[Column] Willem-Albert Bol (Abovo Maxlead): voice of the customer

Ik hoor zowel in ons vakgebied als privé regelmatig de zin: wij leven in moeilijke tijden. Of dat echt zo is, kun je lastig objectief vaststellen. Wel lijkt dit zo te worden ervaren. Zowel bij de consument als het bedrijfsleven zijn veel vaste patronen aan het veranderen. Dat maakt de wereld meer complex. Die complexiteit kent vele vormen.

Voor de consument zie je veranderingen in: snelheid van technologische ontwikkelingen, waarheid en fakenews scheiden, druk op prijzen (zoals in de winkel en bij huizen), onvoorspelbaarheid van de politiek, nieuwe verhoudingen in maatschappij. Voor bedrijfsleven zijn er ook veel uitdagingen: ander klantengedrag, impact van technologie, lage barrières voor nieuwe toetreders, margedruk, tekort aan arbeidskrachten, internationale concurrentie, lastige kanaalkeuzes, minder prettig investeringsklimaat, continu veranderende wet- en regelgeving.

Het netto resultaat van deze vele veranderingen en de gepercipieerde complexiteit, is onzekerheid. Die onzekerheid toont zich dan weer in diverse verschijningsvormen. Te denken valt aan polarisatie van het maatschappelijk debat: van radicaal rechts tot doorgeslagen woke. Te denken valt aan daling consumentenvertrouwen en dus uitstelgedrag in aankopen doen. Te denken valt aan twijfel en angst: kijk maar naar verhoogde keuzestress en depressiviteit onder jongeren. Maar het is niet alleen maar kommer en kwel in de wereld. Objectief gezien gaan heel veel zaken goed. Zo is het aantal oorlogen historisch laag. Zo gaat de armoede in de wereld omlaag. Zo worden vele ziektes steeds beter behandelbaar. Zo is het leven in Nederland voor groot deel heel aangenaam. Maar willen wij die positieve invalshoeken wel horen? 

Als bureaus hebben wij de taak om onze klanten te voeden met inzichten en te helpen met oplossingen. Als er onzekerheid is, wat kan je als merk doen om daar antwoord op te geven? Als er prijsinflatie speelt, hoe bepaal je de juiste pricing strategie? Als er onduidelijkheid is, hoe informeer je de klant beter? Dit zijn vraagstukken die bij uitstek horen bij marketing.

Wij moeten de voice of the customer zijn. Wat wilt de klant echt? Hoe moet je daar effectief op inspelen? Waar en hoe kun je met de klant in contact komen? En ja daar hoort ook positiviteit bij. In principe wil een consument positief worden geprikkeld. Merken hebben ook een rol in maatschappelijk verkeer. Dus in plaats van onszelf de put in te kletsen, werk meer met: humor, zelfspot, openheid, speelsheid en al die andere zaken die het leven zo leuk maken. Zo'n aanpak vraagt het nodige lef maar de sterke merken en hun betere bureaus hebben dat. 

Willem-Albert Bol is CEO van Abovo Maxlead

www.abovomaxlead.nl

Deze column is onderdeel van [Forum] De moderniteit van vandaag zet bureaus onder druk. Hoe nu verder?

Lees dat forum hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Eye Wish zet vakmanschap centraal in merkcampagne

08-09-2025 | 17:15:00
Eye Wish Opticiens is gestart met de merkcampagne Vaktermen, ontwikkeld in samenwerking met The USP Agency en Abovo Maxlead.

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Junior Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-09-2025 | 08:11:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Junior Display, Video & Audio (DVA) Consultant  • Hoorn

Truus ontwikkelt campagne rond meme voor KFC

05-08-2025 | 10:16:40
De actie is gebaseerd op een virale uitspraak die tien jaar geleden ontstond bij een Nederlandse kaasboer

Abovo Maxlead ontvangt B Corp Certificering

22-07-2025 | 09:58:15
De certificering onderstreept dat duurzaamheid en transparantie binnen het bureau verankerd zijn.

Kees Verbeek: divers medialandschap cruciaal

11-07-2025 | 02:09:00
Kees Verbeek is oprichter/mede-aandeelhouder van mediabureau Abovo Maxlead. We spreken hem over Abovo Maxlead en marktontwikkelingen
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Multi-Gyn kiest voor AndAgencyAmsterdam

12-09-2025 | 11:01:00
Multi-Gyn, specialist in vaginale verzorging, heeft voor AndAgencyAmsterdam gekozen voor de ontwikkeling en uitvoering van een geïntegreerde marketingcampagne.

Bob Koigi: Bureaus kiezen planeet boven fossiele winst

12-09-2025 | 08:48:43
In sectoren variërend van reclame tot bankwezen heroverwegen professionals de kosten van het faciliteren van uitbreiding van fossiele brandstoffen.

KPN start campagne tegen online buitensluiten jongeren

12-09-2025 | 08:08:00
Dentsu Creative Amsterdam maakt Iedereen Behalve-campagne, opvolger van de Stukje van mij

[Vacatures] ACT.agency zoekt een Creative Copywriter

12-09-2025 | 07:43:00
ACT.agency is per direct op zoek naar Creative Copywriter - Amsterdam (hybride)
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.