Coen Ruseler: Strategie leeft, creatie zit in Natwerks DNA

[Interview] Natwerk: Coen Ruseler over zijn rol als managing director en aandeelhouder

Onlangs kondigde Natwerk vier toetredende aandeelhouders aan die in het directieteam en managementteam hebben plaatsgenomen. We spreken deze aandeelhouders in een reeks interviews. Deze keer inhterviewen we Coen Ruseler, Managing Director van Natwerk.

Je was vanaf juni 2024 actief als interim-Managing Director. Je bent nu partner/aandeelhouder geworden en Managing Director. Waarom heb je deze stap gezet?

Dat ik ben ingestapt als Managing Director is omdat ik zag dat het bureau meer sturing, rust en senioriteit nodig had. Intern en extern naar klanten. Daar ligt mijn kracht. Dat was ook de wens van Reinier Steures. Meer focus op binnen zorgt dat Reinier Steures meer kan doen waar hij goed in is. Zo hebben we de ideale combinatie.

En ja, aandeelhouder. Op een korte interim-periode na ben ik altijd oprichter/aandeelhouder geweest. Het voelt en is anders als het deels van jou is.

Je hebt Goud Activatie opgezet, dat met Uberconnect samenging tot GUC Agency en vanaf 2019 is opgegaan in iO. Hoe kijk je terug op dat proces?

Het was een mooi proces. In 2008 richtte ik samen met Nico van Scherpenzeel Goud Activatie op, later versterkt door Bas Smabers, Charles Borremans en Maaike van der Meer.

In 2014 gingen we samen met Uberconnected van Brian Hirman. Dat werd Goud Uberconnected, maar al snel afgekort tot GUC. Door drie strategische overnames en een sterke autonome groei zaten we met ruim 100 medewerkers in het oude politiebureau op het Surinameplein in Amsterdam.

We verkochten het bureau in september 2019 aan iO. Toen kwam het coronavirus. Toen we begin 2022 terug mochten naar kantoor, keek ik anders naar het bouwen van een geïntegreerd bureau dan iO.

Daarbij gaat het niet om goed of fout. Ik ben vanaf mei 2022 mijn weg gegaan (sabbatical) en iO is z’n eigen weg gegaan. En dat is goed. Ik kreeg een heel aardige app van Pieter Janssens (CEO van iO, red.) naar aanleiding van het persbericht dat we bij Natwerk waren ingestapt.

Wat neem je daarvan mee naar Natwerk?

Een breed managementteam met de juiste vakmensen, die het onderling goed kunnen vinden en die open en eerlijk met elkaar omgaan, is de basis.

Daarnaast hebben we altijd geïnvesteerd in leuke en goede mensen, want die verdienen zich altijd terug. Leuke mensen kun je beter maken, maar goede mensen die niet leuk zijn, kun je niet leuker maken. Daarbij hebben we ook altijd geïnvesteerd in voldoende mensen, want flexibiliteit levert uiteindelijk meer op dan sturen op billability of efficiency.

Wat ik ook heb geleerd, is dat je niet alles zelf hoeft te bouwen, samenwerkingen of behapbare overnames zijn ook een goede weg.

Natwerk bestaat 20 jaar; jij stapt nu aan boord. Wat betekent dit voor Natwerk en de klanten?

Maaike van der Meer, Hanneke Rikveld, Jurgen Retra en ik waren al even aan boord. Dus er is al het een en ander veranderd. Meer structuur en duidelijk leiderschap.

Wat niet is veranderd en dat is nog belangrijker; de impactvolle creatieve oplossingen die we voor onze klanten ontwikkelen en waar Natwerk zo bekend om is.

Mijn doel is wel - en daar zijn we al mee bezig - is om de oplossingen voor onze klanten multidisciplinair aan te bieden. Klanten kunnen met bredere vraagstukken bij ons terecht. We worden meer en meer hun communicatiepartner.

Opvallen en effectief blijven is iets dat veel creatieve bureaus aangeven te doen. Hoe zorgt Natwerk daarvoor?

