Cees Faes: Go Ahead, Make My Day

[Column] Oprichter van Fightclub over clubnamen met karakter, van Dirty Harry tot Deventer

Er zijn van die zinnen die je gewoon een keer wilt gebruiken in een serieuze vergadering. “Go ahead, make my day” is er zo eentje. Gisteren, na de bekerwinst van Go Ahead Eagles, mocht heel Deventer hem in koor brullen. En eerlijk is eerlijk: het was ook wel een filmisch moment.

Maar stel je even het moment van oprichting voor, ergens in 1902. Een houten zaaltje, dampend van de pijpenrook, waar een groepje heren in driedelig grijs bijeenkomt om een nieuwe voetbalclub op te richten. Ze hebben een visie, ze hebben een bal, en na drie uur over de kleur van de sokken te hebben gedebatteerd, is er nog één agendapunt. Punt 12: naam van de club.

Je voelt hem al aankomen. Er is op dat moment net iets te vaak op het bitterglas getikt. Een paar suggesties vliegen over tafel – iets als Deventer Voorwaarts of Altijd Vooruit (die laatste was al bezet door de lokale fanfare). Maar dan staat er iemand op. “Heren,” zegt hij, “we noemen het gewoon: Go Ahead.” Even stil. Dan geknik. Geroezemoes. “Engels,” zegt er één bewonderend. “Lekker daadkrachtig,” bromt een ander. “En vooruit is altijd beter dan achteruit,” knikt een derde, die zelf als linksback vooral tegen de bal aanloopt.

Flashforward naar 2025, en daar staan ze dan: de Go Ahead Eagles met de KNVB Beker boven hun hoofd. De club met de meest Amerikaanse naam van Nederland, en dat in het knusse, oer-Hollandse Deventer. De enige club in de Eredivisie met een Engelse bevelvorm als naam – alsof Clint Eastwood hem persoonlijk heeft bedacht tussen twee Dirty Harry-shoots door. Go ahead. Make my day.

Het is een naam die opvalt. Net als Deportivo Wanka uit Peru (niet ideaal voor de Britse markt), of Mysterious Dwarfs uit Ghana – daar wil je toch tegen spelen puur voor het programmaboekje? Of No Weapon FC, ook uit Ghana, gebaseerd op de Bijbelse tekst “No weapon formed against me shall prosper.” Zwaar beladen naam wel, voor een middenmoter.

En dan heb je nog de categorie twijfelachtig. Young Boys uit Zwitserland. Naughty Boys uit Lesotho. Klinkt eerder als iets wat je in een incognito tabblad op Google tegenkomt dan als een tegenstander in de Europa League. Maar ze bestaan echt. En ze zijn er trots op. Net als Happy Valley uit Hongkong – waar het altijd zonnig lijkt, zelfs als je met 5-0 verliest.

Maar de mooiste naam? Die komt gewoon uit Deventer. Go Ahead was al mooi. In 1971 kwamen de vleugels erbij, toen trainer Barry Hughes vond dat de club “iets majestueus nodig had.” “Eagles,” zei hij. “Deventer moet vliegen.”

En nu vliegen ze dus. Bekertje in de lucht, hele stad in extase. Eén ding is zeker: ze hebben onze dag gemaakt.

--

Cees Faes is oprichter van Fightclub.

www.fightclub.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Cees Faes: Dit advies is echt cringe, zéro drip, nada skills

09-09-2025 | 16:43:00
De Onderwijsraad heeft weer een rapport uit de printer laten rollen. Vijftig pagina’s foutloos Nederlands: puntkomma’s op de juiste plek, voetnoten om trots op te zijn.

Cees Faes: Exit Porter, Enter het Zeskrachten Model

27-08-2025 | 10:42:00
Er is al een tijdje een zesde kracht opgedoken die sterker is dan welke nieuwkomer of substituut ook.

Cees Faes: Beschaving te koop. Gratis bezorgd uit Beijing

22-08-2025 | 11:02:00
We houden er in het Westen wel van om onszelf een beetje te zien als de hoeders van beschaving.

Cees Faes: Je bent wat je rijdt

11-08-2025 | 14:39:00
Op weg naar vakantie werd ik ermee doodgegooid. Merken die ik nog nooit had gezien, laat staan hardop had uitgesproken.

[Forum] Sydney Sweeney has great jeans

07-08-2025 | 13:08:00
Met regelmaat vragen wij bepalende spelers in ons vak in de rubriek [Forum] naar hun mening over actuele onderwerpen. Vandaag is de vraag: Wat vind jij van (de ophef over) de Sydney Sweeney has great jeans campagne Sydney Sweeney has great jeans campagne


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.