Cees Faes: Marketing is topsport

[Column] De oprichter van Fightclub: Wat als FC Barcelona net zo zou werken als veel gemiddelde bureaus?

Vraag het aan een willekeurig bureau en je krijgt het volle pakket: scherp aan de wind, creatief tot op het bot, hongerig naar prijzen. Alles klopt – op papier. Marketing is topsport immers,  alles draait om focus, ritme, samenwerking, en een tomeloze drive.

Maar sinds corona is er iets geks gebeurd. De lijnen zijn vager geworden. De energie diffuser. Het teamgevoel? Vaak verspreid over keukentafels, papadagen, yogasessies en reflectieve wandelingen. De bal gaat nog wel rond, maar het doel lijkt… optioneel.

En dus vroeg ik me af: wat als FC Barcelona net zo zou werken als veel gemiddelde bureaus* anno nu?

Maandagochtend, 09.38 uur. De selectie van FC Barcelona verzamelt zich voor de dagstart. Niet op het trainingsveld – nee, in een lichte Zoom-call. Trainer Xavi (4x winnaar Champions League, 1x wereldkampioen, 2x Europees kampioen) opent het gesprek met een check-in rondje. “Laten we even verbinden,” zegt hij zacht. 

“Pedri, waar zit jij vandaag?” “Thuis,” mompelt Pedri (creatieve middenvelder, 7 miljoen euro/jaar). “Kinderen hadden een korte schooldag. Dus ik train straks asynchroon.” “Begrijpelijk,” knikt Xavi. 

“Robert, hoe voel jij je vandaag?” “Ik ben spits,” zegt Robert Lewandowski (flegmatieke goalgetter, 20 miljoen euro/jaar) droog.

“Klopt,” zegt Xavi. “Maar we zijn allemaal mensen, Robert.”

Dan stelt Frenkie de Jong (stilistisch spelverdeler, 18 miljoen euro/jaar) voor om eerst een intentie te zetten. Iets met flow. En of het goed is als hij straks om 11.00 uur even een uurtje offline is voor zijn acupunctuur. Mag.

Raphinha (onvoorspelbare rechtsbuiten, 6 miljoen euro/jaar) heeft zich intussen afgemeld. Papadag. 

João Félix (gevoelige schaduwspits, 5 miljoen euro/jaar) zit op workation in Bali. 

En İlkay Gündoğan (bewuste middenvelder, 9 miljoen euro/jaar) volgt een leiderschapstraject waarbij hij deze week alleen maar luistert.

Een kwartier later is het veld open: een breakout room in Miro, waar de voorhoede en de verdediging samen een strategische brainstorm doen over hoe ze het spel willen beleven. Geen tactiek, geen opstelling – dat is te directief. Gewoon even sparren over gezamenlijke waarden. Er wordt een canvasje gevuld met post-its: verbindend, inclusief, adaptief. Iemand oppert radicaal kwetsbaar, maar dat voelt tóch als een te grote stretch voor Marc-André ter Stegen (gerenommeerd keeper, 14 miljoen euro/jaar). Die heeft vorige week al zijn innerlijke kind ontmoet en wil het rustig aan doen.

Dan een korte pauze: gemberthee en ademwerk. 

Jules Koundé (noeste verdediger, 9 miljoen euro/jaar) leidt een sessie ‘bewust ademen in teamverband’. Alejandro Balde (idealistische linksback, 2 miljoen euro/jaar) stelt voor om elkaar aan het eind van de dag waarderend feedback te geven, op basis van ieders unieke bijdrage aan het teamveld. Iedereen knikt. Behalve Lamine Yamal (frêle wonderkind, 16 jaar, 3 miljoen euro/jaar), die vraagt of er ook nog een bal aan te pas komt vandaag. Lamine moet nog veel leren.

Na de lunch – vegetarisch, met een zero waste policy – staat er een drietrapsraket gepland: een 1-op-1 met jezelf, een reflectieve wandeling en een silent disco om de teamfrequentie te verhogen. De wedstrijd van vanavond is ‘secundair’. Of zoals de sportpsycholoog het noemt: een spiegelmoment in de context van collectieve groei.

’s Avonds verliest Barça met 5-0 van Getafe. In de kleedkamer is het stil. Niet vanwege teleurstelling – nee, omdat stilte ook ruimte biedt. Voor wat er is.

“We hebben vandaag niet verloren,” zegt Xavi zacht, terwijl hij een slok neemt uit zijn Stanley Cup van 1,2 liter in de kleur Fog Mist Lavender. “We hebben gevoeld.”

*En gelukkig is Fightclub alles behalve een gemiddeld bureau.

--

Cees Faes is oprichter van Fightclub.

www.fightclub.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Cees Faes: Het kan wél (zeker met 1,8 miljoen op zak)

03-11-2025 | 10:00:00
Een merk verkopen is knap, maar een gedachte verkopen, dat is hogere marketingkunde

Cees Faes: Maar Lode, Thijs, Erik en Andy doen het ook best goed hoor, mam.

28-10-2025 | 16:25:00
Over mijn moeder en de Reclamebureau 100 van vorig jaar.

Cees Faes: Ik voel een afstand

17-10-2025 | 10:58:24
Vanochtend om kwart over zes stond ik weer in de file. Niet omdat ik daar plezier in heb, ik heb geen fetisj voor remlichten

Cees Faes: De handschoenen uit

02-10-2025 | 14:57:41
We hebben een nieuw manifest: de Pitchcode 2025.

Cees Faes: Het wordt B. Maar dan met een beetje C. In de stijl van A

25-09-2025 | 10:20:00
Eén van de inzichten die ik destijds tijdens mijn studie meekreeg en sindsdien dagelijks in de praktijk zie, is het verschil in machtsafstand


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Digital Campaign Manager bij Mediaplus

28-11-2025 | 08:46:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar Digital Campaign Manager bij Mediaplus

The Fat Lady Agency of the Year op de BOCA’s 2025

27-11-2025 | 14:17:00
The Fat Lady heeft de titel Agency of the Year gewonnen bij de Belgische BOCA’s 2025. Bij de vierde editie van de BORAs, de Best of Reputations Awards won Whyte Corporate Affairs de titel Agency of the Year. Bij de 34° editie van de BOA’s, de Best of Activation Awards won Happiness Brussels de Agency of the Year Award

Sanne Houterman: Zo bouwt Cheil aan Nongshim in Europa

27-11-2025 | 14:01:23
In dit interview spreken we Sanne Houterman, Strategy Director van Cheil Benelux, over de keuzes achter die samenwerking.

Filmha.ai brengt kerstcommercial volledig tot leven met AI

27-11-2025 | 12:55:00
De studio wil met deze productie laten zien dat technologie een rol kan spelen in het ondersteunen van menselijkheid en emotie.

Anja Froeling: Selmore werkt aan bureau van de toekomst

27-11-2025 | 12:19:00
Froeling vertelt hoe Selmore zijn creatieve fundament behoudt, waarom guiding ideas belangrijker zijn dan ooit en hoe de samenwerking met DotControl moet leiden tot een bureau dat in Nederland nog niet bestaat.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.