[Content Marketing Awards 2024] N=5: Luister zonder oordeel

Dit is een inzending voor de Content Marketing Awards 2024

Elevator Pitch

Slachtofferhulp opende met de succesvolle case ‘Ondraaglijke Sieraden’ het gesprek over seksuele exposing. Deze campagne is daar een verdieping. Want hoewel we er nu over praten, blijven omstanders en familieleden vaak buiten beeld. Terwijl juist ouders een cruciale rol spelen in preventie en herstel na exposing. Daarom lanceert Slachtofferhulp Nederland dit jaar 'Luister zonder Oordeel’. De eerste campagne voor ouders over sexting met daarin centraal een verdiepende podcast die hun nieuwe inzichten en handelingsperspectieven biedt.

Briefing

Slachtofferhulp dient een belangrijk doel met weinig budget. Na het succes van Ondraaglijke Sieraden was de vraag dan ook hoe we kunnen voortbouwen op dit succes?
Het antwoord: door de campagne verder te verdiepen voor nieuwe doelgroepen. Want de actualiteiten liegen er niet om: nog steeds komt shame sexting veelvuldig voor onder jongeren. Toch blijft dat gesprek vaak in de media en in communicatie hangen bij de verhalen van slachtoffers, niet omstanders. Terwijl onderzoek laat zien dat juist ouders een cruciale rol spelen in de preventie van online misbruik, in het weerbaar maken van hun kinderen en om hen op te vangen als het misgaat. 

De opdracht: bedenk een campagne die slim omgaat met het kleine budget en voortbouwt op onze eerdere campagne door niet alleen het gesprek te openen over het onderwerp, maar ook handvatten te bieden aan ouders. Een campagne met meerwaarde op de lange termijn.

Insights

90% van de ouders denkt dat hun kind sowieso geen pikante berichten en naaktfoto’s van zichzelf naar anderen stuurt. Terwijl zeker de helft van hen dat wél doet, blijkt uit recent onderzoek van EenVandaag. 

Preventie en herstel na seksuele exposing is niet mogelijk zonder ouders. Sterker nog, zoals een slachtoffer zelf zei: “Eerlijk? De reactie van omstanders, zoals ouders, maakt soms meer impact dan het exposen zelf.” Belangrijk voor slachtoffers is dat ouders luisteren zonder oordeel.

Jonge ouders groeiden zelf op in een wereld zonder social media. Daardoor is er weinig begrip voor het fenomeen sexting. 

Strategie | Aanpak | Resultaat

Samen met Slachtofferhulp Nederland lanceerden we de podcast ‘Luister zonder Oordeel’ met bijbehorende campagne. De keuze voor een podcast is bewust: het biedt ruimte voor verdieping, maar het past ook bij het mediagedrag van jonge ouders. Die weinig tijd hebben maar onderweg wel graag podcasts luisteren.

In podcast onderzoekt journalist en vader Frank Kromer hoe hij moet navigeren in een wereld van sexting, exposing en victim blaming. Zijn verhaal is herkenbaar: hij maakt zich zorgen, maar groeide zelf op zonder social en heeft veel vooroordelen over het fenomeen sexting. In zijn zoektocht spreekt hij met psychologen, slachtoffers én hun ouders, jongeren en deskundigen. Zoals slachtoffer Anna, die zichtbaar was in de vorige campagne. Dit keer belichten we haar verhaal ook vanuit haar vader. Vanuit SHN zelf voegen we ook nieuwe kennis en expertise toe. 

Zo worden ouders stap voor stap meegenomen in het onderwerp en ontdekken zij verrassende inzichten en handvatten. Deze vertaalden we door naar een social campagne, bestaande uit snippets en tipvideo's. Ook verschillende media schonken aandacht aan de campagneboodschap zoals Radio1.

Kortom, deze campagne geeft nieuwe perspectieven op het onderwerp exposing maar vertrekt vanuit dezelfde kernboodschap als Ondraaglijke Sieraden. Dit keer vertaald naar ouders: Luister zonder Oordeel. Zo hebben we iets kunnen maken dat ook op lange termijn waardevol is. Elke keer als het onderwerp seksuele exposing in de media of bij partnerpartijen aandacht krijgt, zal deze podcast een waardevolle verdieping bieden. Tijdens de campagne wisten ruim 65.000 mensen de website van SHN te bereiken.

www.nis5.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024

Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 op www.cmta.nl

Partners CMTA

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.