
[Content Marketing Awards 2024] Zilveren award B2B Content Marketing Programma - LifeHunters: Introductie Veilig Leren Lezen - Zoem
Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024
Op 6 november 2024 won Lifehunters een Zilveren award in de categorie B2B Content Marketing Programma.
Jury-oordeel
Een schoolvoorbeeld van hoe je een case opbouwt. Vanuit een strategisch fundament is prachtige content gecreëerd. De keuzes in de crossmediale distributie waren niet alleen slim maar droegen duidelijk bij aan de verbluffende resultaten die deze case behaalde.
Dit is de case:
Elevator Pitch
Groep 3-leerkrachten verdienen meer waardering: gemiddeld leren ze 1.000 kinderen lezen. Voor de introductie van de nieuwe leesmethode Veilig Leren Lezen boden we ze die waardering in twee fases:
- Met een emotionele ode verrasten we één groep 3 leerkracht. De film werd groots opgepakt door vak-en social media én leerkrachten.
- Met een pakkende serie unboxing video's enthousiasmeerden we leerkrachten voor deze methode. Samen met onderwijzers en influencers toonden we alle inhoudelijke vernieuwingen
Briefing
Veilig Leren Lezen is dé methode voor leesonderwijs in Nederland: het overgrote deel van de kinderen leert er mee lezen. In 2024 introduceerde uitgeverij Zwijsen een vernieuwde editie, ontwikkeld in samenwerking met wetenschappers en groep 3-leerkrachten. Daardoor sluit de nieuwe methode perfect aan op de uitdagingen die leren lezen met zich meebrengt.
LifeHunters werd gevraagd een introductiecampagne te ontwikkelen met twee belangrijke doelstellingen:
- Zorgen voor nieuwsgierigheid voor de nieuwe methode bij groep 3-leerkrachten;
- Stimuleren van conversie door te sturen op de aanvraag van proefpakketten.
Insights
De campagne is opgebouwd uit twee opvallende inzichten, die elkaar versterken.
- Groep 3-leerkrachten voelen zich ondergewaardeerd. Ze begeleiden kinderen in de overgang naar basisschoolleerling en moeten omgaan met mondige ouders. De uitdagingen voor leraren worden dus steeds groter. Onze aanpak draait om waardering. Niet in woorden, maar in actie.?
- Groep 3-leerkrachten is een bijzondere groep. Ze vormen een community met veel onderlinge informatie- uitwisseling, en voelen zich uitermate betrokken bij hun leerlingen. Daarom erkennen we hun behoefte aan inspraak. De methode is ontwikkeld met 40 leerkrachten en speelt in op hun wensen: duidelijke kaders, flexibiliteit en actuele thema’s.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Onze campagne was opgebouwd uit twee fases, waarin onze inzichten de basis vormden.
In fase 1 kregen groep 3-leerkrachten de waardering die ze zo verdienen. Samen met influencer Meester Jesper ontwikkelden we een verrassingsfilm. We nodigden de nietsvermoedende juf Lieneke uit voor een voorleeswedstrijd bij haar op school. In werkelijkheid zat de zaal vol oud-leerlingen, die Lieneke wilden bedanken.?
Honderden leraren lieten weten geraakt te zijn door deze emotionele video. Bekende schrijvers als Jochem Myjer, Saskia Noort, Ronald Giphart en Marion Pauw deelden de video ook.
Onze aanpak was succesvol! De video bereikte 6 miljoen Nederlanders, met een mediawaarde van €83.000! We kregen aandacht in nationale media, met artikelen in o.a. LINDA, AD en Metro. Ook waren we te zien in Hart van Nederland.
Fase 2 was een betaalde conversiecampagne. Hier lag de nadruk op de het werkelijk laten zien van de nieuwe methode. In unboxing video's werd de methode onthuld door leerkrachten en experts. Met 1,8 miljoen impressies en 16.800 clicks scoorden we 178% boven verwachting. De vraag naar zichtzendingen was zelfs zo hoog dat extra exemplaren moesten worden bijgedrukt.
En juf Lieneke? Die gaat nooit meer ‘gewoon’ naar haar werk. Door onze campagne voelt ze zich elke dag extra gewaardeerd.
Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 op www.cmta.nl
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen