Dutch Digital Design en Erasmus starten AI-onderzoek

Twee scripties brengen invloed AI op creatieve sector in kaart

De Erasmus Universiteit is in samenwerking met Dutch Digital Design een onderzoek gestart naar de impact van AI op creatieve bureaus. Twee scriptieprojecten brengen in kaart hoe AI werkprocessen verandert en de rol van bureaus binnen de keten beïnvloedt.

Het onderzoek richt zich op vragen over de toegevoegde waarde van creatieve bureaus in een tijd waarin AI content genereert, campagnes optimaliseert en strategische analyses uitvoert.

AI verandert interne structuren en marktrollen

Onderzoeker Sanya Gupta onderzoekt de invloed van AI op de interne organisatie van bureaus, zoals teamstructuur, besluitvorming en creatieprocessen. Simon Röhrs richt zich op de verschuivende verhoudingen tussen bureaus, merken en mediapartners onder invloed van AI.

Dutch Digital Design levert netwerk en praktijkinzichten

Het onderzoek wordt ondersteund door Dutch Digital Design, dat een netwerk van 35 Nederlandse digitale bureaus vertegenwoordigt. De onderzoekers verzamelen praktijkinzichten via gesprekken met agency-leiders en AI-experts. De resultaten worden eind juni gepresenteerd aan de deelnemende bureaus.

Matthijs Leendertse, wetenschappelijk lector Erasmus Universiteit: "AI heeft het potentieel om de werkwijzen binnen de creatieve sector ingrijpend te veranderen. De bureaus die AI strategisch integreren, kunnen een leidende rol gaan spelen. Dit onderzoek biedt inzichten in hoe de creatieve industrie zich kan aanpassen aan een dynamische markt."

Suzanne Visser, voorzitter Dutch Digital Design: "AI transformeert de manier waarop creatieve bureaus werken en daagt ons uit om nieuwe paden te verkennen. Dit onderzoek geeft ons niet alleen inzichten in de impact van AI, maar helpt ook om richting te geven aan de rol van creativiteit in een technologisch gedreven toekomst. Dutch Digital Design wil kennis en praktijk verbinden, wat een waardevolle basis vormt voor strategische beslissingen in de sector."

www.dutchdigital.design

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Creative Jam op Dutch Design Week richt zich op misinformatie

09-10-2025 | 11:26:00
Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven nemen studenten uit het hele land het op tegen misinformatie en fake news, versterkt door AI

Dutch Digital Design verwelkomt vijf partnerbureaus

06-08-2025 | 11:53:00
Stichting Dutch Digital Design breidt uit met vijf partners: De Jongens Van Boven, dotdotdash, G2K, thonik en Total Design.

Nederlandse bureaus prominent aanwezig op SXSW London

26-05-2025 | 14:28:00
Meer dan 200 Nederlandse creatieven, merken en bureaus reizen af naar Londen

Volgende stap in groei Dutch Digital Design met extra bestuurslid

03-04-2025 | 11:41:16
Tijd voor een duo-interview met Dominique en Suzanne over deze stap

Dominique Henskens versterkt bestuur Dutch Digital Design

01-04-2025 | 11:25:11
Ze gaat zich richten op strategieontwikkeling voor de stichting en de merken die zich als Supporting Brands aan Dutch Digital Design verbinden


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Primeur: Video Ads op basis van Cost per Sale bij TradeTracker

18-12-2025 | 00:00:00
Hiermee biedt het bedrijf adverteerders en publishers de mogelijkheid om videocontent in te zetten met de zekerheid dat er alleen wordt betaald bij daadwerkelijke conversie.

Stedin zet energietransitie centraal in employer branding

17-12-2025 | 13:56:00
Stedin heeft een employer branding campagne gelanceerd onder de naam Werk dat energie oplevert. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met bureau N=5.

StudioM eert bekerhelden in Eurojackpot KNVB Beker-campagne

17-12-2025 | 12:53:00
De contentserie markeert dat het bekertoernooi voortaan de naam Eurojackpot KNVB Beker draagt en richt zich op de spelers die het toernooi kleur geven.

ABU en Higuita doorbreken beeld rond uitzendwerk

17-12-2025 | 10:37:19
In de campagne vertellen uitzendkrachten zelf hoe hun werk aansluit bij hun leven en ontwikkeling.

LePub en Heineken stimuleren echte gesprekken

17-12-2025 | 09:27:15
Met de pilot Could Have Been a Heineken willen de partijen mensen stimuleren om minder te communiceren via audio en vaker face-to-face af te spreken.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.