[Column] Jerome Kuijken: Ook zo toe aan iets anders? Word coach!

Je kent het wel: wat altijd als vanzelf ging, kost opeens moeite. De mensen om je heen begrijpen je steeds minder. Je hebt weinig ideeën. Je was altijd een vakidioot, nu ben je meer bezig met je schuldgevoel over de milieuschade die je met je werk aanricht. En slaap je slecht omdat je bang bent dat je gecanceld wordt. Omdat je geen idee hebt wat je precies wel of niet meer mag zeggen. Of je hebt net je toko verkocht aan een paar investeerders. Die wilden het hebben omdat je een geniaal vernieuwende manier van werken had. Of omdat op dat moment geld gratis was. Of omdat je gewoon erg goed kunt pitchen. Het maakt ook niet uit. Je hebt altijd hard gewerkt. Je bent succesvol. Work hard, play hard. En toch heb je het gevoel dat je er steeds minder toe doet. 

Het kost je meer moeite om ‘s morgens de weg naar kantoor te vinden. Je blijft langer in je bed liggen zodat je die ochtendspits meepakt, fietst vaker om en je hoopt dat je trein is vertraagd. Vragen schieten door je hoofd: Kan ik het nog wel? Ben ik te oud? Heb ik een midlife crisis? Een impostercomplex? Of moet ik gewoon iets anders gaan doen met mijn leven? Mijn droom volgen? Een B&B beginnen op Curaçao? Toch iets met m’n handen en naar de meubelmakersvakschool? Les gaan geven op een mbo in Coevorden? Of maak ik van mijn hobby mijn beroep en ga ik wijn importeren uit Piemonte? 

Om dingen even op een rijtje te zetten - en je partner wat rust te gunnen - neem je eerst een sabbatical. Op een strand in Thailand krijg je, door eerst heel lang in zee te staren en daarna heel lang naar een hoge berg te kijken, inzichten die je verder brengen. Of waren het die 3 weken vrij? Of toch die mushroom pancakes? Hoe dan ook: je voelt je stukken beter. Thuis praat je met een coach. Een ervaringsdeskundige uit hetzelfde vakgebied als jij. Die precies weet wat je nodig hebt: een aantal methodes. 

Je komt erachter welke kleur, dier of sterrenbeeld je bent. Je eet anders, doet ademhalingsoefeningen en je gaat microdosen. “Ik heb echt véél meer energie en ik kan me véél beter focussen”, zeg je daarover tegen je partner. Die je drugsgebruik accepteert omdat die allang blij is dat je weer een soort van de oude bent. Coaching geeft je de handvatten die je je hele leven hebt gemist. Het zelfinzicht waardoor je alles opeens superhelder ziet. 

Met vernieuwde energie en bomvol ideeën over hoe het beter kan, ga je weer terug naar kantoor. Je hebt je leven 720 graden omgegooid. Maanden aan jezelf werken wierp zijn vruchten af. En dat merkt je omgeving. “Wauw man wat een energie. Je zweeft bijna. Zo inspirerend." zeggen je collega’s. Je gaat er steeds meer in geloven dat je het geheim ontrafeld hebt voor een gelukkig leven. En dat je - al microtrippend - de perfecte work-life balance hebt ontdekt. Niets kan jou nog stoppen. 

En daar ga je. Je besluit zelf ook het evangelie te verkondigen. Op LinkedIn noem je jezelf coach en vertel je honderduit over jouw succesformule. Vroeger lachte je om video’s van de supplementen- of Spaanseappartementenmaffia op Instagram. Nu overtuig je met dezelfde flair je voormalig collega’s en zakenrelaties om met je in zee te gaan. Want je gunt het iedereen om net zo succesvol te worden als jij. En beter een dag niet gewerkt dan een dag niet gecoacht. 

Zo worden weer nieuwe goeroes geboren. Met eigen methodes en succesverhalen op LinkedIn. Die inzichten met je delen vanuit het diepste van hun ziel. Of waren het toch gewoon die paddo’s op het strand van Koh Samui?

---

Jerome Kuijken is Managing Director bij De Speld & Partners

www.speld.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Jerome Kuijken: 5 redenen om te stoppen met haten op awards

04-11-2025 | 09:52:00
Ons vak kent al genoeg mensen die middelmatigheid verdedigen. Laten wij tenminste vieren dat iets een keertje wel goed gelukt is.

Jerome Kuijken: Minder kunst, meer reclame

17-10-2025 | 13:01:00
We zien meer reclame dan ooit, maar steeds minder raakt iets. Geen wonder dat de marges onder druk staan.

10 redenen waarom je wél of juist niét naar Cannes moet gaan

16-05-2025 | 12:56:00
De M100: Sommige vakgenoten doen er een beetje ongemakkelijk over, maar ik vind het geweldig dat ik ervoor genomineerd word en in die lijst sta.

AI kan geen grappen maken, dat is technisch onmogelijk

02-04-2025 | 23:16:00
Marketing Report is op bezoek bij De Speld & Partners. We spreken met managing director Jerome Kuijken

AI-ontwikkelingen die we niet moeten willen

14-02-2025 | 09:52:00
Machines leren nu in sneltreinvaart de taal van dolfijnen, walvissen, honden en katten. Maar is dat wel zo’n goede zaak?


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

EssenceMediacom en StudioM ontwikkelen Dr. Oetker-campagne Willie’s Bakfeest

04-11-2025 | 17:01:00
Dr. Oetker en Stichting Jarige Job slaan opnieuw de handen ineen voor een campagne die draait om geven, samen bakken en het vieren van ieder kind.

DDB en Transavia lanceren platform: Niet normaal gewoon

04-11-2025 | 11:00:00
Na een gewonnen pitch eerder dit jaar presenteert DDB Amsterdam het merkplatform voor Transavia: Niet normaal gewoon

Twenty Two ontwikkelt wervingscampagne PostNL

04-11-2025 | 10:16:00
De campagne is bedoeld om post- en pakketbezorgers aan te trekken en laat zien hoe de functie kan passen bij uiteenlopende levensfasen en situaties.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Sr. Content Creator

04-11-2025 | 07:33:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Sr. Content Creator - 32–40 uur · Amsterdam

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.