dat er gekozen is voor een perslunch.

De revolutionaire zalm uit Noorwegen verdient een podium. Kvarøy is het voorbeeld voor de toekomst in het écht duurzaam en verantwoord kweken van zalm, zonder de natuur te schaden. Het allerbelangrijkste bij deze zalm is: proeven is geloven. Hiervoor is wat uitleg nodig. Want wie heeft er ooit eerder over de vis-in-vis-uit ratio nagedacht?

Met een aanpak die enerzijds de vis voor zichzelf laat spreken, en anderzijds het revolutionaire karakter benadrukt én inhoudelijk input levert voor de media die gericht is op het achtergrondverhaal van het product, zorgen we voor een stroom aan aandacht.

De case

Op 10 mei organiseerden we de officiële Europese lancering van de Kvarøy zalm. En wie kan er beter over het smaak-aspect oordelen dan chefs? We gingen de samenwerking aan met rasechte fijnproever Alain Caron en chef-kok Tomas Demuth. Namens Alain, Thomas en Bart nodigden we een breed scala aan pers uit voor een unieke lunch om de vis te komen proeven bij restaurant de Gouden Reael in Amsterdam. De Franse keuken leent zich perfect om de zalm op het bord in vol ornaat te presenteren.

We nodigden niet alleen culinaire pers uit, maar juist ook journalisten die zich focussen op lifestyle, duurzaamheid en business. In de persuitnodiging namen we bewust de ruimte om uitleg te geven over waarom deze zalm zo bijzonder is. De pitch naar journalisten pasten we aan per interessegebied: van culinaire doorbraak tot bijzonder familieverhaal uit Noorwegen. We schromen hierbij niet om de vooroordelen over kweekzalm ook actief te benoemen door aan te geven dat duurzame visexpert Bart van Olphen zelf eerst ook zeer sceptisch was op het gebied van kweekvis, maar dat deze zalm zijn kijk daarop heeft veranderd.

Op de warme middag in mei schoven in totaal 25 journalisten aan op de intieme setting van de bovenverdieping van De Gouden Reael om het verhaal over Kvarøy zelf te ervaren. In de verschillende gangen kwam waarbij de zalm op manieren culinair tot zijn recht: zowel gerookt als gebakken moot. Naast culinair had het evenement ook een inhoudelijk aspect: special guest Alf Knutsen, de pionier op het gebied van zalm kweken, vertelde met een live verbinding vanuit Kvarøy, Noorwegen, persoonlijk het bijzondere verhaal over zijn zalm. Zo gaven we journalisten alle input om een inhoudelijk sterk verhaal op papier te zetten. Zodat consumenten uiteindelijk geïnspireerd werden om de zalm van Fish Tales in hun boodschappenmandje te gooien.

www.foodcabinet.nl

www.dutchprawards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2025 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Maarten Molenbeek (Douane Nederland) Woordvoerder van het jaar bij Dutch PR Awards 2025

28-10-2025 | 08:30:00
Maarten Molenbeek is uitgeroepen tot Woordvoerder van het Jaar bij de Dutch PR Awards 2025

Brand Potential wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:19:00
Dutch PR Awards 2025 - Brand Potential. Become a Lord or Lady with DFDS

TEAM LEWIS wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:15:00
Niets zo mooi als speelgoed van een ander

RAI wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Van 7 tot en 11 mei vond in RAI Amsterdam het EASL-congres (European Association for the Study of the Liver) plaats

De Wolven wint ZILVER bij Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Luchtige menstruatiegesprekken met vaders, om menstruatietaboe te doorbreken
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Interview] Carolien Bos (Menzis): Er voor iemand zijn is de kern

31-10-2025 | 15:07:00
Carolien Bos is directeur klant & markt bij zorgverzekeraar Menzis. Onlangs kondigde Menzis aan de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis te lanceren en voor een andere positionering te kiezen met de missie Wij kiezen voor de mens. We spreken met Carolien Bos hierover

Stan Molemaker hoofdambassadeur Movember 2025

31-10-2025 | 10:57:08
De campagne wil mannen aanmoedigen open te praten over mentale gezondheid en elkaar actief te steunen.

Bibliotheken starten campagne Heel Nederland Leest

31-10-2025 | 09:05:12
Bezoekers ontvangen gratis Onder de paramariboom van Johan Fretz om deze maand samen te lezen en het gesprek aan te gaan.

[Vacatures] Giesbers Retail zoekt een Campagnemanager

31-10-2025 | 08:13:00
Giesbers Retail is per direct op zoek naar Campagnemanager (HBO · 32/40 uur) Arnhem 

Media Reverse en Habufa lanceren XOOON-campagne op tv

30-10-2025 | 16:09:00
In de najaarscampagne van XOOON, onderdeel van Habufa Meubelen, staat de huiskamer centraal.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.