[CMTA] Axioma: Friendly Viking's

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl

Of het nu gaat om contentmarketing, een campagne of magazine... Communicatie draait om het maken van contact. Écht contact. Dat moet maximale impact genereren. Met diepgaande doelgroepinsights, een authentiek verhaal, eigen geluid en unieke content brengt Axioma organisaties en merken in contact met hun doelgroep. Écht in  contact.

Elevator Pitch

Barbaarse daden, baarden en bebloede zwaarden... Vikingen stonden niet al te best bekend. Maar dat was vroeger. Want er staat een nieuwe generatie klaar om de wereld te veroveren: de Friendly Viking’s. Dit hippe havermerk staat juist bekend om hun vriendelijke instelling voor planeet en maag… althans, in het verre Finland. Aan Axioma de opdracht om Friendly Viking's ook in Nederland een gezicht te geven en onderscheidend en herkenbaar op de kaart te zetten.

Briefing

De Nederlands markt veroveren! Dat is het doel van Friendly Viking's. Maar hoe? Een analyse van het merk en de content maakte de uitdaging duidelijk: Friendly Viking's was vooral product-gestuurd. In alle uitingen stonden producten centraal. Zowel letterlijk als figuurlijk. Maar wat was hun verhaal? De communicatie was reclamisch > product-gedreven zenden. En hoewel het merk een duidelijke visie en boodschap heeft, werd hier in de communicatie weinig aandacht aan besteed.

Dat was de start van onze missie: hoe zorgen we ervoor dat Friendly Viking's meer is dan een product? Dat het een gezicht krijgt? En een missie waar je je bij wilt aansluiten? Zodat je geen eenmalige consument wordt, maar een fan. En we van daaruit verder kunnen bouwen. Het bereik in Nederland kunnen vergroten en de binding met de consument intensiveren. Een merk dat inspiratie geeft. Vorm is essentieel om betekenisvol, onderscheidend en herkenbaar te zijn. Maar om dit goed te doen, moeten we inhoud geven aan die vorm. Design gaat om meer dan de kwaliteit van het product, het gaat om het verhaal dat we vertellen rondom het product. Dat is waardoor mensen stoppen met scrollen bij het zien van een beeld, dat is het verhaal dat we elkaar vertellen, waar mensen zich in herkennen.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Na diverse gesprekken en een inspectie van het merk-DNA, kwamen we tot drie woorden: vegan, strong, friendly. Dit is de kern van Friendly Viking's.

Vegan

Dit gaat over plantaardig eten. Verrassende en gezonde producten. Vegan gaat over nieuwe wegen inslaan. Over experimenteren en zoeken naar balans. Door lekkere verrassende gezonde plantaardige gerechten te delen. Wat het typisch Friendly Viking's maakt? Het gebruik van:
• Pure ingrediënten
• Het gevoel dat het rechtstreeks uit de natuur komt
• Frisse fotografie met natuurelementen - zoals hout
• Gerechten die lekker en gezond zijn

Strong
Dit gaat over puur en basic living. Over de kracht van de natuur. Over gezond leven, sporten in de buitenlucht en de balans tussen lichaam en geest. Wat het typisch Friendly Viking's maakt? Het gebruik van:
• Elementen uit de natuur, zoals bos en zee
• Pure oefeningen in de natuur, gericht op kracht (versterking van lichaam en geest)
• De focus-elementen van de natuur zijn: koud en fris, water en wind, hout en mos

Friendly

Dit gaat over goed doen. Dingen die het leven een beetje mooier maken. Over aandacht voor de kleine dingen, die een groot verschil kunnen maken. Friendly gaat over small acts of kindness, waarmee we de interactie met onze doelgroep aangaan. Wat het typisch Friendly Viking's maakt?
• Het kleine gebaar: niet big & loud, maar puur en oprecht.
• De natuur speelt altijd een rol: of het nu gaat om het geven van een bloemetje of een
plantaardig ontbijt aan iemand die het moeilijk heeft.

Door deze drie woorden centraal te stellen in alles wat we doen (inhoud en design).

www.axioma.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

The Medals worden toegekend voor uitstekende kennis en kunde op expert-onderdelen van contentmarketing. De categorieën zijn verdeeld in twee groepen: Creatie, Vorm & Concept en Distributie, Promotie, Conversie & Data.

www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] Social Inc: De kracht van durven kiezen

[CMTA] Com&co: Agency Life

[CMTA] MPG: Rabobank & Elektrificatie

[CMTA] Familyblend x KPN: Digitaal Opvoeden

[CMTA] M2Media: Hoe Schiphol de zakelijke reiziger opnieuw voor zich won

Partners CMTA







 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Fightclub geeft ticket weg voor BAM Congress 2025

25-11-2025 | 16:35:00
Fightclub organiseert een actie waarbij deelnemers kans maken op een ticket voor het BAM Congress 2025.

Smirnoff start wereldwijde Why Change a Good Thing-campagne

25-11-2025 | 14:28:26
De campagne richt zich op de culturele positie van het merk en de nadruk op constante smaak en kwaliteit.

Dirk van den Bosch: iO is agency, tech én consultancy

25-11-2025 | 12:04:00
In een gesprek met Bas Vlugt vertelt Dirk van den Bosch hoe iO werkt op het snijvlak van technologie, creatie, marketing en consultancy

Rick Franx: Social-first en bewijslast bij Abovo Maxlead

25-11-2025 | 11:31:00
In een gesprek met Marketing Report vertelt Rick Franx hoe de verschuiving van creatie naar bewijslast het werk fundamenteel verandert

Hotel L’Amour ontwikkelt derde hoofdstuk in ANWB-serie

25-11-2025 | 10:10:00
Het is het derde hoofdstuk in de serie ANWB helpt Nederland op weg, waarin de organisatie laat zien dat ondersteuning verder gaat dan pech onderweg.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.