
[Content Marketing Awards 2024] 2 Goud, 1 Zilver - Fightclub: De AI M100
Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024
Op 6 november 2024 won Fightclub drie Awards tijdens de Content Marketing Awards: de Gouden award B2B Content Marketing Programma,
de Gouden award Content marketing voor eigen bureau en de Zilveren award Vernieuwing met AI.
Jury-oordeel
De jury van B2B Content Marketing Programma: Hoe zorg je in één keer voor maximale top-of-mind bekendheid bij je primaire doelgroep? Deze case kapitaliseert op briljante wijze op menselijke drijfveren als ambitie en ijdelheid. Een meesterlijk staaltje guerrilla contentmarketing, waarin creativiteit en technologie centraal staan en de kernwaarden van het bedrijf perfect weerspiegelen. De gedurfde, precies getimede aanpak en de uitzonderlijke creativiteit verdienen lof en wordt door de jury niet minder bekroond dan met een gouden award.
De jury over Content marketing voor eigen bureau: Deze gouden award-winnende case is spraakmakend en gedurfd en weet in één klap ambassadeurs binnen de eigen doelgroep te creëren. Met een indrukwekkend bereik binnen de doelgroep en een aanpak die hun naam eer aandoet, zet dit bureau een krachtige standaard neer. Een campagne die lef uitstraalt en impact maakt, precies zoals je van een winnaar mag verwachten!
De jury van Vernieuwing met AI: Veel bedrijven beweren AI goed te begrijpen en toe te passen, maar slechts weinigen slagen er in om er echt impact mee te maken. Deze case onderscheidt zich door AI op een manier in te zetten die de doelgroep enthousiast maakt en zelfs er toe aanzet de creatie trots te delen. Een zorgvuldig uitgedachte prestatie met deze prachtige resultaten wordt bekroond met een schitterende zilveren award.
Dit is de case:
Elevator Pitch
Met de AI M100 haakte Fightclub in op de jaarlijkse Marketing100 verkiezing. We ontwikkelden unieke AI-portretten van de 100 winnaars, en maar liefst 41 van hen deelden hun portret op LinkedIn en hielpen de bekendheid van ons bureau te vergroten onder onze doelgroep. Onze social inhaker/business-to-business viral campagne realiseerde meer dan 450.000 impressies, een engagement van meer dan 15.000 en leverde 6 nieuwe klanten op.
Briefing
Uitdaging:
The Communication Company was vanaf midden jaren 90 van de vorige eeuw een bekende naam in het Nederlandse reclamelandschap. Door een fusie in 2018 was de naam echter veranderd in Fightclub. We hebben trouwe klanten die voor een groot deel voortkomen uit de TCC-tijd, maar merken ook dat we bij het contact leggen met potentiële nieuwe klanten nog vaak een onbekende partij zijn. Het deed ons beseffen dat we ons na de naamswijziging nooit duidelijk bekend hadden gemaakt als Fightclub.
Doel:
Het verhogen van de bekendheid van Fightclub onder marketeers in Nederland en contact leggen met een selectie die werkt bij de meest gerenommeerde merken. Als Brand & Performance Agency wilden we ons bovendien positioneren als bureau dat creativiteit en technologie op een praktische wijze weet toe te passen. Een randvoorwaarde: we wilden minimale externe kosten maken.
Insights
Ons plan was gebaseerd op een inzicht dat zelfs de meest doorgewinterde marketingprofessionals reclame liet maken voor een bureau waarvan ze soms nooit hadden gehoord. Het inzicht? Wat doen marketeers die net te horen hebben gekregen dat ze in de Marketing100 staan? Ze posten erover op LinkedIn, hopend dat zoveel mogelijk collega’s het zien; succes is carrièrebevorderend en een beetje ijdelheid is niemand vreemd, vooral op social media. Wij hebben hierop ingespeeld door waarde toe te voegen (en zo een conversatie te starten). Als we de marketeers uit de Marketing100 konden laten opvallen, zouden we zelf ook opvallen.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Artificial Intelligence kwam op in 2023, en als industrie zijn we de constant evoluerende waarde ervan aan het ontdekken. De AI M100-case toonde aan dat je met AI werk van hoge kwaliteit kunt produceren - tegen een fractie van de kosten. In 2022 zou het maken van 300 gepersonaliseerde portretten een fortuin hebben gekost aan beeldbewerking en productietijd. In 2023 inspireerde AI niet alleen een idee als dit, maar het maakte ook de uitvoering ervan mogelijk. De AI M100 werd volledig in-house ontwikkeld door de mensen van Fightclub. Dankzij toegankelijke tools zoals Midjourney en Faceswap leerden zelfs onze projectmanagers en strategen hoe ze portretten konden creëren. Zo werd AI van een abstracte innovatie een realiteit waar iedereen in ons team mee kan werken. AI stelde ons ook in staat om onze mensen flexibel in te zetten tijdens niet-factureerbare uren. Daarnaast konden we dankzij AI elk portret op efficiënte wijze volledig personaliseren. Dit maakte de afbeeldingen onweerstaanbaar voor onze doelgroep; 41% van de marketeers uit de Marketing100 hun portret deelden op LinkedIn. Hierdoor konden we een reusachtig bereik realiseren zonder een euro mediabudget.
Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert