
DPG Media en Mediahuis sluiten deal Google Nieuws Showcase
DPG Media, Mediahuis Nederland en Mediahuis NRC hebben een overeenkomst gesloten met Google ten behoeve van Google Showcase. Daarmee is Google Nieuws Showcase voor Nederland gelanceerd.
Een kleine selectie van artikelen is daarmee kosteloos te lezen uit kranten als AD, De Telegraaf, de Volkskrant, NRC, Trouw en de regionale dagbladen van deze uitgevers.
De deelnemende titels zullen Nieuws Showcase-panels creëren, die lezers meer mogelijkheden bieden om met het nieuws in contact te komen en hen naar volledige artikelen op de websites van nieuwspublicaties leiden. Daarmee stelt Google dat uitgevers in staat wordt gesteldhun relaties met hun publiek te verdiepen, met meer directe controle over presentatie en branding.
Google betaalt deelnemende nieuwsorganisaties om lezers toegang te geven tot een beperkte hoeveelheid content achter de betaalmuur. Deze toegang betekent dat lezers de mogelijkheid krijgen om meer artikelen van een uitgever te lezen dan ze anders zouden kunnen, waardoor ze worden aangemoedigd meer te leren over de publicatie – en zich mogelijk te abonneren.
Google heeft met de uitgevers van 2800 publicaties overenkomsten gesloten voor Google Nieuws Showcase. Google Nieuws Showcase is via Google Nieuws en via Google Discover te vinden.
Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: “DPG Media creëert sterke nieuwsmedia die succesvol innoveren in digitale journalistiek. De samenwerking in Nieuws Showcase stelt DPG Media in staat om een geïnteresseerde doelgroep te activeren en helpt ons om sterkere relaties op te bouwen met lezers die hun weg naar onze nieuwssites en apps vinden via Google Nieuws en Google Discover.”
Rien van Beemen, CEO van Mediahuis Nederland: “We zijn enthousiast over deze productdeal met Google, die een volgende stap markeert in het gezamenlijk onderzoeken in hoeverre Google en Mediahuis Nederland onze samenwerking kunnen versterken, zodat onze journalistiek resoneert bij meer mensen.”
In Nederland doen Algemeen Dagblad, BN De Stem, Brabants Dagblad, Dagblad van het Noorden, De Gelderlander, De Gooi- en Eemlander, De Limburger, De Stentor, De Telegraaf, De Volkskrant, Eindhovens Dagblad, Friesch Dagblad, Haarlems Dagblad, Het Parool, IJmuider Courant, Leeuwarder Courant, Leidsch Dagblad, Noordhollands Dagblad, NRC, NU.nl, Provinciale Zeeuwse Courant, Trouw en Tubantia mee aan Google Nieuws Showcase.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Vacatures] Mediahuis zoekt een Visual Designer bij De Telegraaf
[Vacatures] Mediahuis zoekt een Social Media Presentator & Redacteur
Kamer wil samenwerking NPO, RTL Nederland & Talpa Network
Sijthoff Media stopt met Business Insider in Nederland
DPG Media 2024: omzetgroei, resultaat NL blijft achter
Gepubliceerd door: David de Jong