Channel Factory: Nederlanders kijken 50 minuten per dag naar YouTube

Nederlanders spenderen steeds meer tijd op YouTube, met een gemiddelde kijktijd van ruim 50 minuten per dag. Dit maakt YouTube populairder dan traditionele tv en streamingdiensten zoals Netflix en Videoland. Uit data van Google en Channel Factory blijkt dat jongere generaties steeds vaker kiezen voor YouTube.

YouTube heeft 13 miljoen Nederlandse kijkers (18+) in mei 2024. Onder kijkers die via connected tv (CTV) naar YouTube kijken, geeft 60 procent aan dat ze de voorkeur geven aan YouTube boven lineaire tv. Daarnaast beschouwt 67 procent YouTube als hun meest gebruikte videodienst. Jongeren in de leeftijd van 18 tot 26 jaar geven aan dat YouTube het enige platform is dat ze een jaar lang zouden willen gebruiken.

Engels en Nederlands populairste talen

Engelstalige video’s zijn goed voor meer dan 50 procent van de kijktijd op YouTube in Nederland, gevolgd door content in het Nederlands, Russisch en Arabisch. Wat betreft populaire creators behoren Bankzitters, Gio, Rijk Hofman, MrBeast en EnzoKnol tot de meest bekeken namen. Opvallend is dat Ziggo Sport, voorheen een vaste waarde in de top 50, inmiddels buiten deze lijst valt.

YouTube Shorts groeit mee met de trend

Korte video's via YouTube Shorts, wereldwijd goed voor meer dan 70 miljard views per dag, spelen ook in Nederland een steeds grotere rol. Deze contentvorm sluit aan bij de voorkeuren van jongere kijkers en draagt bij aan de veelzijdigheid van het platform.

Exclusieve data voor Nederlandse adverteerders

Channel Factory presenteert deze data als partner van het YouTube Measurement Program.

Teun Eling, Lead Client Solutions Benelux en Frankrijk: “We willen dat adverteerders het maximale halen uit YouTube. Deze data biedt hen de kans om relevantere en effectievere campagnes te ontwikkelen, afgestemd op het veranderende mediagedrag van Nederlandse kijkers.”

www.channelfactory.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Marco van de Lisdonk: YouTube groeit op tv met Channel Factory

26-09-2025 | 13:54:00
Tijdens DMEXCO 2025 sprak Bas Vlugt met Marco van de Lisdonk, Head of Sales bij Channel Factory.

Channel Factory en SilverLabs analyseren Nederlandse kijkdata

19-09-2025 | 12:53:00
Nederlanders besteden steeds meer tijd op YouTube, maar een groot deel heeft geen goed beeld van het eigen kijkgedrag.

[Vacancy] Channel Factory has a position for Senior Client Solution Manager

28-07-2025 | 15:54:00
Channel Factory is directly looking for Senior Client Solution Manager - Amsterdam

Marco van de Lisdonk: YouTube vraagt om precisie en data

07-07-2025 | 19:39:10
In gesprek met Bas Vlugt vertelt hij over de werkwijze van Channel Factory en het belang van brand safety en brand suitability op YouTube

[Vacancy] Channel Factory has a position for Senior Performance Specialist

27-06-2025 | 10:19:00
Channel Factory is directly looking for Senior Performance Specialist - Amsterdam


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Hart Voor De Zaak organiseert Sta op voor Stamcellen Gala

29-09-2025 | 12:37:42
De opbrengst bedroeg 130 duizend euro, een verdubbeling ten opzichte van het eerste gala.

EW en Here lanceren Stem Wijzer voor verkiezingen

29-09-2025 | 09:14:01
EW is gestart met de campagne Stem Wijzer, die draait om het belang van betrouwbare informatie in aanloop naar de verkiezingen.

[Vacatures] Cheil Benelux zoekt een Creatieve Content Creator (NL) – Social First

29-09-2025 | 08:52:00
Cheil Benelux is per direct op zoek naar Creatieve Content Creator (NL) – Social First - Fulltime - Amsterdam

Inholland kiest Dentsu Creative voor studentencampagne

29-09-2025 | 08:40:39
De samenwerking begon met de campagne Skills voor het leven, waarin studenten vaardigheden delen die niet in boeken te vinden zijn.

Bata Industrials presenteert internationale merkstrategie

26-09-2025 | 10:03:44
Bata Industrials heeft een wereldwijde merkpositionering gelanceerd onder de slogan Work safe. Live great.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.