
[Content Marketing Awards 2024] Zilveren award B2C Content Marketing Programma + Medal - N=5: Eerlijk Waar?!
Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024
Op 6 november 2024 won N=5 twee Zilveren awards en drie Medals tijdens de Content Marketing Awards. Met deze case wonnen ze Zilver in de categorie B2C Content Marketing Programma en een Medal voor Beste Content Design.
Jury-oordeel
Award: iIn deze case ligt de meerwaarde in de hoogwaardige kwaliteit en sterke relevantie van de content voor de doelgroep. De complexiteit van het vraagstuk, gecombineerd met de specifieke focus op millennials, maakt het extra uitdagend. Dit is een schitterend voorbeeld van de impact en effectiviteit die content kan hebben wanneer deze gebaseerd is op heldere inzichten en resulteert in uitstekende resultaten.
en voor de Medal:
Zelfs op de overvolle tijdlijnen waar iedereen vecht om een plekje valt deze campagne op. In stijl en inhoud. Met verhalen die herkenning oproepen en gelijk absurd genoeg zijn om de aandacht vast te houden. Overduidelijk gericht op de millennial en gelijk de traditionele doelgroep van de Consumentenbond niet vervreemden. Het talent van de jonge designers achter deze campagne spat ervan af.
Dit is de case:
Elevator Pitch
De Consumentenbond relevant maken voor millennials. Dat was de uitdaging die voor ons lag. Maar hoe zorg je dat je deze doelgroep niet alleen bereikt wordt, maar laat je ook de persoonlijke meerwaarde van het merk aan hen voelen? Door niet tegen ze, maar met ze te praten. De Consumentenbond lanceert ‘Eerlijk Waar?!’ Een community-driven longform content format dat alle standaard social regels wist te doorbreken.
Briefing
In de nieuwe merkcampagne strijdt de Consumentenbond voor een eerlijke wereld. De ‘guardian angel’ uit de merkcampagne is een metafoor voor alle leden. De uitdaging is om dit niet alleen aan een millennial doelgroep te vertellen, maar ze ook hierbij te betrekken en de persoonlijke meerwaarde te vergroten. De Consumentenbond bestaat voor en door hun leden.
Maar op dit moment voelt de Consumentenbond voor millennials nog als een entiteit die tussen bedrijven en leden in staat. Een groot gebouw met een logo erop. Met brandpublishing willen we laten voelen dat de Consumentenbond juist tussen de leden staat. Samen strijden we voor een
eerlijke wereld: van vaatwastablet tot de nieuwe pensioenwet.
Opdracht: ontwikkel een social format voor millennials dat de merkbelofte ondersteunt en bijdraagt aan de geloofwaardigheid van onze advertising. Dit format moet bovendien aansluiten bij onze vier proposities: Geld & Recht, Kies & Koop, Basislidmaatschap en Collectieve Claims.
Insights
1. Millennials zijn een generatie die het gevoel heeft in een oneerlijke strijd te zitten. Een onmogelijke huizenmarkt, de moeilijke arbeidsmarkt: de basis voor een groot onrechtvaardigheidsgevoel
2. Millennials hebben te maken met grote levensveranderingen, zoals samenwonen, aankoop van een eerste huis, met emotionele impact. Spannende veranderingen waarbij de behoefte aan betrouwbaarheid groot is.
3. Wie op social de aandacht wil vasthouden van deze doelgroep zal content moeten creëren die aansluit op hun behoeften, normen en waarden. Met een aanpak die onderscheidend is in zowel vorm als inhoud om zo door de content clutter heen te breken.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Bij de Consumentenbond komen we dagelijks in aanraking met onrechtvaardige consumentenervaringen, van malafide slotenmakers tot producten die direct kapotgaan. Met onze proposities helpen we je dan te krijgen waar je recht op hebt. Precies de inhoud waar millennials op aangaan in hun strijd om eerlijkheid. Juist die verhalen willen we uitvergroten met de kracht van entertainment.Op een manier die aansluit bij de vorm- en beeldtaal van de millennial cultuur (humor, kleurrijk, snappy en expressief)
We lanceren ‘Eerlijk Waar?!’ Een longform reel format waarin we waargebeurde verhalen over consumentenleed op anekdotische wijze tot leven brengen. Geheel in eigen stijl, vorm en op een luchtige toon. Elk verhaal sluit aan op een van de CB-proposities en het onderwerp zal herkenbaar zijn voor de doelgroep in de breedte. En dat bleek, niet alleen brak het format alle social records, ook weten steeds meer millennials weten de Consumentenbond te vinden.
De longform serie presteert ruim 7 keer beter dan verwacht (CPCV). Zo heeft aflevering 1 +255% meer uitgekeken video’s dan de benchmark en aflevering 2 zelfs +925%.
Mede hierdoor zien we een enorme stijging van leden bij de Consumentenbond. Daarnaast zien we een uplift van maar liefst +6% op de belangrijke pijler ‘persoonlijke meerwaarde’. Een overtuigende case die de kracht van content laat zien en bewijst hoe dit bijdraagt aan je merkdoelstellingen.
Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 op www.cmta.nl
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen