[Dutch PR Awards 2024] Counter: Combiwel voor Kinderen’s Taalfeestje

Naam Case: Combiwel voor Kinderen’s Taalfeestje | Inzender: Counter | Categorie: Non-Profit

Kun jij Counter introduceren?

Counter (kort voor Counter Content en Counter Creatives) is een “story-first” creatief communicatiebureau uit Zaandam. We helpen ambitieuze en innovatieve merken aan een krachtig (visueel) verhaal met een heldere boodschap. Ons team met gedreven PR- en communicatieadviseurs, branding experts en designers werkt aan zichtbaarheid, reputatie, thought leadership en de groei van merken. Dat doen wij voor merken als ALD Automotive, EasyPark, Equans, Mourik, HomeExchange, Unique en Hardt Hyperloop.

Wie was de opdrachtgever?

Combiwel voor Kinderen is een Amsterdamse non-profit kinderopvangorganisatie met een grote maatschappelijke betrokkenheid en 34 verschillende locaties in Amsterdam. Met een team van deskundige pedagogisch medewerkers, coaches, bso-medewerkers en samenwerkingspartners staan ze elke dag klaar voor kinderen van 2 tot 13 jaar.

De briefing en de doelstellingen

Combiwel wilde op een in het oog springende manier aandacht vragen voor de taalvaardigheid van Amsterdamse kinderen en ze laten zien dat taal en lezen ook leuk kan zijn. Taalontwikkeling is namelijk een van de speerpunten van Combiwel voor Kinderen en de kinderopvangorganisatie onderscheidt zich hiermee van de concurrentie. De aanpak van Combiwel kenmerkt zich door een intensieve samenwerking met scholen, dit zijn de belangrijkste partners in de ontwikkeling van kinderen.

De doelstellingen:
- Combiwel voor Kinderen positioneren als expert m.b.t. taalontwikkeling, die bekend is met de specifieke uitdagingen van kinderen, ouders en leerkrachten in Amsterdam.
- Aandacht vragen voor taal en lezen bij Amsterdamse kinderen en scholen.
- Media-aandacht genereren bij Amsterdamse media en vakmedia, iets bijzonders doen wat resulteert in nieuwe samenwerkingen met scholen.

Inzichten en strategie

Dat aandacht voor taal hard nodig is, weet Combiwel uit de praktijk, maar bewijzen ook de cijfers. Een taalachterstand in de kleuterklas haal je zelden meer in, meldt het Centraal Planbureau (2020). En dit heeft negatieve gevolgen voor de langere termijn. Uit het internationale trendonderzoek PISA (Programme for International Student Assessment) dat eind 2023 gepresenteerd is, blijkt onomwonden: de leesvaardigheid onder jongeren holt hard achteruit. Het onderzoek toont aan dat een op de drie middelbare scholieren niet begrijpt wat er in een tekst staat. Ook weten we dat in de vele multiculturele gezinnen die Amsterdam rijk is, thuis niet altijd Nederlands wordt gesproken. Voor veel jonge Amsterdamse kinderen is de voorschool, BSO of de basisschool de eerste kennismaking met de Nederlandse taal. Hier wordt de basis gelegd. Het aandeel van kinderen waar Nederlands niet de eerste taal is, groeit de komende jaren in Amsterdam.

Naast alle activiteiten die Combiwel voor Kinderen al doet op het gebied van taal en de aandacht die het daaraan geeft in hun always-on content, wilden we een moment creëren waar we het plezier in lezen echt centraal zetten en Combiwel voor Kinderen positioneren als expert op gebied van taaleducatie. We hebben er echt een feestje van gemaakt door op een Amsterdamse school voor basisschoolkinderen een voorleesevent te organiseren. Door het te koppelen aan de Nationale Voorleesdagen hadden wij het juiste moment gepakt. Om het extra impact te laten maken, wilden we samenwerken met een bekende Nederlander die een speciale band heeft met taal, zich kan inleven met kinderen en een band heeft met Amsterdam, het werkveld van Combiwel voor Kinderen. Verder wilden we de samenwerking opzoeken met andere relevante partners in Amsterdam.

De case

Om aandacht te vragen voor de taalvaardigheid van kinderen, hebben wij een taal evenement georganiseerd tijdens de Nationale Voorleesdagen. Omdat er veel wordt georganiseerd tijdens de voorleesdagen, moet een activatie wel speciaal zijn. Daarom wilden we samenwerken met een relevante bekende Amsterdammer en ook partners betrekken. De keuze viel op Amsterdammer, comedian en presentator Edson da Graça. Hij kwam zodoende langs bij de bovenbouwkinderen van MK Oostzanerwerf in Amsterdam-Noord, waar hij voorlas uit het favoriete boek van zijn dochter: Juf Braaksel. Woordkunstenaar Manu van Kersbergen ging de dialoog aan met taalspecialist Simone Smak van Combiwel voor Kinderen en Esther Lagendijk, stadsdeelbestuurder Amsterdam-Noord over het belang van lezen en vooral plezier hebben in lezen. Via eigen media en gedeelde media van partners en Edson hebben wij aandacht gegeven aan dit evenement. Daarnaast hebben wij het onder de aandacht gebracht bij relevante media gericht op Amsterdam en vakmedia met een specialisatie richting onderwijs.

www.countercontent.nl

www.combiwelvoorkinderen.nl

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

AI van vandaag is de slechtste van je leven

07-11-2025 | 13:15:00
Tijdens de Dutch PR Awards 2025 houdt Bart Meerdink, directeur bij Beeckestijn Business School, een voordracht over de razendsnelle ontwikkeling van AI

Maarten Molenbeek (Douane Nederland) Woordvoerder van het jaar bij Dutch PR Awards 2025

28-10-2025 | 08:30:00
Maarten Molenbeek is uitgeroepen tot Woordvoerder van het Jaar bij de Dutch PR Awards 2025

Brand Potential wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:19:00
Dutch PR Awards 2025 - Brand Potential. Become a Lord or Lady with DFDS

TEAM LEWIS wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:15:00
Niets zo mooi als speelgoed van een ander

RAI wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Van 7 tot en 11 mei vond in RAI Amsterdam het EASL-congres (European Association for the Study of the Liver) plaats
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar SEA Specialist - Hybride, Zwolle

Being There wint pitch en lanceert Europese Melitta-campagne

21-11-2025 | 11:33:23
Always up for good coffee gaat deze maand live in NL, Zweden, Duitsland en Frankrijk en wordt via online kanalen, social en op de winkelvloer uitgerold.

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

21-11-2025 | 10:51:25
Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling

KPN opent de lijn om te appen met Sint

21-11-2025 | 08:55:21
Via een online ouderportaal kunnen ouders gegevens over hun kinderen invoeren, zoals naam, leeftijd en interesses.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.