
Chemie Andre van Duin en Janny sluit aan bij Hans Anders
[Interview] Frederique Rote (VENGEAN) en Linda van de Wiel (Hans Anders) over vervolgcampagne Hans Anders
Hans Anders heeft een vervolgcampagne gemaakt met André van Duin, Janny van der Heijden en haar teckel Nhaan in de hoofdrol. We spreken Frederique Rote, Copywriter bij VENGEAN en Linda van de Wiel, Director Marketing & Communications bij Hans Anders over deze campagne.
Welke boodschap wil Hans Anders overbrengen met de vervolgcampagne?
Frederique Rote; Dat je de enige echte 3=1 actie van Hans Anders – waarbij je de tweede en derde complete bril gratis krijgt – nu ook nog met iemand kan delen. Dus met z'n tweeën profiteren van drie brillen voor de prijs van één, en dat is een primeur!
Je kan de 3=1 actie dus met z'n tweeën delen. Is Hans Anders daar uniek in, wat is hier de commerciële gedachte achter?
Linda van de Wel; Goede vraag. Het antwoord is tweeledig. Ten eerste is dit inderdaad uniek en tot nu toe ongeëvenaard in de optiekbranche. Historisch heeft Hans Anders altijd op geheel eigen wijze topkwaliteit monturen, glazen en service voor een zo groot mogelijk publiek bereikbaar gemaakt. De commerciële gedachte zit ‘m in het feit dat onze vaste klanten als ambassadeurs nieuwe mensen kunnen meenemen en we zo simpelweg nog meer klanten uitnodigen om zich aan ons te verbinden.
In maart was André van Duin al te zien in het eerste deel van de campagne. Wat omvat de vervolgcampagne?
Linda van de Wiel; In dit vervolg op de communicatie die in februari werd ingezet - eveneens ontwikkeld met creative branding agency VENGEAN - krijgt André van Duin gezelschap van Janny van der Heijden én haar geliefde teckel Nhaan. De 360-campagne introduceert daarmee klip en klaar de unieke nieuwe wending in de populaire 3=1 actie van Hans Anders: dat deze nu dus tijdelijk deelbaar wordt.
Frederique Rote; In het eerste hoofdstuk van de campagne zagen we hoe André op zijn geheel eigen, charmante wijze de 3=1 actie introduceerde: met drie brillen tegelijk op zijn hoofd.
Omdat je vanaf nu met z'n tweeën kunt profiteren van deze actie, leek het vanzelfsprekend dat André dat met Janny zou doen. Zij zijn immers een bewezen gouden duo. Dat Nhaan uiteindelijk de derde bril op krijgt, is typische André & Janny humor. En past helemaal bij het merk Hans Anders.
Hoe is het gegaan om Janny van der Heijden te strikken voor de campagne?
Linda van de Wiel; Haha, ik zou niet spreken van strikken. We hebben met VENGEAN aan het begin een overtuigende persoonlijke presentatie en brief voor Janny en André gemaakt waarin we het feit dat zij de perfecte fit zijn voor ons merk hebben uitgelegd en in eerste instantie de scripts voor de commercials werden gedeeld. Daarop werd toen enthousiast gereageerd. En vanaf dat moment zijn de dialoog en de samenwerking op gang gekomen. Beide BN’ers (en Nhaan) maakten van het begin af aan onderdeel uit van het communicatieconcept.
Hoe waren de reacties op de campagne van maart 2025?
Linda van de Wiel; Tot dusver vooral lovend! Zowel van branchegenoten en onze eigen collega’s als van het publiek en onze miljoenen-tellende klantenkring. Om goed bij Hans te passen, hoeft André van Duin alleen zijn vrolijke zelf te zijn. En juist dat komt super sympathiek over, krijgen we van iedereen terug. Verder waarderen mensen de humor, toegankelijkheid en - gezien de resultaten - ook de actie-boodschap zelf.
Wat heeft de campagne van dit jaar Hans Anders tot nu toe opgeleverd?
Linda van de Wiel; Veel. Sinds de livegang in maart van alle on- en offline communicatie rondom de 3=1 promotie met André van Duin in de hoofdrol, zien we een significante boost op alle fronten. De definitieve tracking results moeten nog komen maar dat het onze verwachtingen tot nu toe overtreft staat vast.
Het duo André van Duin en Janny van der Heijden kennen velen van diverse actuele programma's op tv (bij Omroep Max bij de NPO). Waarom hebben jullie ze nu samen gevraagd?
Frederique Rote; Ze zijn al heel lang en van heel veel programma's bekend en inmiddels simpelweg hele bekende Nederlanders. Daarnaast zijn ze toegankelijk en geliefd door nagenoeg iedereen in Nederland, net als Hans.
De chemie tussen André en Janny, het knusse gevoel dat ze samen brengen, sluit perfect aan bij hoe we willen communiceren: warm, dichtbij en een tikje eigenwijs. En zo zijn er nog wel meer BN'ers die passen bij Hans, dus wie weet wat de toekomst in petto heeft.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Hans Anders breidt campagne met André van Duin uit
Bram Holzapfel (VENGEAN): Wij bouwen merken met ondernemers
[Forum] Een nieuw business model voor creative agencies?
Branding voor groei: het verhaal achter AlgMighty
Bekende Nederlanders hebben óók gewoon een goede bril nodig
Gepubliceerd door: David de Jong