
[Content Marketing Awards 2024] Medal voor EssenceMediacom: Hoe Canesten Gyno en LINDA.meiden taboes rondom intieme gezondheid hebben doorbroken
Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024
Op 6 november 2024 won EssenceMediacom een Medal in de categorie Beste Partnerdistributie-aanpak tijdens de Content Marketing Awards.
Jury-oordeel
Met wie durf je als jonge vrouw uit Gen Z een intiem gesprek te voeren over vaginale ongemakken. Alleen met een partner die je vertrouwt. Canesten Gyno vond met Linda.meiden en een speciale Vulva VAN, waarmee een rit langs de festivals werd gemaakt, de manier om dit onderwerp bespreekbaar te maken. Dit zorgde voor een massale toename in webverkeer en van de verkopen van Canesten producten.
Dit is de case:
Elevator Pitch
Er heerst een taboe rondom vaginale infecties, vaginale schimmel en bacteriële vaginose onder jonge vrouwen. De samenwerking tussen Canesten GYNO en LINDA.meiden voor de campagne 'Eerlijk Zeggen' heeft intieme gezondheid bespreekbaar gemaakt. Een zomerse roadtrip met influencers en ‘echte’ meiden leverde openhartige gesprekken op en zorgde ervoor dat het taboe rondom vaginale klachten is doorbroken. De social-first strategie heeft geresulteerd in een enorme betrokkenheid en een significante toename in websiteverkeer (+23%) en verkoop (+18%).
Briefing
Canesten wilde het taboe rondom vaginale ongemakken doorbreken en zich positioneren als expert en 'thought leader' op het gebied van intieme gezondheid, met name onder jonge GenZ en Millenial vrouwen die voor het eerst te maken krijgen met vaginale klachten. De uitdaging lag in het vinden van een manier om betrouwbare informatie op een toegankelijke, aansprekende en niet-klinische manier aan te bieden. Het doel: het doorbreken van schaamte bij deze jonge doelgroep en ze empoweren om open te praten over vaginale gezondheid en te stimuleren om bij klachten de symptomenchecker op Canesten.nl te raadplegen en de juiste behandeling bij de drogist te kopen.
Insights
Jonge vrouwen zoeken steeds vaker online, met name op social media, naar informatie over gezondheid, ook over intieme kwesties. Deze doelgroep zoekt betrouwbare informatie die op een laagdrempelige, herkenbare manier wordt gepresenteerd. Het was cruciaal om de content fris, geloofwaardig en respectvol te maken, zodat deze perfect zou aansluiten bij hun belevingswereld en dagelijkse social media gebruik. LINDA.meiden richt zich specifiek op GenZ en Millennials, wat precies aansluit bij de doelgroep van Canesten. Met de samenwerking vond Canesten de ingang om informatie over vaginale gezondheid te integreren in de leefwereld van jonge vrouwen.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Canesten en LINDA.meiden ontwikkelden ‘Eerlijk Zeggen: Vulva Van’, een social first campagne met een knipoog. We introduceerden de 'Vulva Van', een zomers festivalbusje, om het gesprek over intieme gezondheid in een informele setting te voeren. In de ‘Vulva Van’, trokken diverse creators, waaronder Kelly Buth, Isadee Jansen, Jamie Li en Simone Struijs en ‘echte’ meiden eropuit voor openhartige gesprekken over vaginale gezondheid. De mix van influencers en lezers zorgde voor authenticiteit en herkenbaarheid. Het busje gaf de content een laid-back summer vibe, perfect passend bij de tijd van het jaar en de socialfeeds van LINDA.meiden en de influencers.
De videostrategie was social-first met 6 Instagram Reels en 6 TikToks, ondersteund door een reel op de LINDA.meiden Facebookpagina en crossposts door influencers.
De resultaten waren indrukwekkend:
+23% toename in traffic naar de symptomenchecker op Canesten.nl (t.o.v. 2022).
+18% verkoopstijging van Canesten producten (t.o.v. 2022).
484.873 organische impressies voor de zes ‘Eerlijk Zeggen’ Reels op Instagram (34,7% boven benchmark).
4.018.448 views voor de drie gesponsorde Reels.
2.966.500 impressies voor de zes TikToks.
Een totaal bereik van 46,9% in de doelgroep vrouwen 18-35 jaar en 49,9% in de doelgroep vrouwen 18-25 jaar.
Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
De laatste dag dat je cases kunt insturen is maandag 16 september 2024
Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe in te zenden op www.cmta.nl
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert