
[Content Marketing Awards 2024] Buma Cultuur:Behind the Track - Podcast
Dit is een inzending voor de Content Marketing Awards 2024
Elevator Pitch
Een unieke podcastserie vol verhalen van componisten die muziek creëren voor film, series, games en advertenties. Het belicht de vele Nederlandse talenten die werkzaam zijn in de media-en reclamemuziek en versterkt de connectie tussen muziekmakers en de bredere creatieve industrie. Gemaakt in-house met een team van 2.
Briefing
In 2023 is deze podcast gestart als een concept voor onze Music in Media Awards in samenwerking met Cool Creative. De componisten kregen met deze podcast de kans om hun behind-the-track verhalen te vertellen. Hoe zijn ze betrokken bij de film, hoe gaat dat samenwerken met een regisseur. Vaak krijgt de regisseur of bekende actrice alle shine in de media. Met onze eigen podcast waren de componisten en de muziek de hoofdrolspelers. We geven ze een platform en een mogelijkheid om hun talent en creatieve genie te delen. De componisten zijn erg bescheiden, terwijl ze voor de grootste opdrachtgevers werken (Netflix, Guerilla Games, VPRO, G-Star, BBC en noem maar op). Als promoter van het belang van muziek in media, vonden wij als Buma Music in Motion (BMIM) het belangrijk om deze verhalen te vertellen om te inspireren, te waarderen en te promoten.
Insights
We zagen steeds vaker dat verhalen van filmcomponisten enthousiast werden ontvangen. Echter waren dit vooral internationale componisten van grote blockbusters, terwijl er in Nederland heel veel talent is dat voor grote titels schrijft. Er was een behoefte aan authentieke verhalen over de creatieve processen achter filmmuziek. Niet alleen de technische kant, maar ook de emotionele en persoonlijke ervaringen van componisten die werken aan wereldwijde projecten (Netflix, Guerilla Games, VPRO, G-Star, BBC en noem maar op). Kort, concreet en toch inspirerend en toegankelijk voor de niet componist.
Strategie | Aanpak | Resultaat
In 2023 begonnen we met het interviewen van alle genomineerden van een Music in Media Award. Dit sloeg aan en er was vraag naar meer binnen onze kringen. Omdat het mediamuziek landschap een 'niche' terrein is voor veel mensen begonnen we ook met langere afleveringen waar we specifiek één thema besproken (op ADE deden we dit met componist Ella van der Woude, o.a. winnaar Gouden Kalf Filmmuziek en op ESNS spraken we met Blanks over het plaatsen van bestaande muziek in film, sync). Dit sloeg aan bij onze achterban maar ook bij het bredere publiek. Voor seizoen twee (2024) hebben we daarom gekozen om de winnaars van een Music in Media Award te interviewen en daarnaast drie langere thema afleveringen die ingaan op het maken van muziek in opdracht voor reclame. In samenwerking met host Amber Roner bereiden we de gesprekken voor en nemen we de afleveringen afgewisseld op locatie op, of in een losse studio.
Het opnemen van de podcast was daarnaast ook een onderdeel tijdens conferenties (ESNS, ADE en onze eigen). Het groeide uit van een one-off event naar een gestructureerde serie met interviews waarbij de componist en het werk in de spotlight staat. Inmiddels zijn we 36 afleveringen verder met rond de 1000 luisteraars, kijkers op drie platforms. Mooi resultaat voor een Nederlandstalige in-house productie met een klein team van 2 mensen.
Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 op www.cmta.nl
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert