[Column] Christien van de Sande: Waarom staat digitale inclusie nog niet op de roadmap van 2025!?

Vorige week bracht Marketing Report de marketing-top van Nederland samen tijdens het M100-event waar bureaus en grote merken worden geroemd. Een topavond vol met inspirerende ontmoetingen en met voor mij persoonlijk een verrassende plek op #66 in de DigitalAgency100

Geopolitieke en AI-ontwikkelingen domineerden de conversaties. Maar een week later spookt één vraag nog door mijn hoofd: waarom moest ik in elk gesprek nog uitleggen wat digitale toegankelijkheid is?

Onder deze meest invloedrijke personen van de Nederlandse Marketing en Media Industrie zitten de grootste creatieven, bedenkers, makers én aanjagers van marketinguitingen. Deze crème de la crème is dus ook de bedenker, maker of eigenaar van veel grote en impactvolle digitale uitingen en interactieve platformen, waarvan het grootste deel nog niet digitaal toegankelijk is.

Slechts 6 procent voldoet aan de wettelijke eisen

Uit verschillende recente onderzoeken blijkt dat deze digitale systemen nog lang niet toegankelijk genoeg zijn voor mensen met een beperking. Slechts 6 procent van de apps en websites van de overheid voldoet op dit moment aan de wettelijke eisen. En ook de grootste webshops van Nederland blijven ontoegankelijk voor mensen met visuele en/of motorische beperkingen. Terwijl dat voor overheden al jaren een verplichting is en in juni 2025 is dit ook voor veel commerciële platformen het geval. Daarom had ik ondanks deze resultaten gehoopt dat het meer zou leven onder gelijkgestemden. Naïef? 

Uiteindelijk gaat het er bij toegankelijkheid om dat iedereen gebruik kan maken van dezelfde diensten. Dus ook online! En dus inclusief die 32 procent van de Nederlandse bevolking met een beperking. 

Inclusie én digitale toegankelijkheid

Toch staat inclusie over het algemeen hoog op de agenda bij veel bedrijven. Kijk maar naar veel missies en visie van de bedrijven uit de Marketing250. Bij ieder bedrijf is wel een statement over inclusie te vinden. Heineken is On the path to an inclusive, fair and equitable world. Bij KPN is het: Elke dag Diversity Day. HEMA en AH zijn er voor iedereen. TUI gelooft dat inclusie essentieel is voor het creëren van onvergetelijke ervaringen. En Zeeman streeft naar winkels waar iedereen zich welkom voelt. En zo kan ik natuurlijk nog wel even doorgaan. De creatieve bureaus draaien op dat fundament de meest fantastische campagnes. Alleen jammer dat je online soms al niet eens door de cookiemelding komt zonder muis. Of dat je aan het einde van het bestelproces toch niet kunt afrekenen, omdat je met alleen het toetsenbord geen betaalmethode kunt selecteren.

Bewustzijn en kennis

Dus waarom wordt die inclusie niet vertaald naar digitale toegankelijkheid? 

Stiekem denk ik dat ik het antwoord natuurlijk wel weet. En dat zit niet in kosten of onwil. Dit is met name een issue omtrent bewustzijn en kennis. Want beseffen we wel dat één op de drie Nederlanders een beperking heeft en dagelijks digitale drempels ervaart?  Bewustzijn: Veel bedrijven weten niet hoe belangrijk digitale toegankelijkheid is en wat de impact is op mensen met een beperking. Kennis: Er is te weinig kennis binnen organisaties over wat digitale toegankelijkheid inhoudt en hoe het in de praktijk werkt. 

Tijd, middelen en dus geld

En natuurlijk kost het ook tijd, middelen en dus geld. En daarnaast moet het intern ook nog prioriteit en een eigenaar krijgen. Maar ik weet zeker dat als het bewustzijn en de kennis er is bij de juiste personen, het automatisch wél op die roadmap komt. En daarmee moeten we niet wachten tot die deadline van de European Accessibility Act (EAA) in juni 2025. Of op de handhaving die gaat volgen.

Waarom zou je als maker niet voor écht iedereen willen creëren?  

Want waarom wil je als bedrijf doelgroepen bewust uitsluiten? En waarom zou je als maker niet voor écht iedereen willen creëren?  

Door je platform toegankelijk te maken zorg je ervoor dat het door ieder persoon, op hun eigen apparaat, met een eventuele hulp technologie gebruikt kan worden. Dus ook mensen met een beperking. Daarmee bedoelen we een motorische, cognitieve, visuele of auditieve beperking. Permanent, tijdelijk of situationeel. En daar zijn internationale richtlijnen voor. Dus het wiel hoeven we niet opnieuw uit te vinden. Deze richtlijnen staan beschreven in de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Let op! Het is droge kost en je moet het vervolgens nog implementeren. Maar zoek daar gewoon hulp bij! 

Christien van de Sande is Chief Operation Officer bij Level Level, dat zich richt op digitale toegankelijkheid van websites en webshops.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

M100 Event 2025 | Tickets

17-10-2025 | 15:09:00

Media250 2026 | De Genomineerden

15-10-2025 | 09:12:00
De Media250 2025 komt eraan! De lijst met de 250 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2025 in PHIL Haarlem

Draag mensen voor voor de M100 2027 lijsten

14-10-2025 | 09:12:00
Wie staat waar in de Media250, de Marketing250 of in een van de andere lijsten?

CreativeAgency100 2026 | De Genomineerden

13-10-2025 | 19:30:00
CreativeAgency100 2026 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse creative agency wereld wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2025 in PHIL HAARLEM

DigitalAgency100 2026 | De Genomineerden

12-10-2025 | 09:24:00
De DigitalAgency100 2026 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse digital agency-wereld wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2024 in PHIL in Haarlem


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.

Roorda ontwikkelt campagne Handig, van de Belastingdienst

03-11-2025 | 15:14:00
De Belastingdienst start een campagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan.

Aidem agency creëert socialserie voor ICI PARIS XL

03-11-2025 | 14:48:00
Met het format wil het merk de wereld van beauty en lifestyle dichter bij de belevingswereld van Gen Z en jonge Millennials brengen.

Genomineerden Gouden Loeki Q3 zijn bekend

03-11-2025 | 10:27:00
Kruidvat is twee keer genomineerd met campagnes rond duurzaamheid en beauty. Ook de commercial van de Politie en Omroep MAX springt in het oog

Intertoys viert Sinterklaas met grote speelgoedavonturen

03-11-2025 | 10:17:00
De commercial en de socialcampagne zijn ontwikkeld met socialmedia-agency Modern Citizens en digital activatiebureau Engaged.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.