Daarvoor hebben we vier ingrediënten:

  1. Reinier Steures, hij is als kind in de ketel met Natwerk DNA gevallen.
  2. Strategie leeft Normal is bad for business, dat is ons model dat zorgt voor scherpe oplossingen.
  3. Creatie, allemaal besmet met het Natwerk-DNA.
  4. En last but not least: Onze klanten. Zij hebben het lef om voor Natwerk te kiezen en impactvol werk te maken dat de norm doorbreekt.

Het werk dat het afgelopen jaar is gemaakt, is het mooiste bewijs. Dat is voor ons de basis om verder op te gaan.

Welke campagnes die Natwerk heeft gemaakt maakt dat je trots bent om betrokken te zijn bij Natwerk en waarom?

De campagnes van Zilveren Kruis (Smeercampagne en Social minderen). Samen met Zilveren Kruis doorbreken we echt de norm. We hebben gekozen voor het hele jaar campagne voeren gericht op preventie in plaats van aan het eind van het jaar een overstapcampagne voeren, zoals veel zorgverzekeraars doen.

Maar ook de activatie van Gall & Gall met Bisous, de rosé van Bas Smit en Nicolette van Dam, waarbij in één nacht het filiaal van Gall & Gall in de Cornelis Schuytstraat is omgetoverd in een Bisous pop-up store.

Maar ik doe op deze manier veel klanten tekort, want er wordt ontzettend veel goed werk gemaakt . Diverse projecten voor Artis en voor bunq (een internationa kortle campagne voor 5 landen, waarvan binnenkort het eerste werk te zien is) en ga zo maar door.

Reinier Steures zei bij Marketing Report TV een jaar geleden dat Natwerk zich elke keer opnieuw aan het uitvinden is. Hoe denk je dat Natwerk zich het beste kan profileren anno 2025, op welke soort klanten zou jij willen dat Natwerk zich op welke wijze richt?

Veel mensen, zowel aan klant- als bureauzijde, denken dat Natwerk nog steeds dat leuke activatiebureau is. Maar inmiddels zijn we gegroeid naar een reclamebureau met een brede dienstverlening. Voor veel van onze klanten zijn we lead agency met de bijbehorende media en middelen, maar we verzorgen onder andere ook hun social- en activatiecampagnes. Kortom, een breed creatief bureau.

We richten ons op middelgrote en grote adverteerders die behoefte hebben aan deze bredere dienstverlening. We hebben een shift gemaakt van projectklanten naar structurele klanten. En dat altijd met het typische Natwerk-werk.

www.natwerk.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

TBWA\NEBOKO houdt huis bij Effies 2025

13-11-2025 | 22:53:00
Woeaaaaah! Het kan bijna niet anders dan dat TBWA\NEBOKO alle Nederlandse Effie-records heeft gebroken

Natwerk wint pitch Slachtofferhulp en start merkcampagne

13-11-2025 | 09:58:00
Natwerk is in september 2025 na een pitch verkozen als creatief bureau van Slachtofferhulp Nederland. Natwerk is direct aan de slag gegaan met de merkpositionering en een campagne voor Slachtofferhulp Nederland

Natwerk en ARTIS lanceren DONKER IN ARTIS!

11-11-2025 | 11:54:00
Terwijl Amsterdam oplicht in feestverlichting, kiest ARTIS bewust voor duisternis.

Marlies van Voorthuizen: Mentale gezondheid luistert nauw

29-10-2025 | 12:01:00
Op World Mental Health Day lanceerden Zilveren Kruis en de KNVB de campagne Trap het gesprek af. In het interview vertelt van Voorthuizen hier meer over

Jurgen Retra: Een klein gebaar zegt meer dan duizend woorden

29-10-2025 | 11:43:00
Op World Mental Health Day lanceerden Zilveren Kruis en de KNVB de campagne Trap het gesprek af. In het onderstaand interview vertelt Natwerk hier meer over
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar SEA Specialist - Hybride, Zwolle

Being There wint pitch en lanceert Europese Melitta-campagne

21-11-2025 | 11:33:23
Always up for good coffee gaat deze maand live in NL, Zweden, Duitsland en Frankrijk en wordt via online kanalen, social en op de winkelvloer uitgerold.

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

21-11-2025 | 10:51:25
Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling

KPN opent de lijn om te appen met Sint

21-11-2025 | 08:55:21
Via een online ouderportaal kunnen ouders gegevens over hun kinderen invoeren, zoals naam, leeftijd en interesses.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.