Cees Faes: Belgen willen eerst echt kennismaken
[Marketing Report TV] Oprichter van Fightclub over cultuurverschillen tussen Nederland en België en Customer Collective
Cees Faes, oprichter van Fightclub, was te gast bij Marketing Report TV. In gesprek met Peter Wybenga vertelt hij over de aansluiting bij Customer Collective, de cultuurverschillen tussen Nederland en België en de kracht van succesvolle internationale campagnes.
Sluiting aan bij Customer Collective
Fightclub sloot zich aan bij de Belgische groep Customer Collective, een netwerk van marketing- en communicatiespecialisten.
Cees Faes: “Het mooie aan Customer Collective is dat al die specialismen er al in zaten.”
Deze strategische stap verbreedde de ambities van Fightclub, legt Cees uit, door gezamenlijk specialistische diensten te leveren.
Succes met Belgische campagnes
Een belangrijk bewijs van de succesvolle kruisbestuiving is de campagne voor Jupiler tijdens het WK: We are Belgium.
Cees Faes: “Die campagne deed het fantastisch in België en won zelfs twee Effies.”
Hoewel in Nederland relatief onbekend, liet het internationale succes zien dat Fightclub met een Belgische touch een significante impact kan maken.
Groei met behoud van identiteit
Nu richt Fightclub zich naast België ook op Duitsland. Cees haalt een uitspraak aan van een oud-voorzitter van de Kamers van Koophandel.
Cees Faes: “Nederlanders houden van Belgen, maar respecteren ze niet altijd genoeg. Belgen houden minder van Nederlanders, maar respecteren ze vaak te veel.”
Een treffend inzicht in de onderlinge verstandhouding.
Wat betreft overnames maakt Customer Collective bewust strategische keuzes. Volgens Cees gaat het niet om centralisatie, maar om het versterken van het volledige marketingtraject, van data & insights tot creatie en automation.
Vooruitblik: tarievenoorlog raakt midlifers
Cees is bezig met zijn volgende column, waarin hij de impact bespreekt van invoerheffingen. Hij verwacht dat voornamelijk mensen in een midlifecrisis getroffen worden, omdat bijvoorbeeld Harley’s, bourbon en zelfs Levi’s duurder zullen worden.
Cees Faes: “Mijn advies: koop Europese spullen!”
Bekijk de video hier:
Marketing Report TV is powered by Iron Films en Abovo Maxlead

IRON Films is een creatief productiebedrijf gespecialiseerd in Virtual Production, Motion Control en visuele pre-productie. Vanuit onze Pop-Up studio's in Nederland (co)produceren we commercials voor televisie en online. We combineren technische expertise met creatieve visie en helpen organisaties bij de implementatie van toekomstgerichte productietechnieken, zoals led-volumes, real-time rendering en pre-visualisatie. Naast producties bieden we ook advies, trainingen en tools voor onderwijsinstellingen en mediaprofessionals.

Wij zijn Abovo Maxlead; 230 specialisten in marketing en media, gevestigd in Hoorn en Oegstgeest. We zijn het grootste onafhankelijke marketing- en mediabureau van Nederland. We zijn eigenzinnig. Eigenzinnig in marketing en media.
Van een full funnel, crossmediale marketingcampagne tot een nieuwe website, en van een verse huisstijl tot een complete omnichannel marketingstrategie; we kunnen het allemaal voor je maken. We zijn continu op zoek naar de meest effectieve marketing- en mediamix, in nauwe samenwerking met onze klanten. Omdat we alle disciplines onder één dak hebben zijn de lijnen kort en kunnen we je optimaal bedienen. We kennen elke markt als onze broekzak.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bregje van Iperen: Familie-influencers maken impact voor merken
Lisette Samplonius: Finally an Agency is spot on
Eefje Gubbens: Print is nog steeds booming bij Matter
Danny Thijssing: Buitenreclame werkt omdat je het echt beleeft
Liedewij Hentenaar: Hoe klinkt jouw merk?
Nik Sluijs: Happiness Amsterdam werkt als één Benelux-club
Sander van Gestel: Mediahuis kiest voor eigen innovatie
Dion Holla: Muziek is een strategisch wapen voor merken
Eduard van Bennekom en Lukas van de Ven: Creatieve fusie voelt als thuiskomen
Andy Mosmans: nexeye groeit in Europa met VENGEAN-power
Marco van de Lisdonk: YouTube vraagt om precisie en data
Nathalie Peters: Groei begint bij je eigen mensen
Patrick Molleman: Retail en digitaal maken Global sterker
Maurice Kaan: Van regio naar impact met Abovo Maxlead
Hans Bauman: Gouden Esprix bekroont 25 jaar Bob
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Interview] Carolien Bos (Menzis): Er voor iemand zijn is de kern
Stan Molemaker hoofdambassadeur Movember 2025
Bibliotheken starten campagne Heel Nederland Leest
[Vacatures] Giesbers Retail zoekt een Campagnemanager
Media Reverse en Habufa lanceren XOOON-campagne op tv
Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers