Cees Faes: Gemberthee

[Column] Cees Faes (Fightclub): Show me what you drink and I’ll tell you who you are

We leven in een wereld waarin je drankje niet zomaar een drankje is, maar een persoonlijkheidsverklaring. Je havermelk macha latte zegt: "Ik ben creatief en draag Birkenstocks in de herfst." Je dubbele espresso? "Ik doe dingen. Snel. Nu." De vrouw die tequila bestelt op donderdagavond straalt een borderline levensgevaarlijke combinatie van zelfvertrouwen en chaos uit – ze heeft haar leven óf volledig op orde, óf geen idee waar haar schoenen zijn. Beide opties zijn aantrekkelijk.

En dan heb je… de gembertheedrinkers. Of drinksters, eigenlijk. Want het is opvallend vaak een zij, gehuld in een zorgvuldig nonchalante linnen blouse en met een blik die zegt: "Ik heb het innerlijke werk gedaan, jij ook?" De mok is steevast transparant (essentieel), zodat je het heilige brouwsel van warm water met schijfjes gember goed kunt zien – de vloeibare variant van een visionboard.

Gemberthee is geen drankje. Het is een levenshouding. Deze mensen willen geen smaak. Ze willen balans. En een Instagram-post. Gemberthee drink je niet omdat je dorst hebt, maar omdat je wil uitstralen dat je 'in contact staat met jezelf'. Dat je ademwerk doet. Dat je soms "nee" zegt tegen verjaardagen. En dan ook nog durft toe te voegen: "…en dat is oké."

En de setting is altijd hetzelfde: handen gevouwen om de mok als een warm lichtje tegen de boze buitenwereld. Zelfbewust de camera inkijkend. "Ik ben zen. En als jij dat niet bent, is dat een reflectie van jouw innerlijke onrust, niet van mijn passief-agressieve stilte."

Eerlijk: ik word er gek van.
Zodra ik in een meeting zit waar de gembertheemokken verschijnen, weet ik één ding zeker: dit wordt een sessie waar 'veiligheid in de ruimte' centraal staat, in plaats van ideeën. Waar iedereen nog 'even wil voelen wat dit met ze doet'. Waar het niet over strategie of conversie gaat, maar over energie.

Gemberthee-meetings zijn als een zachte handdruk van iemand die zegt: "Ik hoor je," maar ondertussen denkt: "Ik had eigenlijk liever een cacao-ceremonie gehad." Het tempo ligt laag, de intenties hoog, en de uitkomsten? Die worden nog even gemanifesteerd.

Laat dit een pleidooi zijn voor meer scherpe koffie in de boardroom. Meer vrouwen die whisky bestellen op woensdag. En ja, zelfs een enkele Red Bull-drinker met creatieve burn-out — maar dan gebeurt er tenminste nog iets.

--

Cees Faes is oprichter van Fightclub.

www.fightclub.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Cees Faes: Het kan wél (zeker met 1,8 miljoen op zak)

03-11-2025 | 10:00:00
Een merk verkopen is knap, maar een gedachte verkopen, dat is hogere marketingkunde

Cees Faes: Maar Lode, Thijs, Erik en Andy doen het ook best goed hoor, mam.

28-10-2025 | 16:25:00
Over mijn moeder en de Reclamebureau 100 van vorig jaar.

Cees Faes: Ik voel een afstand

17-10-2025 | 10:58:24
Vanochtend om kwart over zes stond ik weer in de file. Niet omdat ik daar plezier in heb, ik heb geen fetisj voor remlichten

Cees Faes: De handschoenen uit

02-10-2025 | 14:57:41
We hebben een nieuw manifest: de Pitchcode 2025.

Cees Faes: Het wordt B. Maar dan met een beetje C. In de stijl van A

25-09-2025 | 10:20:00
Eén van de inzichten die ik destijds tijdens mijn studie meekreeg en sindsdien dagelijks in de praktijk zie, is het verschil in machtsafstand


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.