Cees Faes: Go Ahead, Make My Day

[Column] Oprichter van Fightclub over clubnamen met karakter, van Dirty Harry tot Deventer

Er zijn van die zinnen die je gewoon een keer wilt gebruiken in een serieuze vergadering. “Go ahead, make my day” is er zo eentje. Gisteren, na de bekerwinst van Go Ahead Eagles, mocht heel Deventer hem in koor brullen. En eerlijk is eerlijk: het was ook wel een filmisch moment.

Maar stel je even het moment van oprichting voor, ergens in 1902. Een houten zaaltje, dampend van de pijpenrook, waar een groepje heren in driedelig grijs bijeenkomt om een nieuwe voetbalclub op te richten. Ze hebben een visie, ze hebben een bal, en na drie uur over de kleur van de sokken te hebben gedebatteerd, is er nog één agendapunt. Punt 12: naam van de club.

Je voelt hem al aankomen. Er is op dat moment net iets te vaak op het bitterglas getikt. Een paar suggesties vliegen over tafel – iets als Deventer Voorwaarts of Altijd Vooruit (die laatste was al bezet door de lokale fanfare). Maar dan staat er iemand op. “Heren,” zegt hij, “we noemen het gewoon: Go Ahead.” Even stil. Dan geknik. Geroezemoes. “Engels,” zegt er één bewonderend. “Lekker daadkrachtig,” bromt een ander. “En vooruit is altijd beter dan achteruit,” knikt een derde, die zelf als linksback vooral tegen de bal aanloopt.

Flashforward naar 2025, en daar staan ze dan: de Go Ahead Eagles met de KNVB Beker boven hun hoofd. De club met de meest Amerikaanse naam van Nederland, en dat in het knusse, oer-Hollandse Deventer. De enige club in de Eredivisie met een Engelse bevelvorm als naam – alsof Clint Eastwood hem persoonlijk heeft bedacht tussen twee Dirty Harry-shoots door. Go ahead. Make my day.

Het is een naam die opvalt. Net als Deportivo Wanka uit Peru (niet ideaal voor de Britse markt), of Mysterious Dwarfs uit Ghana – daar wil je toch tegen spelen puur voor het programmaboekje? Of No Weapon FC, ook uit Ghana, gebaseerd op de Bijbelse tekst “No weapon formed against me shall prosper.” Zwaar beladen naam wel, voor een middenmoter.

En dan heb je nog de categorie twijfelachtig. Young Boys uit Zwitserland. Naughty Boys uit Lesotho. Klinkt eerder als iets wat je in een incognito tabblad op Google tegenkomt dan als een tegenstander in de Europa League. Maar ze bestaan echt. En ze zijn er trots op. Net als Happy Valley uit Hongkong – waar het altijd zonnig lijkt, zelfs als je met 5-0 verliest.

Maar de mooiste naam? Die komt gewoon uit Deventer. Go Ahead was al mooi. In 1971 kwamen de vleugels erbij, toen trainer Barry Hughes vond dat de club “iets majestueus nodig had.” “Eagles,” zei hij. “Deventer moet vliegen.”

En nu vliegen ze dus. Bekertje in de lucht, hele stad in extase. Eén ding is zeker: ze hebben onze dag gemaakt.

--

Cees Faes is oprichter van Fightclub.

www.fightclub.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Cees Faes: Maar Lode, Thijs, Erik en Andy doen het ook best goed hoor, mam.

28-10-2025 | 16:25:00
Over mijn moeder en de Reclamebureau 100 van vorig jaar.

Cees Faes: Ik voel een afstand

17-10-2025 | 10:58:24
Vanochtend om kwart over zes stond ik weer in de file. Niet omdat ik daar plezier in heb, ik heb geen fetisj voor remlichten

Cees Faes: De handschoenen uit

02-10-2025 | 14:57:41
We hebben een nieuw manifest: de Pitchcode 2025.

Cees Faes: Het wordt B. Maar dan met een beetje C. In de stijl van A

25-09-2025 | 10:20:00
Eén van de inzichten die ik destijds tijdens mijn studie meekreeg en sindsdien dagelijks in de praktijk zie, is het verschil in machtsafstand

Cees Faes: Dit advies is echt cringe, zéro drip, nada skills

09-09-2025 | 16:43:00
De Onderwijsraad heeft weer een rapport uit de printer laten rollen. Vijftig pagina’s foutloos Nederlands: puntkomma’s op de juiste plek, voetnoten om trots op te zijn.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Interview] Carolien Bos (Menzis): Er voor iemand zijn is de kern

31-10-2025 | 15:07:00
Carolien Bos is directeur klant & markt bij zorgverzekeraar Menzis. Onlangs kondigde Menzis aan de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis te lanceren en voor een andere positionering te kiezen met de missie Wij kiezen voor de mens. We spreken met Carolien Bos hierover

Stan Molemaker hoofdambassadeur Movember 2025

31-10-2025 | 10:57:08
De campagne wil mannen aanmoedigen open te praten over mentale gezondheid en elkaar actief te steunen.

Bibliotheken starten campagne Heel Nederland Leest

31-10-2025 | 09:05:12
Bezoekers ontvangen gratis Onder de paramariboom van Johan Fretz om deze maand samen te lezen en het gesprek aan te gaan.

[Vacatures] Giesbers Retail zoekt een Campagnemanager

31-10-2025 | 08:13:00
Giesbers Retail is per direct op zoek naar Campagnemanager (HBO · 32/40 uur) Arnhem 

Media Reverse en Habufa lanceren XOOON-campagne op tv

30-10-2025 | 16:09:00
In de najaarscampagne van XOOON, onderdeel van Habufa Meubelen, staat de huiskamer centraal.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.