DHL en PostNL op de vingers getikt door ACM; passen duurzaamheidsclaims aan

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft onderzoek gedaan naar duurzaamheidsclaims van de drie grootste pakketbezorgingsbedrijven van Nederland: DPD, DHL en PostNL. Na gesprekken met de ACM hebben DHL en PostNL toegezegd hun duurzaamheidscommunicatie richting consumenten aan te passen en te stoppen met het gebruik van enkele algemene claims die de indruk wekken dat het verzenden van een pakket geen negatieve impact heeft op het milieu.

Onderzoek

De ACM is vorig jaar gestart met het onderzoek naar duurzaamheidsclaims in de sector vervoer. In deze sector worden veel groene claims gedaan, terwijl deze sector nog altijd vervuilend is, met een grote impact op klimaat. In Europees verband worden twintig luchtvaartmaatschappijen aangesproken op greenwashing. De ACM heeft de afgelopen tijd zelf onderzoek gedaan naar pakketbezorgdiensten omdat consumenten veel pakketjes versturen en ontvangen.

DPD had intussen al claims verwijderd of aangepast. Nadat de ACM DHL en PostNL had gesproken over hun duurzaamheidsclaims hebben zij toegezegd claims te verwijderen of aan te passen. Zo heeft PostNL de claim: Je pakket wordt duurzaam bezorgd aangepast naar Het laatste stuk tot aan je voordeur rijden we steeds vaker elektrisch of op biobrandstof. DHL heeft toegezegd in Nederland alle groene claims als GoGreen en Natuurlijk onderweg te verwijderen. De claims op de busjes worden bij zowel DHL als PostNL uiterlijk medio 2025 verwijderd. 

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Consumenten kopen steeds vaker online. Daarmee neemt het bezorgen en versturen van pakketten ook enorm toe. Consumenten zien vooral de laatste kilometers van de verzending, maar pakketbezorging heeft een veel grotere impact op het milieu dan die laatste kilometers. Gelukkig zijn deze bedrijven zich daarvan bewust en passen zij hun claims daarop nu aan. Alleen specifieke claims die gebaseerd zijn op echte duurzaamheidsinspanningen helpen consumenten om een goede keuze te maken.”

ACM en duurzaamheid

De ACM heeft via de Leidraad duurzaamheidsclaims deze uitgangspunten bepaald voor duurzaamheidscommunicatie:

  1. Zorg dat duurzaamheidsclaims juist, duidelijk, specifiek en volledig zijn;
  2. Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel;
  3. Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten;
  4. Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar;
  5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn en niet verwarrend.

Foto: Depositphotos

www.acm.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bata Industrials presenteert internationale merkstrategie

26-09-2025 | 10:03:44
Bata Industrials heeft een wereldwijde merkpositionering gelanceerd onder de slogan Work safe. Live great.

ING start campagne rond verduurzamen woning

26-09-2025 | 09:21:36
De bank wil hiermee laten zien dat energiebesparende maatregelen niet alleen goed zijn voor het milieu, maar ook financieel voordeel kunnen opleveren.

Heinz introduceert Mr. Ridiculously Good in pastasauzecampagne

26-09-2025 | 09:07:00
Samen met VML The Cocktail en het merk Mr. Men Little Miss werd personage Mr. Ridiculously Good bedacht

[Vacatures] Springbok zoekt een Projectmanager Digital Marketing

26-09-2025 | 08:53:00
Springbok is per direct op zoek naar een Projectmanager Digital Marketing - Den Bosch

Bob Koigi: Techreuzen versterken greep op advertentiemarkt

26-09-2025 | 08:51:00
Nieuwe data tonen een industrie die zich concentreert rond drie techgiganten
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.