[Column] Anneke Bos: Heb je klanten? Mail minder, bel meer

De truc van een goede samenwerking is: zorg dat kleine dingen klein blijven, zodat grote dingen groot kunnen zijn. Dat geldt voor elke samenwerking. Ik schrijf over de samenwerking tussen bureaus en klanten, vandaar dat ik die hier als voorbeeld neem.

‘Groot’ is in de relatie tussen bureau en klant de Creatieve Output of welke andere ‘handel’ er maar wordt verkocht. ‘Klein’ zijn alle werkzaamheden die zorgen dat de creatieve output tot stand komt. Overleg over kosten, de agenda, de planning, welke mensen er wat besluiten, hoe het proces verloopt.

Gouden tip: mail minder en bel meer. 

Met mailen is op zich niks mis. Alleen het maakt, bij verkeerde toepassing, kleine dingen ongewenst snel heel groot. 

Het begint gezellig. Ping, de vraag komt binnen. Een argeloos antwoord volgt. In de reply daarop staan nu namen in cc. Misschien toch best serieus allemaal. Licht juridische woorden sluipen de zinnen binnen. Nog wel een knipoog emoij, maar hoe gemeend is die? De lijst van mensen in cc groeit autonoom door. De reply is een tweezijdig A4. Steekje onder water hier, nare suggestie daar, en de mailloopgraaf ligt voor u klaar. 

In mail worden dingen snel formeler en gedetailleerder dan nodig. De achterliggende bedoeling wordt geraden door de lezer. Soms net verkeerd. Dat is ook het risico met whatsapp. Het zijn vrije schrale manieren van communiceren. 

Bellend ontstaat echt contact. Subtiele informatie over context en emoties komen ook met de woorden mee. Het biedt de mogelijkheid meteen in te spelen op wat ontstaat in het gesprek. Zo voorkom je broei in de hooiberg. Vaak hoor je ook weetjes die leiden tot nieuwe opdrachten. Of je kan zelf alvast wat dingen ‘in de voorwas zetten’.
Altijd handig. 

Mensen hebben tegenwoordig bel-angst blijkt uit onderzoek. Ze weten niet zo snel wat te zeggen. Dat hoeft gelukkig ook helemaal niet. Verpak je spreekangst gewoon als ‘luisteren’. Daar scoor je altijd punten mee…

Anneke Bos werkte jarenlang als client services director bij bureaus en aan klantzijde. Tegenwoordig is ze onafhankelijk adviseur. Ze helpt bureaus en klanten om beter en efficiënter samen te werken.

www.annekebos.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[Column] Anneke Bos: De goede briefing, wie heeft ‘m ooit gezien?

04-11-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: de briefing

[Column] Anneke Bos: Islands in the stream, that is what we are…

21-10-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: het budget loopt gewoon weg

[Column] Anneke Bos: Neem desnoods de goede beslissing!

07-10-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: knopen doorhakken

[Column] Anneke Bos: Verwarm de planning even voor…

23-09-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: een planningstruc

[Column] Anneke Bos: Heb jij al klantcontact?

09-09-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: senioriteit op de vloer is zo gek nog niet
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam

Trainline zet merkstrategie om naar steunpunt voor reizigers

11-12-2025 | 14:06:00
Voor de introductie ontwikkelde W+K Amsterdam een campagne die herkenbare frustraties rond vertragingen centraal zet.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.