
[Content Marketing Awards 2024] Bronzen award voor Content Marketing Programma - DPG Media: Bedenk een nieuwe buur voor Donald Duck
Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024
Op 6 november 2024 won DPG Media een Bronzen award in de categorie Content Marketing Programma voor deze case.
Jury-oordeel
Velen van ons zullen nog stiekem bij de tandarts een Donald Duckie openslaan. Even terugdenkend aan de tijd dat je niet kon wachten totdat het weekblad op de mat viel en je deze in je pyjama met de duim in de mond kon lezen.
Het geeft maar aan dat Donald Duck al generaties lezers weet te binden. Zie dan nog maar eens te verrassen. Laat dat maar aan Donald Duck over. De resultaten tonen aan de Huizencrisis ook in Duckstad is toegeslagen. Vele duizenden reacties ontving de redactie in hun zoektocht naar een nieuwe buurman voor Donald Duck. Waar je als lezer normaal gesproken wordt meegenomen in de wereld van deze eend, kreeg deze nu een unieke kans om zijn eigen wereld naar die van Donald Duck te brengen.
Ondanks een minimaal budget ontstak de PR storm al voor de lancering. Het laat maar zien dat de makers van Donald Duck nog steeds als geen ander de wereld van jong en oud heel goed begrijpen.
Dit is de case:
Elevator Pitch
Deze nieuwe buur-campagne van Donald Duck is een van de meest unieke, innovatieve en succesvolste Donald Duck campagnes ooit. Een buitengewone en vernieuwende co-creatie tussen de lezer en de redactie waarin de content centraal staat én waarbij de lezer de ultieme kans kreeg om zelf een stukje magie toe te voegen aan het product. Met als resultaat een hoge betrokkenheid tussen lezers en bijzonder veel PR-aandacht voor het merk.
Briefing
Donald Duck Weekblad ploft al sinds 1952 wekelijks op de deurmat bij tienduizenden Nederlanders. Het is qua merkbereik uitgegroeid tot het grootste familie- en mannenblad van Nederland. Jaarlijks produceert de redactie ongeveer 200 leesproducten waarbij leesplezier centraal staat. Dit succes wordt weerspiegeld in indrukwekkende cijfers: het merk bereikt jaarlijks 72% van de Nederlandse kinderen tussen 6 en 12 jaar (NMO Kidsmonitor 2023) en maandelijks bereikt het 12,7% van de Nederlanders ouder dan 13 jaar (NMO NPMM 2024-I).
Om dit succes voort te zetten organiseren we regelmatig impactvolle, innovatieve campagnes, die fans actief laten deelnemen zodat ze zich verbonden blijven voelen met het merk. We vinden het belangrijk om het ambacht van het striptekenen te blijven benadrukken, aangezien veel van onze strips nog met de hand worden getekend.
Insights
Om Donald Duck actueel, vernieuwend en relevant te houden, staat de redactie continu in contact met lezers, onder andere via de klankbordgroep 'DuckDenkers', die bestaat uit meer dan 1500 actieve lezers. Dit contact levert waardevolle feedback op, zoals de vraag van veel lezers wie de andere buur van Donald en Bolderbast is.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Ter gelegenheid van de 90ste verjaardag van Donald Duck riep de redactie fans op voor een zeer unieke en innovatieve wedstrijd; bedenk dé nieuwe buur voor Donald en Bolderbast. Een unieke co-creatie met de lezer die hen écht aanzet om actief met het merk bezig te zijn. Het was de allereerste keer ter wereld dat lezers een nieuwe bewoner van Duckstad mochten bedenken.
Het winnende stripfiguur krijgt een prominente plek op de cover van het weekblad en verschijnt écht in toekomstige avonturen van Donald Duck.
Om aspirant-tekenaars te inspireren en te activeren organiseerde het Weekblad een online live tekenmasterclass door een van de striptekenaars van Donald Duck en werden tekentips en tekenvideo’s gedeeld via de Donald Duck app.
- Er volgden ruim 7.400 inzendingen binnen drie weken.
- De campagne appelleerde vier generaties - van jong tot oud.
- PR met een mediawaarde die de €300.000,- ruim overstijgt. Alle persberichten rondom Donalds jubileum werden opgepikt door 91 verschillende media, waaronder Nu.nl, AD.nl, RTL Nieuws, Hart van Nederland, Radio 538 etc.
- 36% stijging in het websitebezoek gedurende de maand juni.
De uiteindelijke winnaar werd bepaald door onze fans. Via DonaldDuck.nl konden zij stemmen op hun favoriete personage en dit deden zij massaal: er werden maar liefst 20.000 stemmen uitgebracht met een overtuigende winnaar als resultaat.
Deze zal op woensdag 25 september, vlak voor Burendag, worden onthuld in het bijzijn van 300 kinderen en pers tijdens een speciaal evenement vanuit het Rijksmuseum in Amsterdam.
Dit is een inzending voor de Content Marketing Awards 2024
Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe in te zenden op www.cmta.nl
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Saskia van Weert