
[Content Marketing Awards 2024] Bronzen award voor Vernieuwing met AI en Medal Beste inzet AI in creatie - Joe Public: A(LD)I
Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024
Op 6 november 2024 won Joe Public een Bronzen award in de categorie Vernieuwing met AI en een Medal voor Beste inzet AI in creatie tijdens de Content Marketing Awards.
Jury-oordeel
Award: Strategisch gekozen vanuit de merkwaarden en -belofte als prijsvechter, zet deze case AI in als spraakmakende hoofrolspeler. De slimme distributie en nieuwswaarde zorgen voor een enorm bereik met zowel positieve als kritische reacties. De jury waardeert het getoonde lef en bekroont deze case met een bronzen award.
En voor de Medal: De eigen medewerkers inzetten om een nieuwe AI-stem te creëren. Creatief en innovatief maar waarschijnlijk ook kosteneffectief. Daarom met Aldi een perfecte merkfit. Aldi stak haar nek uit door zo snel en nadrukkelijk te kiezen voor een AI stem en was niet bang voor de te verwachten discussie die daarop losbarstte. Lef wordt beloond.
Dit is de case:
Elevator Pitch
ALDI introduceert een nieuwe voice-over: gemaakt met behulp van AI, op basis van 10 stemmen van verschillende ALDI-medewerkers. De nieuwe stem van ALDI en voor ALDI, die het discountimago van de supermarkt versterkt en -als eerste met behulp van AI gecreëerde voice-over- overal het nieuws haalt. Daarmee is de nieuwe ALDI stem in één klap de bekendste voice-over van Nederland.
Briefing
Als uitvinder van de discount supermarkt in Nederland wil ALDI de kosten zo laag mogelijk houden. Dus ook de marketingkosten. Daarom wil ALDI onder meer op zoek naar een goedkopere vaste voice-over stem, met een eigen geluid.
Insights
- Nederlanders zitten graag voor een dubbeltje op de eerste rang. Wanneer ALDI duidelijk kan maken dat ze er alles aan doen om de kosten zo laag mogelijk te houden (dus ook de reclamekosten) versterkt dat het imago van prijsvechter (en het helpt mee om de prijzen laag te houden).
- Het gebruik van AI kan als onpersoonlijk worden ervaren. Daarom willen we ervoor zorgen dat de stem een menselijk karakter houdt.
Strategie | Aanpak | Resultaat
De nieuwe reclamestem van ALDI is gemaakt met behulp van AI, maar wel met een menselijk karakter: het is letterlijk de stem van ALDI doordat deze gecreëerd is op basis van de stemmen van 10 verschillende ALDI- medewerkers uit alle geledingen van het bedrijf: de winkel, het distributiecentrum en kantoor. Daarnaast wordt het tempo en de toon van de stem mede bepaald door een menselijke stem.
Deze eigen ALDI-AI stem wordt voortaan gebruikt voor alle communicatie-uitingen, onder meer op radio en tv en in sociale kanalen. Van de stemopnames met de deelnemende ALDI-medewerkers en het creëren van de AI- stem wordt videocontent gemaakt, die wordt gedeeld met de vakpers. Publieksmedia pikken het op en de nieuwe A(LD)I-stem haalt zonder enig PR-budget overal het landelijke nieuws.
De introductie van de nieuwe A(LD)I voice-over levert een besparing op aan fees en rechten, versterkt het discountimago en en krijgt meer dan een miljoen euro aan free publicity. Met o.a. items in Eén Vandaag, RTL Boulevard, alle landelijke dagbladen, Radio 10, Radio 1, Radio 538, Radio Veronica en (dan ben je echt hot news) quizvragen in ‘Even tot hier’, ‘Dit was het nieuws’ en ‘De slimste mens’. ALDI was eveneens hot en trending topic op sociale kanalen ('ALDI voice advertising'; +1250% bron: Google analytics).
Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 op www.cmta.nl
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen