Cees Faes: Gemberthee

[Column] Cees Faes (Fightclub): Show me what you drink and I’ll tell you who you are

We leven in een wereld waarin je drankje niet zomaar een drankje is, maar een persoonlijkheidsverklaring. Je havermelk macha latte zegt: "Ik ben creatief en draag Birkenstocks in de herfst." Je dubbele espresso? "Ik doe dingen. Snel. Nu." De vrouw die tequila bestelt op donderdagavond straalt een borderline levensgevaarlijke combinatie van zelfvertrouwen en chaos uit – ze heeft haar leven óf volledig op orde, óf geen idee waar haar schoenen zijn. Beide opties zijn aantrekkelijk.

En dan heb je… de gembertheedrinkers. Of drinksters, eigenlijk. Want het is opvallend vaak een zij, gehuld in een zorgvuldig nonchalante linnen blouse en met een blik die zegt: "Ik heb het innerlijke werk gedaan, jij ook?" De mok is steevast transparant (essentieel), zodat je het heilige brouwsel van warm water met schijfjes gember goed kunt zien – de vloeibare variant van een visionboard.

Gemberthee is geen drankje. Het is een levenshouding. Deze mensen willen geen smaak. Ze willen balans. En een Instagram-post. Gemberthee drink je niet omdat je dorst hebt, maar omdat je wil uitstralen dat je 'in contact staat met jezelf'. Dat je ademwerk doet. Dat je soms "nee" zegt tegen verjaardagen. En dan ook nog durft toe te voegen: "…en dat is oké."

En de setting is altijd hetzelfde: handen gevouwen om de mok als een warm lichtje tegen de boze buitenwereld. Zelfbewust de camera inkijkend. "Ik ben zen. En als jij dat niet bent, is dat een reflectie van jouw innerlijke onrust, niet van mijn passief-agressieve stilte."

Eerlijk: ik word er gek van.
Zodra ik in een meeting zit waar de gembertheemokken verschijnen, weet ik één ding zeker: dit wordt een sessie waar 'veiligheid in de ruimte' centraal staat, in plaats van ideeën. Waar iedereen nog 'even wil voelen wat dit met ze doet'. Waar het niet over strategie of conversie gaat, maar over energie.

Gemberthee-meetings zijn als een zachte handdruk van iemand die zegt: "Ik hoor je," maar ondertussen denkt: "Ik had eigenlijk liever een cacao-ceremonie gehad." Het tempo ligt laag, de intenties hoog, en de uitkomsten? Die worden nog even gemanifesteerd.

Laat dit een pleidooi zijn voor meer scherpe koffie in de boardroom. Meer vrouwen die whisky bestellen op woensdag. En ja, zelfs een enkele Red Bull-drinker met creatieve burn-out — maar dan gebeurt er tenminste nog iets.

--

Cees Faes is oprichter van Fightclub.

www.fightclub.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Cees Faes: Het kan wél (zeker met 1,8 miljoen op zak)

03-11-2025 | 10:00:00
Een merk verkopen is knap, maar een gedachte verkopen, dat is hogere marketingkunde

Cees Faes: Maar Lode, Thijs, Erik en Andy doen het ook best goed hoor, mam.

28-10-2025 | 16:25:00
Over mijn moeder en de Reclamebureau 100 van vorig jaar.

Cees Faes: Ik voel een afstand

17-10-2025 | 10:58:24
Vanochtend om kwart over zes stond ik weer in de file. Niet omdat ik daar plezier in heb, ik heb geen fetisj voor remlichten

Cees Faes: De handschoenen uit

02-10-2025 | 14:57:41
We hebben een nieuw manifest: de Pitchcode 2025.

Cees Faes: Het wordt B. Maar dan met een beetje C. In de stijl van A

25-09-2025 | 10:20:00
Eén van de inzichten die ik destijds tijdens mijn studie meekreeg en sindsdien dagelijks in de praktijk zie, is het verschil in machtsafstand


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.