[Column] Jerome Kuijken: Ome Johan
Toen ik in de jeugd van ASV Schellingwoude voetbalde, kwam het er qua wedstrijdstrategie hierop neer: we moesten van onze trainer Ome Johan altijd het onverwachte verwachten en van onze eigen kracht uitgaan. Onze trainer had er volgens mij niet voor doorgeleerd. Dat vond niemand erg. Hij deed gewoon zijn best om een stel jochies wat bij te brengen over voetbal. Ik was 8. Sowieso was alles onverwacht wat er op dat moment in mijn leven gebeurde. Maar met dat andere strategische inzicht kon ik wel wat.
Ik moest aan Ome Johan denken toen ik vorige week hier de discussie over Jumbo las. Ze vergeleken hun prijzen in een advertentie met die van Albert Heijn. De meningen waren verdeeld. Sommigen vonden dat het vergelijken van prijzen misschien op korte termijn werkt in de perceptie van consumenten. Maar dat het op lange termijn slecht is voor het merk. Anderen vinden het reclame voor de concurrent en daarom sowieso geen goed idee.
Volgens mij wordt Jumbo pas marktleider als ze zich ernaar gaan gedragen. En dan raad ik ze aan om het advies van Ome Johan te volgen. Maar misschien is dat helemaal niet hun doelstelling. Misschien blijven ze zich liever opstellen als bescheiden Brabanders. En is dat de onverwachte strategie die het supermarktlandschap nodig heeft. Had Ome Johan toch gelijk!
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
De Speld & Partners groeit door en kijkt vooruit naar tienjarig bestaan
De 25 meest gelezen columns van het jaar 2025
Xumi Heijn: Satire werkt omdat het schuurt én verrast
Jerome Kuijken: Bureaucultuur, wat wás je mooi
Jerome Kuijken: 5 redenen om te stoppen met haten op awards
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
SEA Water positioneert Santa als waterambassadeur
Philips en Prusa lanceren Gen Fix in Praag
Rodger Werkhoven: Schadenfreudevrije kerst gewenst, allemaal!
[Vacatures] DPG Media zoekt een Accountmanager Vtwonen
Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd
Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert