Cees Faes: VVD, GL-PVDA of toch PVV, wie leidt de dans?

Over campagnestress, dansvloerpoker en plan B’s die je eigenlijk niet wilde

Ik zie ze weer helemaal voor me. De jongens aan de ene kant van de zaal. De meisjes aan de andere. Niemand bewoog. Iedereen keek. Nét iets te lang. De spanning in de lucht was tastbaar – een mix van testosteron, Axe Africa en pure onzekerheid.We zaten op dansles bij Dansschool Boutkan in Tilburg. Elke zaterdagavond. De discobol draaide. De muziek speelde zachtjes. En dan, het ritueel: de muziek stopt. De dansleraar pakt de microfoon. Even stilte.

“Heren… u mag een danspartner vragen.”

En dan barstte het los. Een collectieve sprint over de dansvloer. Iedere jongen veranderde in een doelzoekende raket – afgevuurd op het meisje dat hij al weken heimelijk in de smiezen had. Mijn persoonlijke Plan A: rood haar, sproetjes, licht nerveuze glimlach. Perfect.

Maar dan, halverwege, uit mijn ooghoek: een andere jongen. Sneller. Vastberadener. Recht op zijn doel af. Mijn hart bonkte, maar mijn hoofd deed iets anders: herberekenen. Kan ik hem nog voor zijn? Of wijk ik uit naar Plan B – ook leuk, iets minder m’n type, maar wél beschikbaar. En de kans dat ik daar als eerste aankom, groter.

En precies daar zie ik nu alle politieke partijen staan. Aan de rand van de campagnevloer. De microfoon kraakt al. Het moment dat ze mogen bewegen komt eraan. En dan is het: gáán.

Maar ja… wáárheen? Welk thema claim je? Word jij de topic owner van klimaat (“Iedereen zonnecollectoren op het dak!”)? Of ben je net te laat, en wijk je uit naar wonen (“Welk dak? Ik kan geen huis vinden”), bestaanszekerheid (“Ik héb een huis, maar kan de energie niet betalen”), migratie (“Daar komt het door!”), of stikstof (“Het is dat of je biefstuk”)?

Ik heb aan twee landelijke campagnes gewerkt. Ik weet wat er nu achter de schermen gebeurt: spreadsheets, focusgroepen, zwoegende WhatsApp-groepen, campagneteams die zweten boven exact deze vraag: Waarmee zijn we als eerste, en waar zijn we geloofwaardig?

Niet halverwege van plan A naar plan B schuiven zonder dat het opvalt

Want iedereen weet: je kunt niet halverwege van plan A naar plan B schuiven zonder dat het opvalt. En in de politiek is niets dodelijker dan het gevoel dat je ergens niet écht voor ging.Ik weet het nog. Mijn beste vriend pakte dat meisje met de sproetjes. Hij stond stevig in zijn keuze, en dansles was voor hem ineens leuk.

Ik belandde bij Plan B. Ook aardig. Goed gesprek. Prima houding. Maar ik voelde aan alles: dit was niet waarvoor ik gesprint was.En zij zag dat ook. Ze keek me aan met een blik die zei: "Je bent hier niet echt voor mij."

En dat is géén basis voor de quickstep. Laat staan voor een meerderheid in de peilingen.

                                                                                        --

Cees Faes is oprichter van Fightclub.

www.fightclub.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Cees Faes: Exit Porter, Enter het Zeskrachten Model

27-08-2025 | 10:42:00
Er is al een tijdje een zesde kracht opgedoken die sterker is dan welke nieuwkomer of substituut ook.

Cees Faes: Beschaving te koop. Gratis bezorgd uit Beijing

22-08-2025 | 11:02:00
We houden er in het Westen wel van om onszelf een beetje te zien als de hoeders van beschaving.

Cees Faes: Je bent wat je rijdt

11-08-2025 | 14:39:00
Op weg naar vakantie werd ik ermee doodgegooid. Merken die ik nog nooit had gezien, laat staan hardop had uitgesproken.

[Forum] Sydney Sweeney has great jeans

07-08-2025 | 13:08:00
Met regelmaat vragen wij bepalende spelers in ons vak in de rubriek [Forum] naar hun mening over actuele onderwerpen. Vandaag is de vraag: Wat vind jij van (de ophef over) de Sydney Sweeney has great jeans campagne Sydney Sweeney has great jeans campagne

Cees Faes: Woke-vertising hangt als kauwgom aan de schoen van onze branche

07-08-2025 | 10:23:00
Kijk naar deze campagne met Sydney Sweeney: slim idee, dikke knipoog, nul moraal. Resultaat? Beurskoers +20%, omzet door het dak.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Natwerk en AM ontwikkelen campagne rond leefomgevingen

02-09-2025 | 15:39:00
Met de campagne wil AM laten zien hoe het bedrijf kijkt naar de mogelijkheden van gebiedsontwikkeling en hoe leefomgevingen met maatschappelijke waarde kunnen worden gecreëerd.

Persuade ontwikkelt campagne voor betaalbare diamant Zeeman

02-09-2025 | 14:38:00
De campagne moet laten zien dat diamanten niet altijd duur hoeven te zijn en maakt de vaak ondoorzichtige markt toegankelijker.

Hart Voor De Zaak ontwikkelt campagne voor ZZUPER

02-09-2025 | 12:11:00
Met de slogan Fiks je dikke noodbuffer worden vakmensen als timmermannen, metselaars en installateurs gewezen op de risico’s van langdurige uitval.

VCCP ontwikkelt eerste VK-tv-campagne voor Primark

02-09-2025 | 11:53:00
Onder de titel In Denim We Can is dit de eerste uiting van het merkplatform That’s So Primark in het VK

Dentsu Creative werkt voor Prinses Máxima Centrum

02-09-2025 | 09:27:00
De samenwerking begon met de campagne voor de Maand van Kinderkanker. Hierin staat het thema beter worden centraal
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Pie Kamau

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.