Cees Faes: Je bent wat je rijdt

[Column] Over zielloze automerken en het verdwijnen van rij-identiteit

Op weg naar vakantie werd ik ermee doodgegooid.

Merken die ik nog nooit had gezien, laat staan hardop had uitgesproken.

BYD. Nio. Zeekr. Ora Funky Cat. Leapmotor.

Ik las de namen en dacht dat iemand een grap aan het maken was.

Alsof ze zijn bedacht door een team woke creatieven dat auto’s als de duivel ziet, maar toch een merknaam moest opleveren.

Het resultaat: woorden zonder verleden, zonder emotie, zonder ziel.

En toen drong het tot me door: er zijn dus mensen die dit pikken.

Sterker nog: die dit kopen.

Die hun geld overmaken, de sleutels aannemen en vervolgens hun straat inrijden in iets wat klinkt als een typfout.

Het idee alleen al maakte me zo lichtelijk agressief dat ik besloot de frustratie op dezelfde manier van me af te schrijven als ooit die column over gemberthee.

Want deze auto’s... ze hebben nul emotie.

Ze zijn bedacht door AI-agenten die nooit verliefd zijn geweest, nooit ruzie hebben gekregen in de file op hun eerste vakantie met hun vriendinnetje, laat staan seks hebben gehad op de achterbank van een te kleine auto.

Auto’s zonder jeugd, zonder littekens.

Perfect glad. En dus volkomen leeg.

Het is alsof iemand het concept auto door een spreadsheet heeft gehaald.

Alles klopt. Alles werkt. Alles is zo steriel dat je je afvraagt of er wel iemand aan te pas is gekomen die wél een hartslag heeft.

De bestuurders van die merken?

Ze lijken uit een parallel universum te komen waar ratio belangrijker lijkt dan karakter en waar niemand ooit heeft geleerd dat een beetje stijl altijd schuurplekken veroorzaakt.

Je kijkt naar zo’n Ora Funky Cat alsof het een waterkoker is: nuttig, maar niemand hangt er een poster van boven zijn bed.

Ooit vertelde een auto wie je was.

Nu verraadt hij vooral dat je de goedkoopste privatelease-deal hebt gevonden.

Identiteit was iets wat je opbouwde.

Van een Fiat naar een Alfa, naar een Lancia, naar een Ferrari.

Dat had iets. Iets van leven. Van winnen.

En nu?

Nu druk je op ‘accepteer voorwaarden’ en zit je in een BYD.

En iedereen weet wie je bent: de nieuwe Buckler-drinker.

--

Cees Faes is oprichter van Fightclub.

www.fightclub.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Cees Faes: Ik voel een afstand

17-10-2025 | 10:58:24
Vanochtend om kwart over zes stond ik weer in de file. Niet omdat ik daar plezier in heb, ik heb geen fetisj voor remlichten

Cees Faes: De handschoenen uit

02-10-2025 | 14:57:41
We hebben een nieuw manifest: de Pitchcode 2025.

Cees Faes: Het wordt B. Maar dan met een beetje C. In de stijl van A

25-09-2025 | 10:20:00
Eén van de inzichten die ik destijds tijdens mijn studie meekreeg en sindsdien dagelijks in de praktijk zie, is het verschil in machtsafstand

Cees Faes: Dit advies is echt cringe, zéro drip, nada skills

09-09-2025 | 16:43:00
De Onderwijsraad heeft weer een rapport uit de printer laten rollen. Vijftig pagina’s foutloos Nederlands: puntkomma’s op de juiste plek, voetnoten om trots op te zijn.

Cees Faes: Exit Porter, Enter het Zeskrachten Model

27-08-2025 | 10:42:00
Er is al een tijdje een zesde kracht opgedoken die sterker is dan welke nieuwkomer of substituut ook.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bekende Nederlandse vrouwen delen ervaringen in TENA-campagne

17-10-2025 | 12:37:27
Rond Wereld Menopauze Dag lanceert TENA de campagne Het is stil voor de overgang, ontwikkeld in samenwerking met Publicis Groupe Nederland en Boomerang.

Diggy Dex en nabestaanden brengen herinneringslied uit voor Monuta

17-10-2025 | 11:30:46
Monuta lanceert dit jaar de vierde editie van de campagne November 2 Remember met een bijzonder initiatief: een nieuw lied van Diggy Dex

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Projectmanager

17-10-2025 | 09:20:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Projectmanager - Amsterdam

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Tijjani Reijnders wordt gezicht van Rexona in Nederland

16-10-2025 | 17:53:00
Rexona kondigt een samenwerking aan met profvoetballer Tijjani Reijnders, middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.