
[Content Marketing Awards 2024] DPG Media: Libelle al 90 jaar de leading lady
Dit is een inzending voor de Content Marketing Awards 2024
De laatste dag dat je cases kunt insturen is maandag 16 september 2024 -> www.cmta.nl
Elevator Pitch
Libelle bewijst in haar negentigste levensjaar dat ze nog steeds dé leading lady van de Nederlandse magazinewereld is. De spraakmakende verjaardagseditie verkocht 175% boven begroting en pluste 45% in de losse verkoop tov 2023. Zowel de losse verkoop als het abonneebestand zijn het hele jaar al boven de begroting én vorig jaar. De advertentiemarkt groeit 150%. En met de focus op unieke content stijgen de paygate conversies en ingelogd gebruik op libelle.nl.
Briefing
Ons doel tijdens het jubileumjaar was om, meer dan ooit, onze lezers te betrekken bij onze feestelijke viering en ons nieuwe credo ‘Libelle. Leef leuker!’ kracht bij te zetten. Dus niet alleen een dubbeldikke verjaardagseditie waar het plezier vanaf spat, maar ook een live verjaardagsfeest met lezers en columnisten. Al 90 jaar gebruikt Libelle haar impact om vrouwen te stimuleren dus ook nu wilden we een belangrijk thema omarmen middels een onderzoek. Iedereen betrekken bij het feestgevoel was cruciaal en het moest zichtbaar zijn in al onze uitingen en al onze kanalen, van print tot TikTok. Daarnaast wilden we onze autoriteit claimen: al 90 jaar is Libelle hét voorbeeld van een allround mediamerk, een online pionier die met dagelijks nieuwe content de gids is voor vrouwen die het hart van onze samenleving vormen. Libelle brengt hun leven herkenbaar in beeld en geeft vrouwen een stem en gezicht.
Insights
De razendsnel uitverkochte theatershow Lang Leve Libelle Live in AFAS Leusden, met 850 lezeressen, markeerde het begin van het jubileumjaar van Libelle. De show staat symbool voor hoe Libelle altijd de lezersbehoeften centraal zet, door de kennis vanuit data, lezersonderzoeken, comments, mails en lezerslunches. Libelle creëert echte verbinding en blijft als je beste vriendin, zowel in voor- als tegenspoed. Met traktaties (90 dagen lang elke dag cadeaus winnen!), maar ook persoonlijke verhalen over de impact van Libelle. Plus een interview met de favoriete Nederlander van onze lezers, koningin Máxima, die reflecteert op ons onderzoek naar financiële zelfredzaamheid bij vrouwen.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Van een jubileumeditie, een aansprekende cover, een uitverkochte theatershow waar de feesteditie door onze nieuwe columnist Quinty Trustfull werd gelanceerd, een interview met Máxima, een belangwekkend onderzoek naar financiële zelfredzaamheid, 90 dagen cadeaus trakteren tot een online tijdreis (ontdek de cover uit jouw geboortejaar). Het resulteerde in een significante groei in oplages en advertentiemarktomzet. Daarnaast verwierven we 22.000 nieuwe abonnees dankzij de aantrekkelijke jubileumpremie: een Shabbies tas. Het 90-jarige jubileum van Libelle is in vele opzichten een eclatant succes. Dat bleef niet onopgemerkt, er was veel aandacht hiervoor in de pers: van uitgebreide verslaggeving op het NOS-journaal, met de hele dag door vaste items op radio, tv en online tot de hoofdredacteur Hilmar Mulder aan de desk van ‘Goedemorgen Nederland’. Een van de hoogtepunten was een video waarin Gerard Ekdom (Radio 10) een ode bracht aan Libelle, die enorm veel positieve reacties op sociale media genereerde. Ons ongekende mediabereik (3,8 mio per maand) kreeg zo een boost die zeker bijdraagt aan het commerciële succes en het vergroten van het engagement. De betrokkenheid en waardering voor alles wat we deden, kregen we van onze lezers terug in de vorm van felicitatiekaarten, brieven, mails en online comments. En het aantal ingelogde online gebruikers was groter dan ooit.
Libelle is na 90 jaar nog steeds een relevante, inspirerende en betrouwbare vriendin voor vrouwen, met inhoud en evenementen die naadloos aansluiten bij hun behoeften. De krachtige combinatie van persaandacht, commerciële groei en lezersbetrokkenheid maakt het jubileumjaar een stralend succes.
Dit is een inzending voor de Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
De laatste dag dat je cases kunt insturen is maandag 16 september 2024
Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe in te zenden op www.cmta.nl
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert