Digital stuwt groei netto-mediabestedingen in 2024

Nielsen rapporteert stijging van 6,9 procent in 2024

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2024 met 6,9 procent gestegen tot 6,41 miljard euro. Het grootste deel van deze groei kwam voor rekening van digital, dat een toename van bijna 11 procent liet zien. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2024 van Nielsen.

Ook out of home, sponsoring en radio zagen de advertentie-inkomsten toenemen. Televisie, print en bioscoop moesten daarentegen dalingen incasseren.

Groei mediabestedingen ondanks beperkte economische stijging

Ondanks een bescheiden economische groei van 0,9 procent in 2024, namen de investeringen in media flink toe. De groei van de consumptie door huishoudens en overheden speelde hierin een rol. Terwijl de bedrijfsinvesteringen daalden met 2,5 procent, groeiden de mediabestedingen bijna twee keer zo hard als in 2023. De sterke toename van digital verklaart dit verschil grotendeels.

Digital en Out of Home aan kop

Digital was in 2024 goed voor 92 procent van de totale groei van de mediabestedingen. Ook out of home groeide met 8,4 procent fors, gevolgd door radio met 6,5 procent en sponsoring met 4,5 procent.

Tegelijkertijd daalden de bestedingen aan televisie met 2,4 procent. Magazines noteerden de grootste daling met 7 procent. Dagbladen, huis-aan-huisbladen en folders leverden respectievelijk 4,7, 1,6 en 3,3 procent in. Bioscoopreclame daalde met 3 procent.

Marktaandeel digital blijft stijgen

Het marktaandeel van digital in de totale netto mediabestedingen steeg in 2024 naar bijna 61 procent. Tien jaar eerder was dit nog 36 procent. Out of home is het enige andere mediumtype dat zijn aandeel in dezelfde periode heeft vergroot. Printmedia zagen hun aandeel meer dan halveren.

Nielsen stelt de cijfers samen op basis van opgaven van netto advertentie-inkomsten van media-exploitanten, na aftrek van kortingen en bureaucommissies. De rapportage omvat onder andere digital, televisie, radio, sponsoring, out of home en verschillende printmedia.

www.nielsen.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Onderzoek: Retail media passeert tv-reclame in 2026

05-11-2025 | 09:45:00
De wereldwijde markt voor retail media groeit door richting 200 miljard dollar, maar het tempo neemt af.

Van TV tot TikTok: hoe Nederland sport beleeft

04-11-2025 | 17:26:12
DPG Media voerde in juni 2025 samen met Panel Inzicht een onderzoek uit naar de sportbeleving van 500 Nederlanders tussen de 20 en 70 jaar.

DVJ uitgeroepen tot Europe’s Growth Champion 2026

04-11-2025 | 11:30:43
Deze lijst bestaat uit 300 bedrijven in Europa die over een periode van tien jaar een opvallend groeipatroon laten zien.

Elektrisch groeit, hybride maakt comeback in leasemarkt

03-11-2025 | 12:40:00
Uit cijfers van MultiTankcard blijkt dat 46 procent van de zakelijke leaserijders met een MTc-pas in een elektrische of hybride auto rijdt.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:57
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.

Havas Lemz ontwikkelt overheidscampagne Man, zeg er wat van!

06-11-2025 | 08:40:00
De campagne speelt in op de maatschappelijke discussies over de veiligheid van vrouwen en de rol die mannen daarin kunnen nemen

[Vacatures] DPG Media zoekt een Conversation Specialist

06-11-2025 | 08:13:00
DPG Media is per direct op zoek naar Conversation Specialist - Amsterdam

Wibra en Giesbers Retail lanceren de wiBRA

05-11-2025 | 15:33:00
Wibra heeft de wiBRA geïntroduceerd: een bh van hoge kwaliteit voor €9,99. De lancering gaat gepaard met een campagne ontwikkeld door Giesbers Retail

Makro en Yune lanceren campagne over de hectiek van december

05-11-2025 | 10:43:00
Onder het motto De meest hysterische tijd van het jaar positioneert de groothandel zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode vol hectiek
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.