[Cannes Report] Creatieven over je authentic voice vinden

Sharon de Graaf, creative director bij het Nederlandse dawn en Kenny Vermeulen, creative director bij het Vlaamse Duke & Grace. Beide onderdeel van Springbok. Twee creative directors met een compleet verschillende achtergrond. De ene artdirector. De ander copywriter. Samen trekken ze de hele week door Cannes. Van talk, naar strand, naar award shows. Dagelijks stellen ze elkaar daarna de vraag: “Hoe zie jij Cannes eigenlijk?”

Sharon: Hi Kenny, we zaten vandaag bij Louis Theroux. Hij vertelde ons over de power van een authentic voice. Wie heeft er volgens jou een eigen geluid in de reclame-industrie?

Kenny: Loved Louis! En een talk die niet over AI ging. Die mocht er ook wel zijn. Grappig ook hoe de man plots viraal ging met zijn jiggle jiggle. Anyway. Je vraag. Er zijn een paar internationale agentschappen waar ik van hou omdat ze zo’n uitgesproken stijl hebben. Mother is er zo eentje. Ken je hun Mother Goods-website waarop ze maatschappijkritische producten verkopen? Heerlijk! Ik geniet van die scherpe stem. Hun meest recente voor Greenpeace is ook zo vet. 

En daarnaast kijk ik heel vaak naar DAVID. Zij slagen er zo vaak in om een goed idee in één beeld te vatten. Hun IKEA-ads van dit jaar. Of die Burger King ads. Wauw. Zijn er volgens jou naast agencies ook mensen binnen de industrie met echt een eigen stem? Of een eigen pen? Of stijl? Mensen waar we moeten naar kijken of luisteren?

Sharon: Mother Goods is waanzinnig! Wat ik er leuk aan vind is dat het ridiculous is maar je tegelijkertijd aan het denken zet. De Burger King ad is classic art en copy prachtig uitgevoerd. 

Dit laat maar weer eens zien dat een goed team het halve werk is. Nick Law vertelde ons het uitbreiden van die teams. Met als nieuwe vorm: ‘story + design + tech’. Dus eigenlijk Humans en AI. In deze nieuwe tijd wordt het heel interessant om te zien hoe je een eigen stem of stijl behoudt. Met alles een prompt away moeten de ‘humans’ in dat team eigenlijk curatoren worden. Hun eigen smaak omwikkelen en die duidelijk overbrengen. Ik ben zelf nu al Wes Anderson AI moe, ik heb Harry Potter, Star Wars en de Bergheim in Wes Andersons stijl gezien. We moeten niet kopiëren maar creëren. Kijk bijvoorbeeld naar naar het werk van Mischief die verrassen elke keer weer en zijn enorm eigen. Maar mijn les is misschien wel luister: naar jezelf en stand out.

Kenny: Vind ‘k echt een goeie. Ik onthoud ook van vandaag: “I’m not worried about machines becoming human but humans becoming machines”. Laten we dus inderdaad vooral ons eigen ding doen. En zoals ze begin van de dag zeiden: “Stay away from the average ‘cuz there’s gonna be so much more of that now that it’s free.” Laten we mikken op die ‘awesome’.

Tot schrijfs!

Marketing Report Radio Cannes 2024 wordt gesponsord door:

Lees ook:

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.